Annons

Sigma 18-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

bjodi

Medlem
Funderar på att köpa ett sigma 18-50 2,8. Letar begagnat och har förstått att det finns olika versioner, (förutom HSM). Alltså att det finns en nyare uppdaterad variant.

Är det stora skillnader på den som säljs nu i butik kontra den som såldes för X (?)år sedan?

Hur ser man skillnad på de olika varianterna?

Tacksam för svar
 
Vet inte hur du ser skillnaden, men jag skulle av egen erfarenhet avråda dig från att köpa Sigma begagnat, under förutsättning att du inte får testa gluggen först. Har ägt 5 st olika Sigma och ALLA hade front- eller bakfokus...
 
Köp versionen som heter macro på slutet, den är bättre än den tidigare som inte har det. Vad gäller AF-problem så stämmer det som sägs ovan, men det gäller i huvudsak om du har Canon, till övriga kameror föreligger inte dessa problem i samma utsträckning. Jag är inne på min andra till Canon och den fokuserar fint, precis som den jag hade tidigare. Mycket skarp och fantastisk optik då, faktiskt den bästa efter Canons variant. gå in på www.tidningenfoto.se , där kan du kolla testen av den gratis, de testade den 2007 eller nåt sånt (den nya versionen alltså)
 
Tack för svaren.

Angående fram och Bankfokus: ingår det i garantin att justera detta? Hur lång är garantitiden? Vad kostar det att justera?
 
Vet inte hur du ser skillnaden, men jag skulle av egen erfarenhet avråda dig från att köpa Sigma begagnat, under förutsättning att du inte får testa gluggen först. Har ägt 5 st olika Sigma och ALLA hade front- eller bakfokus...

Otur för dig, jag har 6 st Sigma EX gluggar varav 4 är köpta beg och alla fokuserar klockrent... :)
 
Jag har den äldsta versionen som kom först.
Den har fungerat klockrent hela tiden på 300D, 20D, 40D, 50D tom. på 1 D Mark II.
Tidningen FOTO hade länge gluggen som en slags referens. Det var den första ljusstarka standardzoomen för APS-C.

Jag tror att det kvittar vilken av varianterna du köper. Det är skicket som är avgörande.
Som med alla zoomar man köper till Canon så ska man förvissa sig om att de fokuserar OK och tecknar hyfsat även utanför mitten på bilden. Oavsett märke på objektivet.
Jag har och har haft en hel del andra Sigma-gluggar. En av dem har behövt justeras på garantin och fungerade sedan utmärkt. Liksom en av Canons L-gluggar som jag haft.

Handla på öppet köp med reservation för ev. funktionsfel, ställer inte säljaren upp på det så bör du tänka dig för en extra gång tycker jag. Sedan kan det faktiskt vara så att objektivet passar säljarens hus perfekt men att det inte stämmer riktigt bra ihop med köparens hus. Sådana frågor bör man förhandla om innan köp. Det är t.ex möjligt att köparens hus och objektiv behöver justeras ihop på serviceverkstaden.

MVH J O
 
Nej, samma sak med Nikon. Två av de nämnda sigmagluggarna jag ägde var till Nikon. Tror dock att det är värre med Canon men det finns säkert någon här som vet mer. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.