Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 1:2,8 EX DC Macro till en E500

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra N

Medlem
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av objektivet Sigma 18-50 1:2,8 EX DC Macro till en E500.

Funderar att själv köpa objektivet men velar lite.
 
Du får en glugg som motsvarar 38-90/2.8. Kan funka beroende på användningsområde. Jag hade köpt något annat.

Sigmat är egentligen 19-45 (tror jag).
 
Tänkte jaga små foto-ovilliga insekter o andra kryp.

Vad finns det för övriga objektiv att välja på för att komma nära insekter till en E-500. Tycker själv att utbudet känns något begränsat
 
då behöver du en längre brännvidd, man kan använda zomm objektiv med en närbildslins. Jag tycker att det fungerar bra.
 
ABC=Anything But Canon

Gurra N skrev:
Tänkte jaga små foto-ovilliga insekter o andra kryp.
Vad finns det för övriga objektiv att välja på för att komma nära insekter till en E-500. Tycker själv att utbudet känns något begränsat

Du har otaliga möjligheter till makrofoto med din E-500. I stort sett vilket gammalt manuellt (makro-)objektiv som helst som du kan få tag på kan du använda, givet att det har en mekanisk bländarring, samt att det inte står Canon på gluggen (ABC=Anything but Canon). Dessutom behöver du en adapter från den funna fattningen och till 4/3-bajonetten.

Tyvärr är E-500 inte det bästa kamerahuset för att lattja med gamla manuella objektiv. Olympus har varit smarta nog vid användningen av adaptern, för att inte underminera eventuell försäljning av nya gluggar, genom att koppla ur fokuserings-indikatorn i sökaren, då AF-systemet registrerar träff. (Canon har gjort samma luriga grej, gissar att de bildat skola för marknadsförarna hos Olympus. Till Canon fins dock ryska chip på eBay att lura Canon-husen med.) De som ändå önskar använda gamla manuella objektiv, köper en ny mattskiva med både snittbild och mikroprismor från KatzEye Optics. Alternativt en billig mattskiva från kinesiska Virtual Village på eBay. Bättre kamerahus för uppgiften är E-1 (med den större sökaren), E-330 (med LiveView A/B), men allra bäst är en Panasonic DMC-L1K, vilken har både LiveView (B), samt fokusindikator i sökaren! Naturligtvis, så är de nya tvillingarna E-410/E-510 med LiveView också, åtminstone i klass med DMC-L1K frånsett då förmodlign fokusindikatorn i sökaren.

Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro
Det värsta med denna glugg i negativ bemärkelse, är att den är så stor och tung (79x91mm, 72mm filterdiam, 535g). Det positiva är att den tillhör den bättre EX-klassen samt är en ljustark zoom med f2.8 över hela brännviddsomfånget.

Utöver nämnda Sigma-zoom, så kan jag rekommendera standardzoomen från Olympus ZD14-54mm F2.8-3.5, som har en närgräns på 22cm. Bästa zoom-alternativet för makro idag är 4x telezoomen ZD50-200mm F2.8-3.5 ED, som tillsammans med mellanringen EX-25 ger ett förträffligt och universellt makroverktyg. Eftersom denna zoom kommer i en andra generation med bl.a. ultraljudsmotor senare i höst, så är det många som just nu säljer ut detta förträffliga objektiv, vilket borde ge möjligheter till ett eller annat fynd på begagnat-marknaden.

Vill du välja fast optik för dina makro-äventyr, så har du ytterligare två från Sigma och två från Olympus att välja på idag. Nästa år kommer ett Leica 45mm F2.0 OIS Macro med bildstabilisering, samt förmodligen ett utlovat 100mm Macro från Olympus. Största förstoringen får du med ZD35mm F3.5 tillsammans med mellanringen EX-25, vilket kanske behövs om du ska se de riktigt små insekterna. Nackdelen med kort brännvidd, är att arbetsavståndet blir så kort.

Vid makro använder jag en FL-36 blixt, som jag kopplar via en Canon blixtkabel (ABC sorry! Men Olympus kabel var lite dyrare), så att jag med den kan belysa motivet friare.

Passande apokromatiska närbildslinser, är också lämpliga för makro. Olympus variant heter MCON-40 (55mm filterdiam), Canon har 250D/500D (52mm, 58mm, 72mm), medan Nikon kallar sina för Close-Up No.3T(52mm), No.4T(52mm), No.5T(62mm), No.6T(62mm). Jag funderar på att skaffa en 250D (58mm filterdiam) till de nya dubbel-zoom-kit gluggarna, när jag slår till på en E-410/E-510, för att även klara makro med minimalt antal prylar att släpa på.

Hoppas att du också hittar något i (som jag ser det enorma) makro-utbudet för just din kamera.

Ref:
 
Oj, det var ett svar som får heta duga! Kul med entusiaster. Det finns ju en hel del kombinationer. Det är ändå mycket pengar så man vill vara nöjd med sitt köp och det är lätt för en amatör att trassla in sig. Ju enklare destu bättre.

Passar verkligen MCON-40 till t ex objektivet 40-150 mm 1:3,5-4,5 ?
 
Närbildslins eller objektiv för makro?

Gurra N skrev:
Passar verkligen MCON-40 till t ex objektivet 40-150 mm 1:3,5-4,5 ?
Du behöver en stepring 58 till 55 mm, för att använda MCON-40 (vilken ersatte B-Macro) till din zoom, fast då kommer du att begränsa strålgången hos objektivet.

Bättre då att leta fram en närbildslins som du kan använda direkt utan stepring, t.ex. Canon Närbildslins 500D 58mm eller en liknande med rätt filtergänga.

Även en MCON-35 (62mm filtergänga) kan användas, men då med en stepring 58 till 62 mm. MCON-35 som togs fram till E-10/E-20 är förmodligen den närbildslins som håller högst optisk kvalitet, men ett billigare alternativ som finns för nyinköp är Soligor Akromatisk Närbildslins PRO +3, 62mm.

När du ändå behöver betala ca tusenlappen för en närbildslins och ev. stepring, så varför inte satsa ytterligare en tusenlapp på en gång, för att köpa ett Olympus Zuiko Digital 35/3,5 Macro, så att du verkligen kan nå avbildningsskalan 1:1 (motsvarar 2:1 för 135-film). Det är Olympus billigaste och lättaste objektiv som du kan köpa, samt går dessutom att använda tillsammans med antingen mellanringen EX-25 eller telekonvertern EC-14. En viktig fråga att först ta ställning till, är om arbetsavståndet är acceptabelt för de valda motiven.
 
om han ska fota insekter och kryp. så blir brännvidden förliten även om hans objektiv ger *2

Billigaste lösningen är antingen mellanringar eller en närbildslins. Men en närbildslins är smidigare.
 
Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC Macro test

Gurra N skrev:
Är det någon som har erfarenhet av objektivet Sigma 18-50 1:2,8 EX DC Macro till en E500.
Den här gluggen du frågade om, ser ut att ha fått bra kritik. Du får faktist lite mer teleeffekt av denna zoom på en FourThirds kamera, än om den suttit på t.ex. en Nikon med 1.5x. Kanske kan du hålla avståndet bättre till insekterna då? Brätta gärna vad du kommer fram till.

Ref:
 
Jäpp, så fick det bli. Har just beställt ett Sigma 18-50 1:2,8 EX DC Macro 4/3 hos cyberphoto.

Sundvisson, jag får tacka så mycket för all din hjälp och att du kunde ta dig tid. Jag får väl lägga upp någon bild senare på denna diskussion och rapportera hur det har gått. Tyvärr så är jag ganska mycket amatör så jag har svårt att relatera till andra objektiv då jag inte har nån erfarenhet.

Planerar också att prova med en närbildslins till mitt 40-150 mm 1:3,5-4,5 för att se hur det går.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.