ANNONS
Annons

Sigma 18-200 mm F3.5-6.3 DC OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Väntat riktigt länge på detta. Ska resa i några månader snart och behöver ett reseobjektiv.

Men enligt www.tbh.se så har de leverandatum om några dagar och www.fotovideo.se ska ha 16st på lager redan (enligt sidan). och på eBay skickas dem nu från HK: http://tinyurl.com/2m7zjm
Får väl ringa runt imorgon för att bekräfta.

Men stämmer allt detta så är de ju här nu/snart.
 
Re: Länk till "snabbtest" av Sigma 18-200 OS

mallmiz skrev:
Här kan kan ni se några bilder på Sigmas nya 18-200 OS objektiv. Killen har även lagt ut testbilder som är tagna både med/utan stabiliseringen inkopplad.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=339822


/mallmiz

Ser ju godkänt ut.
De första impulsbilderna tycker jag att man kan bortse ifrån.
Telebilden utomhus på skylten är helt OK.

Mvh J O
 
Sigma 18-200 OS

I skrivande stund (2007-07-09) så har Scandinavianphoto nu 20 st i lager till Canon, enligt webshopen!

/mallmiz
 
Verkar vara bra men ljusstyrkan...5.6 vid 80mm (6.3 vid 140mm) istället för vid Nikkors 200mm är ju inte så skoj. Skulle vilja se exempel på distortionen och vignetteringen.

Man kan inte få allt, det är ju halva priset mot Nikkor.

Ser också fram emot ett jämförande test.
 
iSolen.se skrev:
Verkar vara bra men ljusstyrkan...5.6 vid 80mm (6.3 vid 140mm) istället för vid Nikkors 200mm är ju inte så skoj. Skulle vilja se exempel på distortionen och vignetteringen.

Man kan inte få allt, det är ju halva priset mot Nikkor.

Ser också fram emot ett jämförande test.

Jag tror inte att man skall ha alltför stora förväntningar. Objektivet måste ju vara fullt av kompromisser. För egen del ser jag det helt och hållet som en "semester-zoom" för de tillfällen när man helt enkelt inte kan/vill släpa med sig fotoväskan, men ändå vill kunna fota "allt".

Jag hoppas att det är bra och att det är början på en trend där vi kommer att få se flera objektiv från Sigma och Tamron med bildstabilisering till vettiga priser. Förhoppningsvis kommer det att tvinga Canon/Nikon till lägre prissättning på sina egna alternativ.
 
AFJ skrev:
Jag tror inte att man skall ha alltför stora förväntningar. Objektivet måste ju vara fullt av kompromisser. För egen del ser jag det helt och hållet som en "semester-zoom" för de tillfällen när man helt enkelt inte kan/vill släpa med sig fotoväskan, men ändå vill kunna fota "allt".

Jag hoppas att det är bra och att det är början på en trend där vi kommer att få se flera objektiv från Sigma och Tamron med bildstabilisering till vettiga priser. Förhoppningsvis kommer det att tvinga Canon/Nikon till lägre prissättning på sina egna alternativ.

När jag fick mitt Nikkor 18-200 trodde jag att jag skulle bara använda det ibland men det är så skarpt och litet samt att VR är så bra att mitt 18-70 åkte av.

Jag betalade drygt 7000 men det går att få för 6500 nu. Om Sigmat kommer kosta 5000 är det inget svårt beslut. Om det kommer kosta 4000 blir det värre, då blir det till att lusläsa tester för de potentiella köparna.

Edit: Ser att det kostar 3.900 på Scandinavian. Så fram med testerna.
 
Re: Äntligen!!

mallmiz skrev:
Mitt kom idag från Scandinavianphoto!

/mallmiz

Då får du bannemig skylla dig själv! *skratt* Nu MÅSTE vi ju så fort som möjligt få veta så mycket som möjligt hehe...

Hur känns det och hur uppför det sig?

Jag är så jämrans nyfiken alltså...är sugen själv!

/Fredrik
 
Nymonterat

Har precis packat upp & monterat det nya Sigma 18-200 OS på min Canon 400D. Det både ser ut och känns väldigt lika mitt tidigare mest använda objektiv, Sigma 17-70.
Det är bara lite tyngre och längre, men samma fina kvalitetskänsla. Det har tyvärr hunnit skymma innan jag hinner ut i trädgården för att ta några testbilder. Det första jag lägger märke till är ljudet från bildstabiliseringen. Inte så högt, fast ovant. (har aldrig tidigare använt ett objektiv med stabilisering). Jag knäpper några bilder på 200mm och kopplar omväxlande i & ur bildstabiliseringen. Det märks tydligt att det funkar! Eftersom det nu nästan blivit mörkt ute så nöjer jag mig med detta för dagen.

/mallmiz
 
Alltid något :D Mitt paket befinner sig i Umeå nu, e-Brevsavisering skickad till mottagaren, vilket enligt min erfarenhet innebär att det befinner sig i min hand imorgon vid 4-tiden! :D
 
Har packat upp och provskjutit. Spontant känns det som ett trevligt objektiv. Bildstabiliseringen funkar (men nog inte lika bra som Canons) och låter faktiskt mindre än Canons. Autofokusen surrar dock en del men verkar godkänt snabb. Kvalitetskänslan är godkänd men knappast mer.

Jag har försökt jämföra lite med mitt EF-S 17-55 2.8 IS och 70-200 4 L IS och de första bilderna tyder på en stor skillnad i blidkvalité. Det är väl dock att vänta. Dessutom är det ju ganska tidsödande och svårt att göra relevanta jämförelser tycker jag. Skall se om jag orkar göra något mer "vetenskapligt" vid tillfälle.


Mvh
Anders
 
Nikon?

Någon som hört något om när Sigman kommer med Nikon-fattning? Jag har väntat sedan oktober nu, börjar bli lite otålig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.