Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Servo eller oneshot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Ska fota ett bröllop till helgen. Är dock inte den enda fotografen(som tur är). Är mitt första bröllop och det känns lite skakigt!!
Tänkte köra utomhus med upplätningsblixt. Vet inte riktigt om jag ska köra med servo eller one shot läget? Rädd för att få suddiga bilder eller bilder där skärpan ligger fel!!
Hur brukar ni andra "mer rutinerade" köra? Vilka slutartider använder ni?

Vore verkilgen tacksamt med råd för att stilla ångesten lite!

/Jari
 
Jag funderar på vilken bländare som är lämplig. Om det ska vara skärpa bara på brudparet eller om resten av världen även den ska ligga i skärpa. Slutartiden bör väl vara så att de fryser fast i bilden och kortare än mina egna skakningar.

För att få hela brudparet i skärpa kan det vara idé att flytta ut dem några meter från närmaste vägg, buskasge eller liknande och köra med en bländare för den valda brännvidden som gör att bakgrunden hamnar i oskärpa.

Enklast provas detta ut innan fotograferingen.


Ett rick att slippa använda upplättningsblixt är att placera dem i skuggan, eller så att en vit vägg reflekterar in ljus i ansiktet på dem. Gäller bara att mäta av kontrastskillnaderna så det inte brakar åt fanders.

Med en hjälpreda eller annan bröllopsgäst kan hjälpa till att hålla en reflektor för att spegla in ljus i ansiktet.

Lycka till!
 
Som ovanstående skriver - försök att undvika hårda skuggor när brudparet står i direkt sol. Skuggan under ett träd fungerar mycket bra. En reflexskärm eller upplättningsblixt gör under. Prova noga innan för att få kläm på vilka inställningar som passar bra. Alternativt om du känner dig osäker - skippa upplättningen och satsa på ett bra ljus direkt. Bättre du koncentrerar dig på fotograferandet än massa kringliggande tillbehör om du inte får hjälp av någon.

Personligen föredrar jag korta skärpedjup (stora bländare) det ger också snabbare slutartider. Jag gillar att plocka ut detaljer med skärpedjupet och få bort störande saker runtomkring. Här bör du också prova dig fram om du känner dig osäker. Prova med olika brännvidder/bländare och se vad som händer med skärpedjupet.

Kör på one-shot.

/Peter
 
Tack ska ni ha för era råd!

Har gjort jobbet nu...blev väl sådär..inte riktigt nöjd!
Körde med upplättningsblixt, tyckte inte att jag fick bort så mycket av skuggorna som jag velat. Tenderade också att överexponera( svårt se skärmen i det skarpa ljuset)
Brudparet var dock inte ute efter några "proffs" bilder utan ville bara få det dokumenterat( säkra på att det verkligen blir bilder), därför hoppas och tror jag att de blir nöjda fast jag inte riktigt är det. Det var en bra erfarenhet, vet nu hur stressigt det kan vara. Man hinner inte heller ta så många bilder som man hoppats. I detta fallet hade jag inte någon
genomgång med brudparet innan eftersom jag fick jobbet sent, vilket hade behövts!

Tror att det bästa är att köra med reflektorskärm och assistent(ska prova det i framtiden).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.