Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sharpening

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag skannar ett skarpt negativ med 4000 dpi och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den mycket skarp utan att jag skärper den. Om jag skannar den med 1000 dpi och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir denna också mycket skarp trots interpoleringen i PS och utan skärpning.
Om jag utgår från en stativtagen bild på 3072x2048, RAW tagen med Canon 10D och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den bilden inte alls så skarp. Varför? Ingen har svarat på den frågan! Istället har flera fotografer utarbetat olika metoder för att skärpa bilden.
Om man tar en bild från Sony DCS-F717 med upplösning 2560x1920, TIFF och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den skitskarp utan skärpning! Varför?

Obekräftade uppgifter säger att F717 har ett inbyggt UV/IR-filter. Enl. andra källor är de flesta CCD-sensorer mycket känsliga för både UV- och IR-ljus. Letade vidare och fann en info om detta här: http://www.dito.se/index-2.html
(klicka på ”För Digitalfoto”)
Detta kanske också kan förklara den ”mjukteckning” som även högupplösande digitala bakstycken ofta ger.

Lösningen är kanske att hänga på ett UV/IR-filter. Man får i så fall stå ut med den minskande kontrast och den kuddformade distorsion som alla filter ger.

En annan tanke är att det som kallas kromatisk aberration på digitalkameror kanske helt enkelt är störningar från UV och IR…
/Harald
 
Haraldus skrev:
Om jag skannar ett skarpt negativ med 4000 dpi och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den mycket skarp utan att jag skärper den.
Det är inte alls min erfarenhet. Även om ursprungsbilden skulle vara aldrig så skarp, ja kanske till och med redan skärpt med oskarp mask, så gör nedskalningen den luddig. Vad använder du då för skalningsalgoritm? Har du nåt exempel på en sån oskärpt nedskalad bild?
 
Haraldus skrev:
RAW tagen med Canon 10D och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den bilden inte alls så skarp. Varför? Ingen har svarat på den frågan!

Om man tar en bild från Sony DCS-F717 med upplösning 2560x1920, TIFF och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den skitskarp utan skärpning! Varför?
Därför att Sonyn skärper bilden själv ganska rejält i jämförelse. Min Sony (s75) har jag ställt ned skärpningen på ett steg men den skärper ändå ganska mycket
 
"Det är inte alls min erfarenhet. Även om ursprungsbilden skulle vara aldrig så skarp, ja kanske till och med redan skärpt med oskarp mask, så gör nedskalningen den luddig. Vad använder du då för skalningsalgoritm? Har du nåt exempel på en sån oskärpt nedskalad bild?"

Exempel på oskärpta bilder? Javisst! Alla mina bilder här på Forumet utom två som är tagna med Sony P72.
Skalningsalgoritmen ligger i Photoshop som ju räknar med många siffror...
Bild->Storlek på bild. Hilite på "Bibehåll proportioner" och "Ändra bildupplösning" Välj Bi-kubisk metod. Ändra ett värde och klicka på OK...

När jag skapar kopia i jpg kör jag oftast med kvalitet 6. Om jag dessförinnan har skärpt bilden med t ex oskarp mask blir jpg-bilden av sämre kvalitet! Oskarp mask och jpg-algoritmen motverkar varandra. Jag har för mej att detta varit uppe tidigare här på forumet...

När det gäller de bilder jag sett från F717 så var de enl. uppgift oskärpta TIFF.
/Harald
 
Haraldus skrev:
Exempel på oskärpta bilder? Javisst! Alla mina bilder här på Forumet utom två som är tagna med Sony P72.
Jag tror kanske att de som tycker att de obearbetade filerna från 10D är oskarpa har annan "smak" för skärpning. Jag har aldrig sett en oskärpt bild från 10D men jag tror nog inte att de upplevs oskarpare än de bilder du hänvisade till. Personligen skulle jag nog föredra att lägga en oskarp mask med liten radie på de flesta av bilderna i ditt album, möjligen med ett par undantag.
 
Jim,
De bananbilder som visades här på Forumet kom ju direkt ur kameran och de var väl OK men ljuset när de bilderna togs var väl kanske inte nerlusat av vare sig UV eller IR. Min tanke när jag såg bilderna här:
http://www.caldwellphotographic.com/cc15mm35.html
var att dessa avvikelser knappast kan bero på kromatisk aberration från objektivet. Kanske är det UV eller IR eller är det så att färguppdelningen skapas i själva sensorn? Ljus som passerar skarpa kanter uppdelas ju. Kanske har sensorn en struktur som ger dessa fel.
Färguppdelningen i exemplet är ju enorm. Om man skulle fotografera med vanlig fotografisk film med samma 15mm-objektiv så blir väl troligen färguppdelningen noll.
Vissa personer har t.o.m. trott att de missat att ställa in skärpan när de tittat på sina digitala bilder från 10D…
Skulle det inte vara intressant att göra jämförande tester med ett UV/IR-filter på t ex en 10D? Att laborera med ”Polynomialkoefficienter” verkar bara ge sig på de sjukliga symptomen!
Någon har skrivit här på Forumet att det är ett måste att skärpa bilder innan de laddas upp. Skärpningen ger en ljusförändring av en massa pixlar i gränszonerna som jpg-algoritmen därefter delvis trasar sönder.
/Harald
 
Haraldus skrev:
Om jag skannar ett skarpt negativ med 4000 dpi och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den mycket skarp utan att jag skärper den.
Fast olika program är ju olika duktiga på att göra nerskalningen. http://www.fsoft.it/imaging/en/Esempi1.htm Jag tycker att Photoshops bild i exemplet i länken behöver en gnutta oskarp mask-skärpning.

Om jag utgår från en stativtagen bild på 3072x2048, RAW tagen med Canon 10D och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den bilden inte alls så skarp. Varför?
Det hela beror på interpoleringen som måste göras för att få vettig färg på bilden. En skanner ser RGB i varje pixel. Det gör ju även Foveon-sensorn i Sigmas DESR-kamera. Fast dess bild är väl ännu skarpare än den från en skanner?

Om man tar en bild från Sony DCS-F717 med upplösning 2560x1920, TIFF och gör en jpg-webbild på 1024x768 så blir den skitskarp utan skärpning! Varför?
Blev tvungen att ta en titt hos dpreview och visserligen ser Sony-kamerans bilder bäst ut (bl a eftersom de är minst skärpta) men att de skulle vara dramatiskt skarpare än andra digitalkameror ser jag inte.
 
Haraldus skrev:
Skärpningen ger en ljusförändring av en massa pixlar i gränszonerna som jpg-algoritmen därefter delvis trasar sönder.
Visst blir det svårare att effektivt komprimera en skärpt bild, men allt är ju en avvägning mellan bildstorlek och utseende. Jag har dessutom fått uppfattningen att många inte jämför hur mycket sämre JPEG-bilden verkligen blir då de verkar väldigt rädda för att komprimera för mycket.
 
En liten fråga ang. dessa program. Är dom mer komplicerade att använda än usm i PS?..........Kostnaden är en struntsumma för vad du får, 400-600, kommer inte riktigt ihåg. Jag har en god vän som har en E-10 som du Peter & han upplever en ännu större skillnad!
Jo, det är väl det jag inte gillar med E-10an... att den har en del brus.

Inte i idiot läget, då är dom enkla, i expert läget är det klart mer att hålla rätt på men det verkar vara otroligt flexibelt.... man kan välja att skärpa kanter och stora kontinuerliga områden separat, utan massa lagermasker och sånt.

Neatimage har jag testat demot på, håller med det räcker inte det minsta.... och köper jag det så blir det pro, max 10 i batch är lite snålt.

Review of Focal Blade at Luminous Landscape.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/focalblade.shtml
 
Jag köpte Neat Image 2,6 Pro+ och det är ett suveränt program. Skapa egna profiler till din kamera och ISO inställning. Det finns även en del färdiga profiler till en del kameror att ladda hem. Pro+ har en plugin till Photoshop och det funkar bra.
Enkelt att använda, instruktioner på engelska.
Det finns även en del färdiga
http://neatimage.com/

Finns testat på Luminous Landscape

http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/neatimage.shtml
 
Senast ändrad:
Hur stor är skillnaden mot 2.5pro+ igentligen, en vän har det och jag tänkte kollar lite hos honom, jag vet att det är skillnaden på photoshop pluginen, och dom är nog rätt stora, men övriga skillnader då.
 
IngemarO skrev:
Det finns även en del färdiga profiler till en del kameror att ladda hem. [/url]

Vill bara varna för att många av dessa som finns att ladda hem är dåliga, det är privatpersoner som gjort dem & kvaliten är växlande.

Vill man vara säker så bör man göra egna profiler.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.