Annons

Sigma 135-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Nihlén

Ny medlem
Jag har förgäves sökt information och tester av Sigmas 135-400/4,5-5,6 D APO. Den skall sitta på en Nikon D70. Finns det någon som har erfarenhet av detta objektiv? Tacksam för svar.

I tidningen FOTO nr 9 1999 finns detta objektiv testat i ett stortest omfattande 37 st telezoomar. Här kan man bl a läsa om detta objektiv:

"Skärpa: Riktigt bra vid 135-180 mm. Lite svagare vid 300 mm vilket märks tydligast ut mot sidorna i bilden. Vid 400 mm avtar skärpan ordentligt utanför bildcentrum.
Vinjettering: Låg/försumbar utom vid 135 mm och full bländaröppning.
Övrigt: Vridbart stativfäste. Påkostat mekaniskt utförande.
Cirkapris: 6.500 kronor."

Dessutom finns en del kurvor över objektivets prestanda.

Hoppas detta kan vara till någon nytta.
Hälsningar Agneta L.

TN53 skrev:
Jag har förgäves sökt information och tester av Sigmas 135-400/4,5-5,6 D APO. Den skall sitta på en Nikon D70. Finns det någon som har erfarenhet av detta objektiv? Tacksam för svar.

Jag ägde ett Sigma 135-400 och måste säga att jag var mycket nöjd med det objektivet. Här finns några bilder som är tagna med Sigman:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=66783

Jag har sett www.photodo.com tester av objektivet och de sågade det vid knäskålarna. Det kan vara som så att Sigman är väldigt ojämn i byggkvaliteten eller att det presterar olika på oändligt och kortare avstånd, jag använde mitt objektiv till porträtt och är helnöjd med resultatet, men jag råder dig att testa innan du köper.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar