Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma 100-300
- Trådstartare Aro
- Start datum
sebmacahan
Aktiv medlem
Njaee.. både ja och nej.. på 300mm och isolering av objekt har jag fått både knivskarpa bilder och småsuddiga. jag började fundera på om det var fel på optiken eller att den front/bakfokuserade på min nikon d300, men det verkar som att det mer var jag som är löjligt skakig.. Däremot tycker jag att AF:en är opålitlig.
Vi får se vad den ger mig för resultat på supercrosseventet på ullevi i avseende på fokus. Tyckte ofta den bakfokuserade men inte alltid..om man säger så.
Däremot tycker jag inte den ger så skarpa bilder på långa avstånd vilket får mig att börja fundera på om det även är mitt stativ som är rangligt.
Jag ett flertal sigma 100-300 bilder på min sida som blivit tillräckligt skarpa även utan den extra skärpningen. Men som sagt så upplever jag att jag måste gå upp väldigt i slutartid för att få dom så skarpa så jag tror inte att det är själva objektivet mitt problem ligger.
Vi får se vad den ger mig för resultat på supercrosseventet på ullevi i avseende på fokus. Tyckte ofta den bakfokuserade men inte alltid..om man säger så.
Däremot tycker jag inte den ger så skarpa bilder på långa avstånd vilket får mig att börja fundera på om det även är mitt stativ som är rangligt.
Jag ett flertal sigma 100-300 bilder på min sida som blivit tillräckligt skarpa även utan den extra skärpningen. Men som sagt så upplever jag att jag måste gå upp väldigt i slutartid för att få dom så skarpa så jag tror inte att det är själva objektivet mitt problem ligger.
jakobnev
Aktiv medlem
Vad göra?
Länka till bildexempel.
Graylingman
Aktiv medlem
Gör ett fokustest med gluggen,
Jag har en pyrande oro över hur mitt ex fokuserar, Jag har ju hört att detta objektiv ska vara så otroligt skarpt, men känner mig inte helt nöjd med skärpan. Hur gör jag lämpligen ett fokustest som verkligen säger nåt med så lång brännvidd som det här är frågan om. En lutande linjal är ju liksom knappt aktuell...
Tonyeagle
Aktiv medlem
Nemas problemas
lägg en tumstock eller ett måttband på golvet eller på ett bord. Sätt kamera och stativ på stativ på avstånd av ca 3 m- ställ in 300mm och bländare 4 - har du inbyggd blixt kör med denna om du fotar inomhus ( att föredra) markera med tusch eller tejp på mätstocken för att få en skarp gräns att fokusera på - använd centrummätpunkten och ta ett par-tre skott. När du betraktar bilden i 100% bör du se hur kameran fokuserar. Lämplig vinkel mellan kamera och måttstock är 25-45 grader. Använd gärna självutlösare eller spegeluppfällning (inte nödvändigt om du fotar inomhus med blixt och lågt iso)
QUOTE=Graylingman;1206508]Jag har en pyrande oro över hur mitt ex fokuserar, Jag har ju hört att detta objektiv ska vara så otroligt skarpt, men känner mig inte helt nöjd med skärpan. Hur gör jag lämpligen ett fokustest som verkligen säger nåt med så lång brännvidd som det här är frågan om. En lutande linjal är ju liksom knappt aktuell...[/QUOTE]
lägg en tumstock eller ett måttband på golvet eller på ett bord. Sätt kamera och stativ på stativ på avstånd av ca 3 m- ställ in 300mm och bländare 4 - har du inbyggd blixt kör med denna om du fotar inomhus ( att föredra) markera med tusch eller tejp på mätstocken för att få en skarp gräns att fokusera på - använd centrummätpunkten och ta ett par-tre skott. När du betraktar bilden i 100% bör du se hur kameran fokuserar. Lämplig vinkel mellan kamera och måttstock är 25-45 grader. Använd gärna självutlösare eller spegeluppfällning (inte nödvändigt om du fotar inomhus med blixt och lågt iso)
QUOTE=Graylingman;1206508]Jag har en pyrande oro över hur mitt ex fokuserar, Jag har ju hört att detta objektiv ska vara så otroligt skarpt, men känner mig inte helt nöjd med skärpan. Hur gör jag lämpligen ett fokustest som verkligen säger nåt med så lång brännvidd som det här är frågan om. En lutande linjal är ju liksom knappt aktuell...[/QUOTE]
Mart
Medlem
mitt ex var inte heller skarpt
Jag köpte mitt 100-300 begagnat och var dum nog att bara förhandsgranska testbilderna som jag tog vid köptillfället direkt i kameran, skulle haft en laptop med mig.. På 300 behövdes f 11 för att få skarpa bilder, och det funkar ju givetvis inte i längden.. så jag var ruggigt besviken tills jag slutligen gjorde mig av med eländet. Skärpan var helt enkelt löjlig, kan bara gratulera alla som skriver och berättar om sina "knivskarpa" ex
Jag köpte mitt 100-300 begagnat och var dum nog att bara förhandsgranska testbilderna som jag tog vid köptillfället direkt i kameran, skulle haft en laptop med mig.. På 300 behövdes f 11 för att få skarpa bilder, och det funkar ju givetvis inte i längden.. så jag var ruggigt besviken tills jag slutligen gjorde mig av med eländet. Skärpan var helt enkelt löjlig, kan bara gratulera alla som skriver och berättar om sina "knivskarpa" ex
Graylingman
Aktiv medlem
lägg en tumstock eller ett måttband på golvet ...
Okej, nu har jag gjort enligt ovan. Jag har lagt upp 4 testbilder tagna med min 30D på nedanstående länkar. Två st helt obehandlade raw-filer och samma bilder konverterade i ACR till jpg, högsta kvalitet. Bilden på tändsticksasken är tagen på 3-4 meter med bländare 4, stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare. Bilden på skylten är tagen på ca 40 meters håll eller så på samma sätt i övrigt.
Om någon vill titta på dem och tycka nåt är jag tacksam. Själv tycker jag att det är lite frontfokus på nära håll men att det ser bra ut på längre håll. Frågan är om frontfokuseringen ligger inom det som kan vara acceptabelt eller ej. Vad tycker ni?
https://secure.storegate.se/user/share.aspx?id=351a2086-ce55-4089-8986-e5af2fd5d523
https://secure.storegate.se/user/share.aspx?id=56d2aae7-0b24-4c00-ac2b-120fa57148c3
https://secure.storegate.se/user/share.aspx?id=438476fe-4517-48d8-ab3a-0afe0919ac1d
https://secure.storegate.se/user/share.aspx?id=288602c1-b8d2-4aa2-8e70-be5184f9166f
Vingklipt ängel
Aktiv medlem
kontakta försäljaren !!!
Hej !
Jag känner igen ditt problem ! Det är flera som haft problem men skärpan när de använt sigma gluggar. Det kan bero på linsen men också på kameran.
Canon har en stor svaghet genom att de ofta inte hittar rätt skärpa. Detta har flera fått åtgärdat av Canon. Det var samma sak med min Apo Hsm 120-400. Den har svårt att hitta skärpan och är ibland oskarp främst när den fokuserar på långt håll.
I alla fall anser jag det oacceptabelt att en lins för 10 000 inte ger bättre resultat så klaga hos din försäljare. Du kan nog inte göra så mycker mer själv.
Har nyss fått mitt sigma 100 300 och undrar om det är fler som har problem med skärpan? Asså är löljigt oskarp på längre brännvidder. Kör med ett d80 hus. Vad göra?
Hej !
Jag känner igen ditt problem ! Det är flera som haft problem men skärpan när de använt sigma gluggar. Det kan bero på linsen men också på kameran.
Canon har en stor svaghet genom att de ofta inte hittar rätt skärpa. Detta har flera fått åtgärdat av Canon. Det var samma sak med min Apo Hsm 120-400. Den har svårt att hitta skärpan och är ibland oskarp främst när den fokuserar på långt håll.
I alla fall anser jag det oacceptabelt att en lins för 10 000 inte ger bättre resultat så klaga hos din försäljare. Du kan nog inte göra så mycker mer själv.
N i C
Aktiv medlem
Om någon vill titta på dem och tycka nåt är jag tacksam. Själv tycker jag att det är lite frontfokus på nära håll men att det ser bra ut på längre håll. Frågan är om frontfokuseringen ligger inom det som kan vara acceptabelt eller ej. Vad tycker ni?
Ser ut att vara lite frontfokus, men inte jättemycket. Att du inte ser det på längre håll är för att du får längre skärpedjup då.
Graylingman
Aktiv medlem
Ser ut att vara lite frontfokus, men inte jättemycket. Att du inte ser det på längre håll är för att du får längre skärpedjup då.
Nej, precis. Några cm frontfokus på ca 3-4 meters avstånd. Är det nån idé att försöka få det fixat, tro?
N i C
Aktiv medlem
Nej, precis. Några cm frontfokus på ca 3-4 meters avstånd. Är det nån idé att försöka få det fixat, tro?
Min åsikt är att ett objektiv ska fokusera "spot on" Sen om du märker någon skillnad i verkligheten är ju en annan sak. Jag skulle hur som helst kräva att det blir åtgärdat (om inte annat för att slippa fundera på om det skulle kunna bli bättre).
Lars Falk
Ny medlem
Delar med mig av mina 100-300 erfarenheter.
Skaffade gluggen i våras och har ströplåtat lite med den. Kan inte klaga på stinget i den. Jag tycker att den är näst intill lika vass som min gamla Nikon80-200/2.8. Om man ska vara petig kanske den inte är riktigt lika brilliant och ger lika snygg oskärpa "i bakgrunden" som 80-200'an. Fast jag kanske inbillar mig, antagligen bara en känsla. Jag skulle definitivt inte kunna avgöra vilket objektiv som använts vid en jämförande blindtest.
Mitt ex frontfokuserade en pytteliten aning vid leverans, dock inte så mycket ett jag kunde se det på actionbilder.
Emellertid började autofokusen krångla rätt snart, kunde lägga av en liten stund då och då för att sedan fungera u.a en hel dag vid att annat fototillfälle. Felet visade sig oftare och oftare för att plötsligt bli permanent.
Blev lite oroligt att det skulle ta en evighet att få det fixat av Tura. Jag oroade mig uppenbarligen i onödan. Det gick blixtfort. Lämnade gluggen i butiken hos Scandinavian Photo i Sthlm på en lördag och kunde hämta den nästföljande fredag (!). Snabbt och korrekt med jättetrevligt bemötande av personalen i Butiken.
Ska bli intressant att se hur det går i fortsättningen.
Skaffade gluggen i våras och har ströplåtat lite med den. Kan inte klaga på stinget i den. Jag tycker att den är näst intill lika vass som min gamla Nikon80-200/2.8. Om man ska vara petig kanske den inte är riktigt lika brilliant och ger lika snygg oskärpa "i bakgrunden" som 80-200'an. Fast jag kanske inbillar mig, antagligen bara en känsla. Jag skulle definitivt inte kunna avgöra vilket objektiv som använts vid en jämförande blindtest.
Mitt ex frontfokuserade en pytteliten aning vid leverans, dock inte så mycket ett jag kunde se det på actionbilder.
Emellertid började autofokusen krångla rätt snart, kunde lägga av en liten stund då och då för att sedan fungera u.a en hel dag vid att annat fototillfälle. Felet visade sig oftare och oftare för att plötsligt bli permanent.
Blev lite oroligt att det skulle ta en evighet att få det fixat av Tura. Jag oroade mig uppenbarligen i onödan. Det gick blixtfort. Lämnade gluggen i butiken hos Scandinavian Photo i Sthlm på en lördag och kunde hämta den nästföljande fredag (!). Snabbt och korrekt med jättetrevligt bemötande av personalen i Butiken.
Ska bli intressant att se hur det går i fortsättningen.
Senast ändrad:
Lars Falk
Ny medlem
Det gick sådär... Gluggen funkade ett litet tag, några gånger. Plötsligt en dag var den helt död (som tur var kollade jag innan jag kastade mig ut, inge kul när man står där och ska trycka av och autofokusen är död). En ny vända till Scandinavian Photo's Sthlmsbutik (som har riktigt bra service & personal). Den skickades ner till Tura som bytte bl.a. fokusmotorn. Operationen tog lite drygt en vecka denna gången, fullt acceptabelt. Har plåtat lite, och nu verkar det ju stabilt.Ska bli intressant att se hur det går i fortsättningen.
Trots allt känns det inte riktigt som om man kan lite på grejerna... Så jag får väl släpa med min gamla Nikon 80-200/2.8 som backup tills jag sett att 100-300'an fungerar säkert...
nick_74
Aktiv medlem
Jag hade ett Sigma 100-300 eftersom jag hört att den skulle vara så skarpt men jag var inte alls nöjd med skärpan. Jag var tvungen att blända ned för att få skarpa bilder och med 1,4 extender var jag inte nöjd alls.
Bytte till ett 400L 5,6 och skaffade så småningom ett 70-200LISf4.
Dessa var båda klassen bättre än 100-300.
Skulle inte rekomendera någon att köpa ett Sigma 100-300 istället för ett Canon 70-200LISf4+1,4 extender.
Bytte till ett 400L 5,6 och skaffade så småningom ett 70-200LISf4.
Dessa var båda klassen bättre än 100-300.
Skulle inte rekomendera någon att köpa ett Sigma 100-300 istället för ett Canon 70-200LISf4+1,4 extender.
N i C
Aktiv medlem
Jag hade ett Sigma 100-300 eftersom jag hört att den skulle vara så skarpt men jag var inte alls nöjd med skärpan.
Är du säker på att du inte hade ett exemplar som felfokuserade?
nick_74
Aktiv medlem
Är du säker på att du inte hade ett exemplar som felfokuserade?
Ja, det testade jag. Jag kan ju ha fått ett måndagsexemplar och bra exemplar kanske är skarpare. jag är inte någon märkessnobb och har ett Tamron 28-70 f2,8 som jag är nöjd med. Men med mina erfarenheter kan jag inte rekomendera Sigma 100-300