Annons

Reparera Sony A580?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kontaktat support, men det lär väl ta till måndag innan de hör av sig.

Jaha, så ska man köpa en likadan begagnad, eller en helt ny...? Och ska man fortsätta med Sony, eller vika sig för de andra två drakarna?
 
Kan det vara något slags elektriskt fel? Jag har upptäckt att om jag har linslocket på, sätter på kameran, trycker till på avtryckaren så stängs först kameran av och sedan slås den på igen efter 2-3 sekunder. Då har jag inte gjort något mer än att trycka till på avtryckarknappen en enda gång. Kameran slås av och så på igen alldeles av sig självt.

Den verkar också stänga av sig om jag tar bilder och fokuserar manuellt. Det känns som om den klarar sig lite längre utan att dö, då, men det är inte säkert att det faktiskt är så.

Jag ser att AF-sensorn sitter liksom i botten av kamerahuset. Ser besvärligt ut att försöka rengöra.

Har du automatik på så kommer du att få en väldigt lång slutartid med locket på. Sedan kickar långtids brusreducering in och vilar då kameran lika länge ytterligare för att svalna sensorn och då kan kameran upplevas som "död".

Ställ in kort slutartid och prova att ta en bild vetja :)


/Mats
 
Det är ju inte så att den bara dör med locket på. Jag bara tänkte att det kunde motbevisa teorin om att det skulle ha med autofokus att göra. Den dör hela tiden. Och man hör att den stänger av sig.

Men visst är jag en lat hobbyfotograf som gärna använder automatiska inställningar, men det ska väl kameran klara av, tycker man.

Överhettning verkar vara ett problem med den här kameran om man ska filma med den, visserligen, så det är en teori som kanske ha med saken att göra. Men den kan också ha varit oanvänd i en dag eller mer och det första som händer när jag sätter på den och trycker på avtryckaren är "poff" så stänger den av sig. Verkar inte riktigt normalt.
 
Ja okej. Det kanske är fel på kameran.

En del uppfattar dock lång slutartid som ett "fel" på det sättet du beskrev. Man kan råka ställa in så att det är flera sekunders slutartid och då görs automatiskt en långtidsbrusreducering, inte riktigt för att bara svalna sensorn, utan för att ta en svartbild och extrapolera bort brus som uppkommer av att sensorn blir varm vid lång exponeringstid.

Har inget med överhettningsproblem att göra, alla kameror gör så om man inte stänger av funktionen.
Jag trodde också att min A580 hade gått sönder när jag fotograferade fyrverkerier med 20 sek slutartid. Sedan var kameran helt "död" i 20 sekunder till och sen satte den på sig igen, lite som du beskrev.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.