** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma 105mm f/2.8 macro, känner mig lurad

Produkter
(logga in för att koppla)
Även Nikons 60mm (2,8G) Micro Nikkor "drabbas" av minskande ljusstyrka vid närgränsen. I instruktionsboken på sidan 68 står det nämnt och på sidan 146 finns en tabell där man kan se att ljusstyrkan minskar från 2,8 till 4,8 vid närgränsen. Skulle tro att denna typ av information står nämnt i alla manualer till macroobjektiv, oavsett märke...

janneD

Letade fram manualen. Tabellen visar tydligt ljustappet vid 2.8. Jag har kört runt 5.6-8 och det är inte lika lätt se tappet där i tabellen. Borde vara 1.5-2 steg där också. Är det linjärt?

Det där är inte samma objektiv.

Jag har den nya AF-S Micro Nikkor 60/2.8G ED.
Men det tror jag inte spelar någon större roll. man tappar ungefär lika mycket ljus med alla objektiv vid skala 1:2 och skala 1:1. tetsa och se på en jämnt belyst yta hur mycket slutartiderna ändras. ta först en bild från ex 1,5 meter och gå sen närmare motivet till skala 1:2 och 1:1. Jag skulle bli mycket förvånad om du får några särskilda resultat med just din glugg.

Men det tror jag inte spelar någon större roll. man tappar ungefär lika mycket ljus med alla objektiv vid skala 1:2 och skala 1:1. tetsa och se på en jämnt belyst yta hur mycket slutartiderna ändras. ta först en bild från ex 1,5 meter och gå sen närmare motivet till skala 1:2 och 1:1. Jag skulle bli mycket förvånad om du får några särskilda resultat med just din glugg.

Jämnare ljus än bakkanten i ljusboxen har jag inte. :)

Ska göra om det med f/2.8 vid tillfälle.

Körde med blå himmel f/16:

närgräns: 1/500. oändlighet: 1/800

Detta är klart beroende på konstruktion och kan slå väldigt olika. SVårt bara att sätta siffror på alla spännande saker som händer med optik - speciellt zoomoptik som är etter värre i märkliga effekter.

Nej, bort med alla linser och fram för hålkameran! Den gör inget konstigt iaf (är iofs rätt kass, men men...)
faktum är att samma fenomen funnits sen långt bak i tiden. Bla canons 200 4,0 Fdn macro. tror att den endast var 140 mm vid skala 1:1. Ovanstående förklarar rätt bra varför skillnader i arbetsavstånd inte är större mellan en 50 mm macro och en 180 macro.

Detta är klart beroende på konstruktion och kan slå väldigt olika. SVårt bara att sätta siffror på alla spännande saker som händer med optik - speciellt zoomoptik som är etter värre i märkliga effekter.

Nej, bort med alla linser och fram för hålkameran! Den gör inget konstigt iaf (är iofs rätt kass, men men...)
faktum är att samma fenomen funnits sen långt bak i tiden. Bla canons 200 4,0 Fdn macro. tror att den endast var 140 mm vid skala 1:1. Ovanstående förklarar rätt bra varför skillnader i arbetsavstånd inte är större mellan en 50 mm macro och en 180 macro. jag tror nämligen att tappet av brännvidd har en tendens att bli större ju längre brännvidd man har på macrogluggen.

Säker på att det blir rätt om du backar bakåt och har den som referens. Jag tänkte nog mer på en tegelvägg som ligger i skugga.

jag kan ju inte flytta kameran då blir ju inte ljuset samma.

jag ändrar fokus, inget annat.

Kan inte någon annan också prova? Sikta kameran mot himlen?

Jag kör en D700 men det spelar väl ingen roll. Iso200.

Ett halv steg kan jag tänka mig i mätfel men det fattas mer...

Senast ändrad:
Det är ju inget konstigt med det. Så fungerar ju macro objektiv. Jag har 4 stycken olika macro objektiv(Sigma & Canon) Alla är så och orkar man bara öppna manualen så står det skrivet om det. ofta också exakt hur mycket ljus det tappar vid olika förstoringsgrader som 1:1 eller 1:3 osv.
Har ni tex. Canons 100/2,8 macro USM objektiv så står det en hel sida i manualen om hur det fungerar och hur mycket ljus ni tappar beroende på hur nära ni är

Det är ju inget konstigt med det. Så fungerar ju macro objektiv. Jag har 4 stycken olika macro objektiv(Sigma & Canon) Alla är så och orkar man bara öppna manualen så står det skrivet om det. ofta också exakt hur mycket ljus det tappar vid olika förstoringsgrader som 1:1 eller 1:3 osv.
Har ni tex. Canons 100/2,8 macro USM objektiv så står det en hel sida i manualen om hur det fungerar och hur mycket ljus ni tappar beroende på hur nära ni är

Jomenvisst, men bländaren (och därmed skärpedjupet) är ändå 2,8 eller vad det nu ska vara, medan slutartiden blir "lidande" pga ljustappet. Bländaröppningen ska väl inte ändras. Det gör den inte i min 2000 år gamla Minolta glugg i varje fall (avrundade lite, men 25 är den snart).

Jomenvisst, men bländaren (och därmed skärpedjupet) är ändå 2,8 eller vad det nu ska vara, medan slutartiden blir "lidande" pga ljustappet. Bländaröppningen ska väl inte ändras. Det gör den inte i min 2000 år gamla Minolta glugg i varje fall (avrundade lite, men 25 är den snart).

Varför ökar skärpedjupet om man användet mellanringar?

Nja

Inte helt rätt. Bländarvärde är ett relativt begrepp. Sätter du på en konverter 2x så får du bländare 5,6 på ett 2,8-objektiv fast att bländaröppningen är lika stor i mm räknat om man mäter den. Samma sak är det vid utdrag. Den relativa öppningen blir dock mindre. Detta kan du se om du kikar genom objektivet bakvägen om du sätter på en konverter. Vid utdrag så ska samma mängd ljus spridas över en större yta- därför blir bländaren mindre (fast den fysiska öppningen är förstås lika stor. Bländarvärdet anger bara hur stor den skenbara öppningen är. Enda sättet att komma från det är att minska brännviden vid utdrag-något som olika makroobjektiv gör i olika stor grad.

Nu stoppade jag in kameran i min ljusbox där allt är jämnvitt.

1/15 5.6 får jag på oändligt
1/13 5.6 får jag på närgränsen

så det är en skillnad, nu åt rätt håll :), men lite mindre än den borde vara.

eller om jag ställer in 1/10 får jag

f/6.3 resp 7.1.

Resten måste vara mätfel.
Får du samma exponering då? Det är inte säkert att ljusmätaren säger hela sanningen innan du faktiskt tagit en bild.

Varför ökar skärpedjupet om man användet mellanringar?
För att utgångspupillen kommer längre från sensorn och därmed blir mindre (egentligen ser den bara mindre ut). Det är av just den anledningen som ljusstyrkan sjunker på nära håll med makroobjektiv. Bildcirkeln blir större och en del av ljuset faller därmed utanför sensorn. Samtidigt har ingångspupillen inte förändrats, så alltså måste ljusstyrkan per ytenhet på sensorn bli mindre.

Nej bländaren är inte f/2,8 även du ställt in den på det från början. Om jag läser min manual så står där de riktiga (effektiva) bländarna som gäller vid de olika avstånden.
Exempel
avstånd på oändlighet f/2,8
förstoring
1:5 f/3,6
1:3 f/4,1
1:2 f/4,6
1:1,5 f/5,0
1:1 f/5,9

De bländartalen är de riktiga eller effektiva bländarna som gäller, även om du ställt in f/2,8

Får du samma exponering då? Det är inte säkert att ljusmätaren säger hela sanningen innan du faktiskt tagit en bild.
Jag tog aldrig någon bild, ska prova.
För att utgångspupillen kommer längre från sensorn och därmed blir mindre (egentligen ser den bara mindre ut). Det är av just den anledningen som ljusstyrkan sjunker på nära håll med makroobjektiv. Bildcirkeln blir större och en del av ljuset faller därmed utanför sensorn. Samtidigt har ingångspupillen inte förändrats, så alltså måste ljusstyrkan per ytenhet på sensorn bli mindre.

Det var en retorisk fråga, men ditt svar var tydligt och bra.

Vad har du/ni för exemplar?

På mitt Sigma 105/2,8 Macro så är det 2,8 hela vägen så att säga :)

Spelar ingen roll om du fokuserar nära eller långt bort :)

Bla canons 200 4,0 Fdn macro. tror att den endast var 140 mm vid skala 1:1. Ovanstående förklarar rätt bra varför skillnader i arbetsavstånd inte är större mellan en 50 mm macro och en 180 macro. jag tror nämligen att tappet av brännvidd har en tendens att bli större ju längre brännvidd man har på macrogluggen.

Ingångspupillen på 200/4 blir 50mm, vid full utdrag blir brännvidden ca 140mm men ingångspupillen är väl oförändrad?
Isf blir det 140/50=2,8, alltså blir ett 200/4 macro vid fullt utdrag ett 140/2,8. Eller tänker jag galet?

Vad har du/ni för exemplar?

På mitt Sigma 105/2,8 Macro så är det 2,8 hela vägen så att säga :)

Spelar ingen roll om du fokuserar nära eller långt bort :)

Då har du inte en Nikon-kamera. Om du hade läst alla inlägg hade du sett att Nikon och iaf Canon gör på olika sätt med bländaren. Nikon visar effektiv bländare, Canon "ljuger".

Det där är inte samma objektiv.

Jag har den nya AF-S Micro Nikkor 60/2.8G ED.
Nya AF-S-makrot använder internfokusering och tappar brännvidd istf ljusstyrka vid närbildsfotografering (eller mest troligt, både och!)

Nej

Då har du inte en Nikon-kamera. Om du hade läst alla inlägg hade du sett att Nikon och iaf Canon gör på olika sätt med bländaren. Nikon visar effektiv bländare, Canon "ljuger".

Nya AF-S-makrot använder internfokusering och tappar brännvidd istf ljusstyrka vid närbildsfotografering (eller mest troligt, både och!)

Ingen av mina Canonkameror ljuger utan visar faktiskt bländarvärde. Det kanske beror på att vissa objektiv ljuger till vissa kameror! Sigma 150 och tamron 90 talar i alla fall sanning till Canon:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar