Annons

Sigma 30 2,8 focus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
VAr iväg på tjänsteresa och tog nex7 pga storlek och värde.
Dock blev jag besviken på mitt 30 mm Sigma jag hade på
Det ville inte låsa focus?
När jag fokuserar så jagar focus fram och tillbaka. Och gav oskarpa bilder. Fick köra MF
Detta har jag ej upplevt med annat objektiv?
Provade med kit linsen när jag kom hem den låser fint men ej Sigmat
Såg att jag hade AF på AF-C när jag satte det på AF-S så blev den lugnare och låste bättre?
Någon annan som märkt detta eller är det mitt ex av Sigma 30/2.8

Hej
VAr iväg på tjänsteresa och tog nex7 pga storlek och värde.
Dock blev jag besviken på mitt 30 mm Sigma jag hade på
Det ville inte låsa focus?
När jag fokuserar så jagar focus fram och tillbaka. Och gav oskarpa bilder. Fick köra MF
Detta har jag ej upplevt med annat objektiv?
Provade med kit linsen när jag kom hem den låser fint men ej Sigmat
Såg att jag hade AF på AF-C när jag satte det på AF-S så blev den lugnare och låste bättre?
Någon annan som märkt detta eller är det mitt ex av Sigma 30/2.8

Har samma Sigma 30/2,8 (EX DN) till mina M43 Panasonic-hus. Tycker att AF är lite långsammare och sämre på fokus än mina original Panasonic-objektiv (precis som mitt Zeiss 50/2,8 M för Fuji X är lite långsammare och osäkrare på AF jämfört med original Fuijinonglas på mina Fujihus).

Har dock bara fotat i AF-S-läge med Sigmat, men kan testa AF-C-lägena imorgon på Panasonics senaste kamerahus (skall hämta ut ett GX-80-hus på posten och testa med det).

Generellt så verkar det som om tredjepartsobjektiv generellt fokuserar lite långsammare och osäkrare jämfört med originalobjektiv (samma sak med mitt Tamron 24-70/2,8 på mina Nikonhus).

Skulle vara kul att höra andras erfarenhet av tredjepartsobjektiv jämfört med orgiginalobjektiv gällande just AF (både hastighet och säkerhet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar