Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service på kamera (EOS 350D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske är som ni säger... fotografen. Har nu tittat på massor av kort som jag tagit och hittar inte så många dålig som jag trodde. Min fru behöver nog lära sig inställningarna bättre.

För att knyta ihop denna tråden skulle jag vilja fråga följande:

Vad kostar en service i runda slängar och är en 350D värd det?

Jag har aldrig "servat" några av mina systemkameror. Det enda underhåll man kan behöva göra är att göra ren sensorn, det kan man göra själv. En smutsig sensor ger dock "bara" prickar på bilden och har inget med dina problem här att göra.

Visst kan man ta skarpa bilder på 1/40 på de brännvidder som använts här men det kräver ju att motivet är still vilket små barn sällan är. Här hade det nog behövts ett par steg kortare tid.

Har ni läst på i manualen om hur man väljer fokuspunkt? Om man låter kamerans automatik välja och har ett motiv som i din bild är det väldigt lätt att kameran låser fokus på något annat än det du vill ha fokus på. Lite mer övning och kunskap tror jag är bästa medicinen.

Vill ni lägga ut mer pengar så gör det inte på en service, spara istället ihop till ett bätre objektiv. Jag antar att det originalobjektivet till 350D som ni använder och det är känt för att vara ganska mediokert.

Lycka till.
 
Jag skulle gissa att kortet är taget med ett Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM.

Är du säker? Unsnittet känns inte rätt för en telezoom och dina Exif data säger ju 28 mm så det borde vara något annat.

Nåväl, det spelar mindre roll. Jag tror som alla andra, inget av de du har skrivit eller visat tyder på att det är något fel på själva kameran och att en "service" skulle ge några förbättringar.

Jag föreslår att ni försöker få grepp om lite grundläggande funktioner:

- Sätt kameran i Av läge, då kontrollerar ni bländaren med lilla hjulet.

- Ställ ett mjökpaket på bordet.

- Läs i manualen hur man väljer fokuspunkter.

- Fotografera mjölkpaketet, använd olika bländare och ISO-tal och lägg fokuspunkten på olika platser (på mjökpaketet, på bordskanten) etc.

Ta in bilderna i datorn, läs av vilka inställningar ni haft och studera resultaten. När blir texten skarp, när blir den suddig?

Gå sedan vidare till att fotografera rörliga motiv på liknande metodiska vis.

Digitalfoto är ju perfekt för att lära sig via "trial & error"!

Lycka till!
 
Hej hej.
Frun här... Om jag står helt lugnt och stilla och kameran är inställd på auto (grön ruta) så kan det väl inte bara vara handhavandefel?
Och jag har ju faktiskt lyckats ta fina och skarpa bilder tidigare.
 
Men de flesta bilderna blir så här. Vår pocketkamera tar mycket bättre bilder...

Man ska väl inte behöva stativ mitt på ljusa dan?

Jag har en känsla av att det som du beskriver - att pocketkameran tar bättre bilder - har att göra delvis med att kompaktkameror är förinställda på att skapa JPG-bilder med högre kontrast, kantskärpa och mättnad. Detta ger pocketkamerorna dess "stuns". Det ger också mindre utrymme för efterbehandling (det dynamiska omfånget kromprimeras tex av den höga kontrasten) och detta brukar man vilja undvika i systemkameror. Därför är systemkamerorna ofta inställda på att skapa mindre extrema jpeg-bilder från fabriken, men det kan du gå in och ställa om i kameran. Gå in i meny>parametrar och ställ upp kontrast, skärpa och mättnad till max, så får du "kompaktkameralooken" Sen kan du se om du gillar de bilderna bättre.
 
Jättebra tips. Tack!

Frugan får ta lite kort med kortare slutartid så får vi se vad som händer. Kanske inte köra 100 iso heller utan lite högre.
 
Hej hej.
Frun här... Om jag står helt lugnt och stilla och kameran är inställd på auto (grön ruta) så kan det väl inte bara vara handhavandefel?
Och jag har ju faktiskt lyckats ta fina och skarpa bilder tidigare.

Med gröna rutan så försöker kameran att gissa sig till de optimala inställningarna och var den skall lägga fokus. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. De flesta som använder sin systemkamera mer frekvent undviker det helautomatiska läget just för att få bättre kontroll och därmed bättre bilder.

Visst förekommer det att det är fel på kameror men det är sällan. Att en kamera som tidigare levererat skarpa bilder helt plötsligt börjar ta suddiga bilder är ännu mer ovanligt. Jag säger inte att det inte kan hända men det mest sannolika är att ni inte riktig har lärt er att hantera kameran. Inget konstig med det med tanke på att kameran legat ett tag.

Om jag har rätt så är de ju glädjande för det finns det en lösning på - träning!

Har jag fel så kan det antingen vara fel på kameran eller på objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.