Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-400 eller Canon 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

HNfoto

Medlem
Hej,

Funderar på att skaffa mig en "bra" tele för naturfoto.
Hur stor är egentligen skillnaden mellan Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS och Canon EF100-400mm f/4,5-5,6L IS USM?
 
Canon kostar nästan 10.000:- mer. Så ja... det är stor skillnad.

Jag använder själv Sigma 150-500, och visst finns det mer att önska av både skärpa och ljusstyrka. Men det går att få bra bilder om ljuset finns där.

/Magnus


Hej,

Funderar på att skaffa mig en "bra" tele för naturfoto.
Hur stor är egentligen skillnaden mellan Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS och Canon EF100-400mm f/4,5-5,6L IS USM?
 
Canon kostar nästan 10.000:- mer. Så ja... det är stor skillnad.

Jag använder själv Sigma 150-500, och visst finns det mer att önska av både skärpa och ljusstyrka. Men det går att få bra bilder om ljuset finns där.

/Magnus

Du skall nog köpa en bättre begagnad Canon. Om det är kvalite du vill satse på. Sigman är också bra, men canon är bättre. Det avgörande är hur mycket du vill satsa på dina bilder. Jag har haft en och visst är det ett bra objektiv med många nya sidor, som hsm.
Jag sålde min glugg och köpte sigma 300 2,8 och den är skarpare.
Men du får gärna titta in på min sida. De flesta av bilderna i rådjur från värmlandnäs är fotade med det objektivet.
Hör av dig om det är mer du undrar över.
Henrik

Ja glömde alltså och säga sigma 120-400.
 
köpte ett Sigma 120-400 idag och jag tycker det är helt ok, faktiskt väldigt bra för pengarna. Canonen är säkert lite skarpare, men inte tiotusen kr skarpare. Dessutom är Sigmans bildstabilisering mkt modernare och funkar otroligt bra, säkert tre steg effektivt kunde jag konstatera. Det är minst ett steg bättre än Canon och ett av villkoren för att ha en så lång brännvidd. Använder den på en 5d mkII, och det blir fina fisken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.