Annons

Shutter lag, vad är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tmax

Ny medlem
Kom inte på någon bra svensk benämning på detta fenomen, men det jag undrar är; vilken tid på shutter lag är bra. Och då tänker jag på den från prefocus(avtryckaren halvvägs) tills bilden är tagen.

Finns egentligen någon shutter lag på icke digital kamera, eller är den =0?

Anledningen til min fråga är att jag såg att tiden på t ex Nikon D70 är 0,124 s(enligt http://www.imaging-resource.com/). Canon 20D hade 0,077 s. Canon 300D hade 0,142 s.

Min kompakta idag, som är Sony T1 har 0,014, alltså mycket mindre än nästan alla andra.

Jag funderar på en digital systenkamera och vill ju egentligen inte byta ner mig när det gäller denna tidsfördröjning.

Är t ex 0,124 på D70 bra? Märker man denna shutter lag?

/Tomas

ALLA kameror har en shutter lag, även om de snabbaste mekaniska är...snabba.
Längst shutter lag har gamla digitalkameror följda av kompaktkameror som ofta fokuserar EFTER avtryckaren gått i botten.
Man märker knappast en tiondel eller två av shutter lag, men spegel etc. har ju alltid sin tid.
I praktiken är det inget som helst problem med DSLR kameror. Din Sony fokuserar exempelvis sanslöst mycket långsammare än en D70.
Trycker du avtryckaren i botten fokuserar och exponerar D70 i princip omedelbart vilket din T1 inte gör, särskilt inte om ljuset är svagt.

0,124 på D70 är mycket bra. Många analoga systemkameror ligger på 0,1 - 0,3 sekunder. Proffskameror ofta under 0,1.

De flesta digitala kompaktkameror ligger på 0,1 eller kortare. Det som gör att "folk" tycker att de är långsamma är tiden för fokusering som kan vara uppåt 1 sekund.

Analoga kompaktkameror rör inte objektivet förrän man verkligen trycker av även om man förfokuserat och låst avståndet. Därför ligger dessa alltid på ca 0,5 sekunder eller mer. Helt oanvändbara för att ta bilder av t ex barn med andra ord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar