Annons

Sigma 120-300 2,8 - Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Den levererar, inte tu tal om den saken...jag är jättenöjd med den...det här problemet som dryftats har ju egentligen inget med själva optiken och dess förmåga att göra...utan är väl mer ett kommunikationsproblem mellan kamera o optik..förmodar jag!

Även 100-300/4 är jag nöjd med ...köpte ett 120-300 för att jag ville ha 2,8 och så fick jag tag i ett till ett bra pris...så nu har jag ett över så att säga.

Stefan
 
Senast ändrad:
steffe53 skrev:
Den levererar inte tu tal om den saken...jag är jättenöjd med den...det här problemet som dryftats har ju egentligen inget med själva optiken och dess förmåga att göra...utan är väl mer ett kommunikationsproblem mellan kamera o optik..förmodar jag!

Stefan

Jo jag tänkte mer på optiken och inte det "elektriska"...tack för ditt svar...
 
Sådär...då ska jag lämna en slutrapport om hur det gått.

När det gäller 100-300/4 så kunde inte Tura återskapa felet och skickade tillbaka den utan åtgärd.
Jag kunde inte heller sedan få fram felet men så tog jag med kameran ut på "uppdrag" och då fick jag F-- några ggr men då fick jag fippla lite för att få fram det.
Tura sa att de inte gjort ngt men...??
Den optiken är såld nu.
Köparen testade med en D70 och den fungerade utan probs.

När det gäller den andra 120-300/2,8 så skickade jag även ner kameran till dem för att testa.
Och felet där kunde de återskapa.(med min kamera D80)
Sedan testade de på en Nikon D200 och en D70 utan problem och då ansåg de att felet låg i min kamera. (??)
Har nu tagit lite bilder med 120/300:at och ännu inte haft några problem.
Men jag har heller inte provocerat fram felet.
Så vad felet var och vad de gjort, om de gjort ngt, har jag ingen aning om.
När det gäller bemötandet så hade jag inga problem med det...det var korrekt och de svarade på mail ganska omgående.
Bra för mig som har problem att höra i telefon.

Så nu lämnar vi det här och som slutord säger jag: 120-300/2,8 är en underbar glugg!

Steff
 
Senast ändrad:
Är det inte dags för sigma att peta in bildstabilisator i 120-300? Skulle sitta fint!

/I
 
Jag har samma problem som trådskaparen när jag använder mitt Sigma 70-200/2,8 Macro objektiv. Även jag har en D80. Mitt problem börjar om jag vrickar objektivet lite. Det verkar inte sitta totalt på plats och det verkar glappa med kontakterna. Inget av mina andra objektiv uppvisar detta problem. Av vad jag förstår så kan inte Tura göra något åt problemet. Kan jag måhända göra något ändå?
 
Hej!

Här är är det svar jag fick från Tura och Bo Delborg som jag hade kontakt med där.

Citerar:
Har nu provat objektivet (120-300) på en D200.
Objektivet är alltså testat på D200 och D70 utan problem. Sigmas tekniker
kan inte få fram felet med sina D80 testkameror. Sigma har heller inte fått
några indikationer från sina andra distributörer om något problem med denna
kombination. Jag har konstaterat felet med just ditt hus och kan bara dra
slutsatsen att "problemet" ligger i huset.

Jag har vidarebefodrat alla uppgifter till Sigma för deras vetskap.

Jag kan tyvärr inte göra mer åt saken utan återsänder optiken utan åtgärd.
Slut citering.

Det är inte lätt att veta och det tråkigaste är att bli "bollad" mellan men nu har jag i alla fall inte råkat ut för något mer trassel som tur är och anledningen till de problem som var kan jag bara dra slutsatsen att det var kylan som spökade till det eftersom den gör att allt går lite trögare och att batterierna blir "chockade".
Men varför just på bara D80...hmmm...??
Märkligt är också att det verkar vara många som drabbats men Sigma säger att de inte hört talas om det. (inte fått några indikationer) ??

Hoppas du får någon lösning på ditt problem...

Steff
 
Jag har läst på flera forum och problemet är vida utbrett! Av någon underlig anledning så gäller detta problem enbart D80. Tyvärr så är inte Nikon intresserade av att börja felsöka etc så länge inte deras egna objektiv havererar.

Kan det måhända vara en konspiration från Nikon? Deras nya D80 släpps med buggar som bara deras egna objektiv kan kringgå? Allt för att få folk att överge dem billigare alternativen?

Jag ska jämför mina objektiv mer ingående och göra lite olika tester. Sedan kontaktar även jag Tura.
 
Frågade ju Nikon också...visst...!!??

Som sagt var...hör gärna av dig om det händer något i den här frågan...

Steff

Hej Stefan,

När det gäller kompabilitet så kan vi bara garantera att våra egna objektiv fungerar. För Sigma så får du kontakta dem.


Med vänliga hälsningar

Hans Wessman
Nikons Europeiska Support
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.