Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 17-70 till Sony DSLT

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Tänker köpa en A55, 65 eller 77, men strunta i kitobjektivet och istället köpa Sigmas 17-70.

Någon som använder detta?

Ser bra ut i alla tester, men hur är det i praktiken?

Tänker köpa en A55, 65 eller 77, men strunta i kitobjektivet och istället köpa Sigmas 17-70.

Någon som använder detta?

Ser bra ut i alla tester, men hur är det i praktiken?

Jag har inget sådant själv, men kan intyga att Sigmas nya serie objektiv generellt sett är mycket bra. Se till att det är den nya varianten F/2,8-4 OS och inte den gamla F/2,8-4,5.

Vet att Sten-Åke Sändh har ett sådant och har rapporterat att han är mycket nöjd.

/Mats

Jag har haft den gamla varianten och det är inget fel på den. Ett superbra objektiv med hög skärpa och även snygg bokeh faktiskt.. Dessutom en rolig närfokusgräns. Man kan nästan fokusera innanför frontglaset ;) Men se upp med alla dåliga ex som finns ute på marknaden. Kolla noga innan köp. Det är inte ovanligt med snedfördelad skärpa över bildytan. Det finns många som har lite bakfokus också. Är man känslig för barrel distorsion i vidvinkelläget ska man se upp, men det är få linser av den här typen som är väsentligt bättre map distorsion.
Jag hade tur och kunde byta ut ett kasst exemplar jag blev pålurad på blocket och fick ett perfekt i garanti retur. Fick i princip samma goda bildresultat i praktiken med denna som med ett Zeiss 16-80 jag ägde en tid efteråt. Påstår inte att de presterar identiskt i teknisk mening, men det är svårt att slå den uppenbart på fingrarna trots budgetskillnaden plus att den har några ess i rockärmen som konkurrenter inte har för samma budget.

Den nya varianten vet jag inget om, men är den ytterligare förbättrad måste det vara en no-brainer om man inte vill ha ngt med mer ljusinsläpp.

Senast ändrad:
Jag har det äldre.
Det hade decentrerad fokus och vad jag trodde en tendens till bakfokus. Det fixades och kalibrerades till harmoni med min då nyinköpta A580 under garanti. Visade sig senare efter en del tester att det var min A100 som gillade att bakfokusera.
Summa summarum: Jag tror inte mitt är nåt 'dåligt ex' (längre) och detta är min erfarenhet:

Skärpa(både kanter och centrum):
Ruggigt skarpt mellan 50 och 70mm ett halvt stopp ner från max bländare.
Helt ok skärpa mellan 25-50 ett stopp ner.
OK mellan 17-25 vid f/8.

Färg:
Lite gul/brun, enligt utsago typiskt Sigma.

AF-hastighet:
Har ingen erfarenhet av nåt snabbt i denna avdelning, så helt Ok iaf.

Känsla i handen:
Well, Sigma'luden' finish gillar jag int, men det har lagom tyngd på kameran och känns inte billigt.

-72mm filtergänga: Inte bäst, men ingen katastrof.

Senast ändrad:
ANNONS