Annons

Sigma 18-200 mm F3.5-6.3 DC OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, nästan ett år, jag förstår att du är otålig.
Själv beställde jag linsen för ca 2-3 veckor sen. Jag måste vänta i 5 timmar till innan jag kan hämta ut det från ICA Nära...!
 
Svar från Scandinavian Photo:

"Hej!

Sigma Af 18-200 OS med Nikon fattning har inte kommit än. Ska dyka upp månadsskiftet juli/augusti.

Med Vänlig Hälsning

Magnus Thörewik "

/Fredrik
 
Fotade lite idag, inte så värst imponerad av resultatet. Har dock bara kollat bilderna på den bärbara och skärmen är lite risig. Någon mer med ett första intryck av bildkvalitén?
 
Lite bilder

http://www.flickr.com/photos/10099287@N08/sets/72157600801784617/

De 10 första bilderna är tagna med ett 50mm f1.8, de 10 efterföljande är tagna idag med Sigma 18-200mm f3.5/6.3. Har inte lyckats ta någon riktig WOW-bild, och jag kan meddela att jag är nybörjare bakom EOS 400D's spakar. Fick den för 3 dagar sedan och har innan dess rattat en Canon Powershot S2IS. Anledningen till att jag är så nöjd kan mycket väl vara just min nyliga övergång till system, men jag gillar objektivet skarpt!

Har tyvär inte laddat upp någon OS-jämförelse, men kan meddela att den fungerar alldeles utmärkt. Lyckades nyss ta en riktigt skarp bild med 0.5 sekunders slutartid, frihand.

Mvh Marcus Lundberg
 
Bilder tagna med Sigmas nya 18-200 OS

Nu har jag laddad upp 10 st bilder som jag tagit med Sigmas färska 18-200 OS. (Optical Stabilizer). Finns i "mitt album", om någon är nyfiken. Alla bilder är tagna på frihand med stabiliseringen påslagen. Bären och löven vajade friskt i vinden vid fototillfället.

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=93416

/mallmiz
 
Senast ändrad:
Det är svårt att se verkan av OS-funktionen när inte EXIF-datan är med. Dvs att man inte vet hur lång slutartiden har varit på varje foto. Har jag 1/4000-dels sekund i slutartid så går det ju att ta skarpa handhållna bilder med vilket tele som helst.

Önskar EXIF!
 
Nej det såg ju inge vidare ut.
Skulle vara kul att se skillnaden på ett Sigma 70-200EX och Nikons 70-200VR (att man testar med VR avslaget såklart)
 
Re: Nu kan jag ju inte språket

Ripper skrev:
Nu kan jag ju inte förstå vad det står men kollar man på bilderna så ser det inget vidare ut.
http://www.digitalinfo.co.yu/forum/index.php?showtopic=980

Tja..Inget vidare och inget vidare...

Med tanke på att det faktiskt är en "superzoom" med mer än 10x omfång, till ett pris som är en bråkdel av de jämförda objektiven, så tycker jag inte man kan begära mer.

Jag hade personligen inte nöjt mig med den kvalitén, men jag hade å andra sidan inte räknat med mer heller.

Jag ser däremot fram emot en framtid där Sigma kommer implementera OS i deras "bättre" optik, främst då de utmärkta 70-200/2.8, 17-70/2.8-4.5 och 18-50/2.8!
 
Provbilder

Har alldeles nyligen köpt Sigmas objektiv 18 - 200 med optisk bildstabilisering.
Jag tog några provbilder för att se vad stabiliseringen hade för nytta.
Resultatet kan beskådas på länken nedan, och jag är ganska nöjd.
Som reseobjektiv, och för oss utan krav på proffsobjektiv för flera tusenlappar utöver vad detta kostar så tycker jag definitivt att det är bra. På samtliga bilder står jag ca 5 - 10 meter från motivet, och jag står upp, har inget stöd för armar eller så. Helt på frihand.
Om nu inte exifinformationen finns med så står den viktigaste infon under varje bild.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=178034
 
Förlåt, men tittade på provbilderna från digitalinfo. den verkar ju vara sjukt mycket sämre.. kan detta verkligen vara korrekt test?

var intresserad av detta objekt, är det inte längre. älskar fotosidan.
 
Använde mitt igår, skulle fota lite av grabbens friidrott. Kom hem med ett 50-tal bilder med mycket blandat resultat.

Jag börjar nu ledsna på denna glugg. Antingen är det inbillning eller så är det så att det presterar väldigt ojämnt.

Jag skall se om jag orkar göra någon mer regelrätt test mellan detta och de andra i samlingen. Återkommer i så fall.

Mvh
Anders
 
Så har jag då gjort en liten test. OBS! Den är på inget sätt vetenskapligt men så här är i alla fall förutsättningarna.

Canon 40D, handhållet, på ca 3 meter en "tavla" med upptejpad 100-lapp. Tyvärr dabbade jag mig lite så det blev lite rörigt med inställningar. Dessutom så är tydligen 200 mm på Sigmat inte alls lika med 200 mm på de andra gluggarna.

100% crop
Första bilden, Sigma 18-200 OS, ISO 640, 1/200 F6.3, 200 mm
 

Bilagor

  • sigma18-200os.jpg
    sigma18-200os.jpg
    61.7 KB · Visningar: 697
Andra bilden. Tamron 55-200, ISO 400, 1/200 F5.6, 200mm
 

Bilagor

  • tamron55-200.jpg
    tamron55-200.jpg
    66.9 KB · Visningar: 697
Trejde bilden. Tamron 200-500, ISO 640 1/200 F 5.6, 200 mm
 

Bilagor

  • tamron200-500.jpg
    tamron200-500.jpg
    60.7 KB · Visningar: 692
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.