Nojse
Ny medlem
Är ganska ny på det här med foto, och skulle behöva lite goda råd... Jag gillar att fota macro och då speciellt insekter (mkt trollsländor - eftersom jag forskar om dessa trevliga små djur...). Har fotat rätt mkt med blivande mannens 150 mm Sigma macro och är totalt kär. Nu vill jag köpa mig ett eget objektiv så att jag slipper snylta hela tiden (dessutom bor vi i olika länder en ganska stor del av tiden, vilket försvårar lån...). Annars hade jag gärna köpt 150 mm-objektivet, men nu känns det ju lite fånigt eftersom han har det... Har kollat runt lite och kommit fram till att Sigmas APO MACRO 180 mm F3.5 EX DG IF HSM skulle kunna vara en bra idé. (Man får ju dessutom en form av tele på köpet, liksom.)
Så, vad säger ni som vet (och som kanske har provat båda). Är 180 mm:n lika "härlig" som 150 mm:n? Är det totalt omöjligt att fota utan stativ med 180 mm:n? Känns det MYCKET otympligare att använda än 150 mm:n? Några andra förslag att kolla upp? (Badar inte i pengar så prismässigt är nog gränsen nådd med Sigmat, så inga "miljonärsförslag" tack! ;-) )
Så, vad säger ni som vet (och som kanske har provat båda). Är 180 mm:n lika "härlig" som 150 mm:n? Är det totalt omöjligt att fota utan stativ med 180 mm:n? Känns det MYCKET otympligare att använda än 150 mm:n? Några andra förslag att kolla upp? (Badar inte i pengar så prismässigt är nog gränsen nådd med Sigmat, så inga "miljonärsförslag" tack! ;-) )