Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sharpness

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
I 7i finns inställning för "sharpness". Man kan välja bland 3 lägen Low/Medium/High (tror jag de kallas).

Jag har nu hör att lägen Low ger betydligt mindre brus i bilderna. Jag har inte haft tillfälle att testa detta. Någon som vet nått?

Det är ju naturligt att det blir så. Skärpningen lyfter ju fram bruset på samma sätt som det lyfter fram korn i skannad film.

Men även om du kör med liten skärpning så får du nog lika hög brusnivå sen om du skärper vidare i datorn. Men då har du å andra sidan möjlighet att undant områden som inte behöver skärpas, t ex himlar och andra stora jämna ytor.

Bäst är ju att inte ha någon skärpning alls i kameran. Det ger alltid störst möjligheter till ett bra slutresultat. Antar att det motsvarar "low" i minoltan.

Tack Jim! Ja så blir det förstås. Jag tror jag skall testa att göra skärpningen i efterhand och se hur det blir då jag har full kontroll själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar