ANNONS
Annons

Sigma 18-50 2.8 EX- fokuseringsproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
Har läst en hel del inlägg på Dpreview.com, och det verkar som en del har fokuseringsproblem med objektivet vid öppen bländare.. Vissa har tydligen provat sig igenom flera exemplar innan de hittat ett de kan behålla.
t.ex:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=15119435

Det här är lite oroande eftersom jag beställt ett ex från Sigma4less.com som borde komma snart.
Och jag har ingen lust att skicka massa objektiv fram och tillbaka över atlanten tills jag får ett som är bra.

Var tror ni är problemet?
Måste man ha tur för att få ett ok exemplar?
Eller är det de här fotograferna som är ute och cyklar?
Objektivet har ju fått finfin kritik i svenska fototidningar har jag för mig - -borde inte de ha rapporterat om fokuseringsproblem, eller hade dom också bara tur och fick ett bra ex?
Ni som har ett ex- hur är det?
Borde jag vara orolig?

tacksam för kommentarer.

Jag kan bara säga att dina farhågor är besannade.
Jag köpte ett pga. all den positiva kritiken gluggen fått. Men jag skickade tillbaka den efter ett par dagars testning, den presterade inte mycket bättre än min 18-125 som bara kostar hälften.

Ett av problemen var just fokuseringen, när den väl fokuserade var det problem med skärpan, det blev liksom inte skarpt någonstans.
Men, man får inte glömma att 18-50/2,8 är en tung och välbyggd pjäs som om den passar din kamera är utomordentlig bra. Det är dock ingen superglugg, vill man ha det får man nog slänga in några tusenlappar till.

Det är inte bara vissa ex av Sigma 18-50/2.8 EX till Canon kameror som felfokuserar. Jag måste säga att AF systemet är under all kritik. Både jag och en kompis började med systemkameror för inte så länge sedan och vi har handlat en hel del objektiv, och av de objektiv vi köpt har 2 Sigma och 3 Canon objektiv felfokuserat varav en L glugg.

Köper nu enbart objektiv över disk och testar mot felfokuspapper direkt.

Tycker att detta är rent skandalmässigt att kvaliteten på funktionen på objektiv är så fruktansvärt dålig.

Slutsatsen av detta är problem med felfokusering är inte direkt relaterat till ett specifikt objektiv utan det genomsyrar hela flottan av objektiv för både Canon, Sigma, Tameron osv.

Mitt råd är köp över disk och prova direkt i affären. Skulle du märka om någon dag är det ju lätt att gå tillbaka och dra gluggen i disken.

Nu när du handlat över nätet så prova direkt och är det problem så se om du kan häva köpet och lägg till den extra tusingen och köp över disk.

Köp i butik.

Köpte mitt exemplar hos Expert. Hade läst innan om en del problem med Sigma och EOS 350D vad gäller fokusering.
Skrev ut ett papper för test av front/bakfokusering och gick till butiken för att testa, säljaren trodde inte på mig då jag påstod att man kunde testa med en sådan metod. Provade tre olika objektiv tills jag fick en bra fokusering. Känner mig nöjd nu att jag stod på mig och fick prova tills jag hittade ett objektiv jag var nöjd med. Säljaren tittade på mina bilder och sade sedan att han också skulle se över sitt objektiv som var ett likadant...

Måste tacka alla på detta forum för all hjälp att förstå vilka problem som kan uppstå inför köp. Har hjälpt mig otroligt mycket. Kan också nämna att jag köpte ett 70-300 APO objektiv från Sigma som fokuserade riktigt dåligt. Detta ex är nu skickat för service hos Zieger teknik. Även mitt Kit objektiv är inskickat pga frontfokus. Har även ett EF-S macro 60mm som fokuserade rätt på en gång.

Mvh

Kan nämna att ibland är det kameran ( i mitt fall en 350d ) som lider av bakfokus . Detta märktes inte så tydligt förrän jag skaffade en sigma 70-200 2.8 då fokuseringsområdet blir snävare. Testade sen kitgluggen med full zoom och tog närbilder på olika objekt varvid det framkom att det var kameran och inte Sigman som felfokuserade.

Jag är väldigt sugen på 18-50 2.8 och men ska ändå testa i butik först innan jag köper.Bra tips. Tack.

Cyberphoto

Hej,

Pratade med Cyberphoto. Dom sade att dom byter ut objektiv som felfokuserar inom vissa gränser. Verkar ha väldigt bra service men då går det kanske inte att prova i butik om du köper där.

Mvh

Andreas

Hade också den gluggen ett par dagar till min dåvarande 350D och jag kan bara säga att den gluggen enligt mitt tycke är fruktansvärt överskattad. Givetvis så var det fel på min glugg också.

Mv. Conny

Nu ska det inte bara vara ris. Det finns mängder av personer över hela världen som även är väldigt nöjda med sina saker och inte har några som helst problem med autofokus. Att då säga att AF-systemet är under all kritik är en dålig generalisering när det gäller några enstaka specifika kameror. Tråkigt att det ens händer, men att få 100% perfekta exemplar är inte ekonomiskt möjligt till de priserna som finns idag.

om man är helt nybörjarna kan man se om det är focus fel på objektivet?

funderra på att köpa Sigma 18-50/2.8 till min 350D

Kan berätta om mina turer med Sigma 18-50/2,8, om nån orkar läsa..

Beställde ett i somras från Scandinavian photo, men konstaterade ganska omgående att det bakfokuserade kraftigt och returnerade det. Fick ett nytt, men efter några månader och tester med tre olika D7D-hus, kunde både jag och Zieger konstatera att även det bakfokuserade. Reklamerar det också till Scandinavian, och får ett ’nytt’, för andra gången. Men si det var inte alls nytt, utan just det objektiv jag reklamerat första gången, som givetvis var lika galet fortfarande (har inte fått nån förklaring hur det gick till..).
Så tillbax med det också. Som tur var fanns det ett på Cyberphoto för omgående leverans, och det fick jag hem i gårkväll.

-och gissa vad? Japp - det bakfokuserar.
(har för övrigt på känn att även det inte var helt nytt, eftersom förpackningen verkade öppnad, och serienumret var lägre än det allra första objektivet jag hade)

Så nä, jag är inte helt övertygad om objektivet, men konstaterar fortfarande att det inte finns så många alternativ. Skarpt och fint är det onekligen, men man blir rätt trött på bilder där det är tapeten bakom personen man porträtterar som är skarp.. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag skall vänta på ytterligare ett nytt eller i stället satsa på nåt annat (och kompromissa bort vidvinkel eller ljusstyrka) I vilket fall blir jag utan fungerande optik över helgerna, vilket känns lagom kul.

/Per

Kan inte Zieger kalibrera huset med objektivet? Dom har ju trots allt service både på Sigma & KM...

Dom lär kunna kalibrera objektivet, om det är av en lite senare serie. Huset vill jag inte att de justerar, förskjuter man fokusplanet blir det ju galet på mina andra objektiv, som fokuserar rätt idag.

/Per

Per skrev:
Huset vill jag inte att de justerar, förskjuter man fokusplanet blir det ju galet på mina andra objektiv, som fokuserar rätt idag.

/Per

Jo, helt klart. Nu verkar det dock, om jag förstått detta rätt, att serviceverkstäderna ofta vill ha både hus & optik när dom kalibrerar (jag kan ha missuppfattat?).Jag skulle dock känna en viss oro för det du påpekar om jag skickade in båda...

Jag måste bara lätta upps stämmningen med att säga att mitt 18-50/2.8 är det inga som hälst problem med. Fokus ligger precis där den skall ligga.

Det är farligt med internetforum eftesom bara de som har kritik tar till orda. Övriga är ju nöjda och behöver inte diskutera sin utrustning på samma sätt som de missnöjda.

Nome Nescio skrev:
Jag måste bara lätta upps stämmningen med att säga att mitt 18-50/2.8 är det inga som hälst problem med. Fokus ligger precis där den skall ligga.

Det är farligt med internetforum eftesom bara de som har kritik tar till orda. Övriga är ju nöjda och behöver inte diskutera sin utrustning på samma sätt som de missnöjda.

Det låter bra det Per, och jo, jag kommer nog göra ytterligare ett försök att få tag på ett som funkar. Det är som sagt ett skarpt och gediget objektiv!
- Såvida inte Minolta spottar ett 18-70/2,8 för 5 papp inom de närmsta månaderna vill säga.. :)

/Per

Väntar med spänning...

Har problem med kraftig bakfokus med Sigma 18-50/2.8 och D7D. Tog ett tag innan jag fattade det, för det funkade hyfsat på kortare avstånd.

Bara objektiv inskickat gav bara resultat, "skärpa OK".
D7D har tidigare justerats hos Minolta pga att yttre fokuspunkter divergerade i mina tester.
18-50 testade jag på 50 mm vid 6-7 meter. När jag fann att mitt fasta (orginal) 50/1.4 ibland funkade lika dåligt, så skickade jag nu med oxå D7D+50/1.4.
De lär nu nu ha justerat D7D, och gjort en testbild, med vilket objektiv vet jag inte. Själva justeringsmetoden kan rimligen inte låsas till ett visst objektiv.

Mina övriga objektiv funkar bättre OCH Sigma 70-200/2.8 väldigt bra!

Skickades från Zieger igår...

Damocles skrev:
Nu ska det inte bara vara ris. Det finns mängder av personer över hela världen som även är väldigt nöjda med sina saker och inte har några som helst problem med autofokus. Att då säga att AF-systemet är under all kritik är en dålig generalisering när det gäller några enstaka specifika kameror. Tråkigt att det ens händer, men att få 100% perfekta exemplar är inte ekonomiskt möjligt till de priserna som finns idag.

Det är när folk har problem alla skriver, har inte läst så många " allt funkar inlägg"

Jag har en eos d30 och ett sigma 18-125, dom har sågats rejält här bland folk.
(Kameran focuserar inte, mäter inte riktigt,mm.)
(Objektivet felfocuserar,är inte skarpt, plastigt,mm.)
Efter att läst allt detta så blir man ju nojjig,jag började testa allt.
Jag hade inga problem tidigare, ej heller efter alla tester.
Kvalliten är säkert lite sämre på dom billiga produkterna, men så funkar ju allt man köper.
För mina ammatörbehov funkar det bra med begagnad kamera och sigma objektiv, det fattas bara lite kreativitet just nu, var köper man det?

North skrev:
Det är när folk har problem alla skriver, har inte läst så många " allt funkar inlägg"

Självfallet är det så. Man blir mörkrädd när man går in på vissa forum & ser alla problem, känns ibland som att allt är skit...

Just detta du säger är nåt som jag ofta påtalar, vissa skippar ju en produkt så fort dom läst ett problemutlåtande.

Det som dock gör mig konfunderad är Per Folkessons problem, att ha provat flera exemplar utan att lyckas. Nästan så att man funderar på om huset spelar in?

Sen har jag dock sett vissa som ställer orimliga krav & dividerar om nån milimeter hit & dit med den förklaringen att man ska kunna ställa dessa krav på dagens teknologi. Om man som jag haft några AFSLR-kameror under en 20-årsperiod så vet man att tekniken inte är ofelbar & att det man ofta godtog då inte godtas idag då 100%-crops regerar... Att dessutom många har skärpeproblem p.g.a. handhavandefel & missförstånd gör ju inte saken bättre.

Problemen finns dock, det kan man inte komma ifrån!

För mig så blir det mycket MF vid knepiga situationer, DMF & korrigering när det behövs är också en mycket bra metod (gäller D7D).

//Larsa

Fast det är ju tämligen sällan som man läser inlägg där ex. Canon 17-40L, , 28-70, 70-200 och Nikons motsvarigheter felfokuserar. Däremot finns det många inlägg med Tamron 28-75/2.8, Sigma 18-50/2.8 och 70-200/2.8 som felfokuserar.
Att det inte är så mycket med de ljussvagare är väl dels att deras ägare kanske inte är så kräsna och dels det större skärpedjupet. De är lite mjukare över hela bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar