ANNONS
Annons

Sigma 18-50 2.8 EX- fokuseringsproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Det som dock gör mig konfunderad är Per Folkessons problem, att ha provat flera exemplar utan att lyckas. Nästan så att man funderar på om huset spelar in?

Japp, jag håller med. Men som sagt, jag hade möjlighet att testa med inte mindre än tre olika D7D-hus, och körde samtidigt tester med Minolta 50/1,4 och Tamron 90/2,8. - 18-50 uppvisade samma problem med alla hus, men jag hade inga problem med de andra kombinationerna. I så fall skulle det väl vara ett generellt problem med D7D, men enligt både Zieger och de handlare jag talat med verkar det som om problemet är större på Canon-exen.

(i just mitt fall anar jag dock, konspiratorisk som jag är, att de upprepade problemen kan ha att göra med att 'någon' är mindre nogräknad med hur man hanterar reklamerade produkter)

Att folk skriver mer funderingar kring problem än typ "hörrni hörrni - min kamera funkar idag oxå!" tycker jag är både självklart och väldigt skönt.. Självklart kan man bli fundersam på om andra sitter i samma båt när man stöter på något konstigt. Problemet är när någon drar slutsatser om alla ex av en viss produkt utifrån 5 inlägg i ett forum.

/Per

Senast ändrad:
Karlsson skrev:
Fast det är ju tämligen sällan som man läser inlägg där ex. Canon 17-40L, , 28-70, 70-200 och Nikons motsvarigheter felfokuserar. Däremot finns det många inlägg med Tamron 28-75/2.8, Sigma 18-50/2.8 och 70-200/2.8 som felfokuserar.
Att det inte är så mycket med de ljussvagare är väl dels att deras ägare kanske inte är så kräsna och dels det större skärpedjupet. De är lite mjukare över hela bilden.

Kanske mer sällan men nog förekommer det. Mystiskt nog så har jag läst en del om 50/1.8 som felfokuserar på Canon, kanske äldre exemplar då?

Men som sagt så är det kanske så att piraterna har större problem, inte så konstigt då kameratillverkarna bör ha lättare att se till att det fungerar med sina originalobjektiv...

Man ska ha klart för sig att vi läser om fler problem om storsäljare, de tre du räknar upp måste räknas in där. Om man ska gå på trådinlägg så krånglar Canon mest, Nikon näst mest & därefter KM. Helt klart så beror detta mest på att C säljer mest med de två andra efter, huruvida någon av dem krånglar mer får vi nog aldrig veta...

Per skrev:
Att folk skriver mer funderingar kring problem än typ "hörrni hörrni - min kamera funkar idag oxå!"

Hörrni hörrni. Min D7D underexponerar konstant 1 steg med blixt, bryr mig inte utan kör alltid kompensation.

Min 28-75/2.8 fokuserar så bra som jag kan begära, däremot så glappar skiten framtill så den borde skickas in, orkar inte men kommer nog att göra det.

Min 70-210/4.0 fokuserar bra upp till ca 200mm, där lägger den skärpan lite bakom. Korrigerar med DMF.

Ja jag vet, allt detta kan fixas...

Ursäkta min dumhet...... men vad är det för testpapper som folk nämner i början av tråden och vart hittar man ett sånt???

arnenym skrev:
Ursäkta min dumhet...... men vad är det för testpapper som folk nämner i början av tråden och vart hittar man ett sånt???

En variant finns sist i det här dokumentet

(men skyll inte på mej när du sedan drabbas hårt och skoningslöst av den digitala hypokondrin, och börjar tvivla på såväl din hittils ypperliga utrustning, som livet själv...)

/Per

Helt rätt tänkt Per, Pelle och Lars Z....
Men efter mitt klanteri med tryckluft-på-burk-med-påföljande-kladd-på-sensorn, har jag fått för mig att mina bilder känns oskarpa. Hypokondrin har nog redan startat är jag rädd....

arnenym skrev:
Hypokondrin har nog redan startat är jag rädd....

Aj då. Det värsta är att den relativt harmlösa digitala hypondrin lätt utvecklas till den betydligt besvärligare (och dyrare) 'uppdaterings-döden'. (kännetecknas ofta av att personen påträffas med glasartad blick, stammandes något om "ddd.d..d..D200..")
Vi är med dig broder!

Vad beror det då egentligen på att vissa exemplar fokuserar fel? Olikheter i linsernas uppradning? Skillnad i dynamik mellan fokusmotorer?

Och vad görs på servicen för att korrigera det? Är det bara i mjukvara, eller byts t.ex. fokusmotorn ut?

Huset kan man justera själv, åtminstone Canon och Nikon. Finns en liten skruv i sidan av spegelhuset, just framför sensorn.

Per skrev:
Aj då. Det värsta är att den relativt harmlösa digitala hypondrin lätt utvecklas till den betydligt besvärligare (och dyrare) 'uppdaterings-döden'. (kännetecknas ofta av att personen påträffas med glasartad blick, stammandes något om "ddd.d..d..D200..")
Vi är med dig broder!

Då tror jag nästan att L-sjukan är värre, tur man inte har canon:)

För att återgå till allvaret så har jag planer på att köpa Sigma 18-50/2.8 till min D7D. Oddsen ser ju tuffa ut om man ska gå efter denna tråd & jag måste erkänna att jag inte är helt opåverkad.

Har dock bestämt mig för att köpa den lokalt & förbereda säljaren på de problem som kan uppstå, med mig då menar jag som kan bli ganska så jobbig när det krånglar...

Har inte fotat linjal på oerhört många år men kanske blir tvingad att göra det nu, hemska tanke:)

//Larsa

Per skrev:
Vi är med dig broder!

Jag kan med glädje meddela dig, Broder Per och så även Broder Z att jag får nog skylla suddiga bilder på darrhänthet och avslagen AS,,,,,eller nåt annat.
45 graders linjalen har visade att det fungerar alldeles utmärkt om än med någon millimeters förskjutning åt framfokushållet. Jag testade både kitgluggar och Tamron 90 macrot med samma goda resultat.
Då måste jag uppdatera av andra konstiga anledningar.

God jul boys.

Jag funderade länge på detta objektiv och hittade bl.a. denna tråd då det begav sig för en månad sen. Lokalbutiken erbjöd ett lika bra pris som onlinebutikerna så jag beslöt att handla över disk och prova fokuseringen noggrannt hemma. Så som motvikt till alla negativa inlägg angående detta objektiv kan jag meddela att mitt första exemplar fungerar perfekt. Sigma ger dessutom 3 års garanti (om något ett gott tecken på att grejerna fungerar) på sina EX-objektiv nu så man kan väl känna sig lugn en tid framöver :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar