Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 vs Nikkor 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

karel021

Medlem
tja, ja har en nikon d70 idag med sigma objektivet, lånade kompisen kamera igår me nikkor objektivet o tycker att det vart på nått sätt bättre och skarpare bild i nikkor gluggen.

E det så att nikkor gluggen e bättre eller va det bara ja som supit ?
Iaf så e ja i tankarna o köpa ett nytt objektiv o e det då värt o lägga pengarna på ett sånt nikkor 18-70 ? eller har ni nå andra bra objektiv o rekomendera finns en djungel o ja e rätt så ny i foto världen.

jag har sutit o funderat lite på anvädningsområdena på olika variater
och kommit fram till att ett tele kan ja ha till o fota bilar på banan
ett me fast bränn vid känner ja inte ha nån nytta av samma sak makro, dock så kanske ett vidvinkel. Men som det är nu så e ja bara förvirrad, kom me lite tips skulle va skit schysst

Mvh karel

ps. en av bilderna från igår

http://filer.vsrr.se/filer/karel/3000gtvs200sx.jpg

Jag antar att det är Simgas 18-50/3.5-5.6 du menar?
Jo, då är Nikons 18-70 skarpare.
18-70 är en trevlig optik, men den är väl inte riktigt lika prisvärd om man köper den lös som om man köper den i kitet, men fortfarande trevlig. Förhållandevis skarp, tyst och har ett trevligt zoomomfång.
Ska du ha en direkt ersättare till din sigma så kan 18-70:n vara ett alternativ. Om du kan tänka dig att betala ytterligare en liten slant så är Sigmas 18-50/2.8 en fin optik.
Om du klarar dig utan vidvinkeln, eller om du kan tänka dig att komplettera med en separat vidvinkel skulle jag köpt Tamrons 28-75/2.8. Vidvinkel att komplettera med skulle iaf vara Tokina 19-35, om inte priset ska skena iväg ALLT för mycket.

Det beror ju på hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga ut åxå. :)

Ang. teleobjektiv som du åxå nämner så är Sigmas 70-300/4-5.6 APO II ett prisvärtalternativ, men det kan bli knepigt att fotografera action med annat än när solen skiner. Ett annat billigt alternativ är en begagnad Nikkor 70-210/4-5.6, eller 75-300/4-5.6.
Kan du tänka dig att lägga mer pengar än så så är en begagnad 80-200/2.8 nog det mest prisvärda man kan köpa.

Allt handlar ju om hur mycket du vill/kan spendera, som sagt. :)

Robert har ju redogjort rejält här. så jag lägger bara in en liten del om 18-70 som jag själv känner. Utan jämförelse med annat..

Har fotat nu en hel del med Nikon 18-70.
Den funkar väldigt bra.
Jäkligt bra om man bländar ner nåt steg.
Lite oskarpare med full bländaröppning. Men ändå acceptabel.

Sen.. Nikons 80-200mm 2,8 är ett superobjektiv. Har ett gammalt själv som tappat autofokusen, måste köpa ett nytt eller hitta något liknande eller bättre,(svårt).
Mvh/-Anders

Jag såg det även i en annan tråd: Är det så dyrt att få fixat? Det är ju bara en skruv (om det inte är AF-S du har). Jag har svårt att tänka mej att du skall beöva byta ut gluggen för den sakens skull.

En annan sak du skrev ger mig huvudbry. IF. Nikkor AF 80-200/2.8 ED har väl inte Intern Fokusering. Inte mitt två-rings i alla fall.

/AnWi

Du skriver att din Nikon har tappat autofokus. Motorn för detta sitter ju i huset och i gluggen finns "bara" en skruv som är kopplad till linspaketet. Detta under förutsättning att du inte har AF-S-varianten.

Vad jag menade är att du kanske inte måste överge gluggen. Det borde inte vara dyrt att få den reparerad. Det var ämnat som ett tips, inget annat.

/AnWi

Tack Robert för svart mycket givande :)

ja har kikat på sigmas 70-300 o det verkar vara ett väldigt pris värt,, o så har det fått bra kritik. Men det just me vanligt objektiv så e jag väl villig o betala 4-5000 för nått liknade fast bättre än det ja har idag ja har kikat lite på nikon objektiv men sigma ska juh oxå va bra men om du skulle rekomendera nått på rak arm va skulle det bli då ? för runda slängar 4-5000 kr då ?.
Men sigmas 18-50 2,8 ska va vassare än nikons 18-70/3.5-4.5G ?
såg lite snabbt att sigmas kosta 4500 plus moms och nikon 18-70 kosta ca 3000 plus moms o så e det vidvinkel på sigmas så det kan kanske va ett bra alternativ?.

Men tar ja sigmas så har jag då tänkt vidvinkel delen och även bytt ut mitt sigma mot ett bättre eller? då e det bara ett tele men där har jag hört att ska man ha något som är avsevärt bättre så ska man kanske upp till en sån vr variant. men om man säger pris 4-5 där då va kan man köra på då ? och dom tamron e det nått o ha aldrig hört talas om dom :/

Mvh

Karel

Riktigt tacksam för svaret tidigare :)

ps. har jag nu skrivit så det är svårt o läsa så skyller jag på att ja e trött :) inte sovit på snart 35 timmar :)

Alla tre av din nuvarande sigma, 18-70:n och den bättre sigman ger lika mycket vidvinkel. Nikkorn har lite längre brännvidd i teleläget.
Vad jag sett av sigma 18-50/2.8 så presterar den och 18-70:n ganska lika. Ibland presterar den ena bättre och ibland den andra.
Sigman är ju dock ljusstarkare, vilket kan vara användbart, både pga kortare slutartider i dåligt ljus och kortare skärpedjup.
Här finns en liten jämförelse, för vad det kan vara värt. :)
http://www.pbase.com/miljenko/1870_vs_1850
Ang. priserna så kostar 18-70:n ca 3600kr eller nåt på cyberphoto och Sigman 4700kr eller så (om jag inte minns helt galet), båda inkl. moms.

Ang. Tamronen så är det en mycket bra optik som är rosad av kritiker/testare/tidnignar överallt. Nackdelen är ju att den inte ger nån vidvinkel på en digital systemkameran.

Vad gäller teleobjektiv... Om du kan tänka dig lägga 4-5kkr så kan du köpa ett begagnat 80-200/2.8 som är ett väldigt bra objektiv. Det har inte Silent Wave-motor eller bildstabilisering, men det är mycket bra optiskt och ljusstarkt, vilket gör att du har större möjligheter att fota bilarna på bana även om det är molnigt.
Helst ska du leta efter versionen med stativfäste.
Fast det kan vara bra att vara medveten om att det väger lite. Det gör alla dessa ljusstarka telezoomar.
En begagnad Sigma 70-200/2.8 borde åxå kunna gå att hitta för 5kkr.

Kanon då har jag lite mera o gå efter ska ta mig en funderar o sedan köpa ett men ja tackar så hemskt mycket för all info ja har fått Speciellt dig Robert Man tackar o bockar :)

Mvh karel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar