Annons

Sigma 24-70/2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Någon som vet något om detta objektiv, kommer att få låna ett för att testa, kommer att troligen att skaffa mig Canons variant på det snart. nyfiken på skärpan i det, vad har ni för åsikter?

EX heter den. L är Canons beteckning på proffsoptik.

Det finns som sagt två varianter. 28-70/2.8 EX brukar generellt få bättre omdömen.
Dock verkar det ju som om Sigma håller på att införa nya objektiv rakt över. Iaf. om man tittar på Cyberphotos hemsida...

Har ett sånt Sigma...
Gillar det skarpt.
Har inte hittat nåt som jag stör mig på vad gäller bildkvalitén.
Det är aningen störigt med kopplingen mellan AF o MF. Onödigt omständig...
Sen låter den lite grann oxå, men, inte så det stör enligt mig.

Jag förstår inte riktigt frågeställningen här?
Du ska låna ett sigma, men köpa ett canon?

Jag har själv ett sigma 24-70 och är nöjd med det. Bygget i sig är inte det bästa, men bra mycket bättre än ett standardobjektiv. Nackdelen är att det inte har HSM-motor. I övrigt ett väldigt trevlig objetiv

Efter att ha använt objektivet ett tag så kändes det inte vilja prata så bra med min kamera, Autofocusen verkar inte vara så exakt, manuellt blev det bättre. och Autofocus motorn var riktigt hemsk. fast man får ju det man betalar för i regel, med en del undantag.

det var ett 28-70/2,8L och inte det som jag skrev i rubriken....

Du menar fortfarande Sigmas 28-70 EX Asp DF? Denna:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5714

Har du testat den på din EOS 3?

Jag har själv feta problem med min 28-70/2.8 EX DF på den kameran.
Exponeringsmätaren visar fel på ett halvt till ett tredjedels steg och när jag byter mattskiva till Ec-D (med rutnät) så får jag någon sorts "back focus"-tjorv.

Jag funderar starkt på nyinvestering i en EF 24-70/2.8L istället för att hålla på och krångla med denna. Visserligen bränner det i plånboken men sen lär jag inte behöva byta normalzoom på iaf. 15 år om inget oförutsett händer...

nä jag har inte testat på EOS3, har lixom pensionerat den kameran.

har beställt en EF24-70/2,8L nu, får se om det funkar bättre, bord göra det. En nackdelen är nog vikten... fast har släpat på ett 70-200/2,8L ett tag nu så sämre blir det ju inte...

Förresten, du som har testat både Sigmas och Canons gluggar. Går fokus-/zoomringen åt olika håll?

Det är tyvärr inte helt irrelevant då jag ev. hamnar i ett läge med en EF 24-70 och en Sigma 70-200 (den är däremot toppklass).

nu är EF24-70/2,8L beställd, den kommer på fredag förhoppningsvis..

har gömt undan Sigman, men skall kolla vilket håll focusen går åt..

//J

Sigmas zoomringar är bakvända ja.. förutom att de är tröga och kärvar ;)

Däremot är fokuseringsringen rätt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar