Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20 eller Tokina 12-24?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har aldrig testat Tokina 12-24 men är mycket nöjd med Sigma 10-20/4-5,6 DC EX HSM till min Canon 40D. Skarpt, gediget byggt, tyst och snabb fokusering, men ingen bildstabilisering, vilket inte är så viktigt till en vidvinkel.

Har aldrig testat Tokina 12-24 men är mycket nöjd med Sigma 10-20/4-5,6 DC EX HSM till min Canon 40D. Skarpt, gediget byggt, tyst och snabb fokusering, men ingen bildstabilisering, vilket inte är så viktigt till en vidvinkel.

Beslutsångest.. Kan välja mellan dessa två, 12-24 är köpt 2006 och sigman är oxå några år gammal. Bör man vara orolig mr dom är 6-7 år gamla?

Jag har båda objektiven och tycker att Tokina 12-24 ger bättre skärpa samt att det har ett bättre brännvidsomfång.
//Rolf

Köpte ett Tokina 12-24/4 för några veckor sedan. Tungt och rejält objektiv som gör bra ifrån sig. Helnöjd!

Jag har ett Sigma 10-20 till min D90 och är väldigt nöjd med det.
Men vid köpet så var det ingen direkt skärpa i det, jag fick skicka in objektiv + kamerahus till de som har hand om Sigma i Sverige så kallibrerade dom det efter mitt hus.
Självklart kostnadsfritt, men blev ju utan kamera några veckor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar