ANNONS
Annons

Serva objektivet själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

H Anders

Aktiv medlem
Den lilla armen på baksidan av mitt AF 50/1,4 D kärvar. Därför vägrar objektivet att blända ner och alla bilder blir överexponerade. Är det något jag kan justera själv eller är det bara att skicka det på service som gäller?

Servicen lär väl gå på en slant Det blir kanske lika bra och slanta upp till ett nytt AF-S 50/1,4 G?

Den lilla armen på baksidan av mitt AF 50/1,4 D kärvar. Därför vägrar objektivet att blända ner och alla bilder blir överexponerade. Är det något jag kan justera själv eller är det bara att skicka det på service som gäller?

Servicen lär väl gå på en slant Det blir kanske lika bra och slanta upp till ett nytt AF-S 50/1,4 G?

Har du någon aning om hur det gått till? Har det blivit successivt sämre eller har det plöstligt börjat kärva? Kan den lilla armen ha blivit böjd?

Nu har jag uteslutande meckat med AI och AIS och på ett sånt objektiv är felet tämligen lätt att åtgärda. Det är en helt mekanisk arm som sköter nerbländning. Med reservation för att du kanske fått olja på bländarlamellerna och då blir det värre.
Ett autofokusobjektiv gissar jag har i princip samma konstruktion för just detta. Men det tillkommer lite kretsar som ska koppla mot kamerans elektronik. Skulle tro att det blir lite mindre plats för mekaniken då.

Begagnade 1,4/50 går nog ungefär på samma peng som en reparation.

/Johan

Jag tappade mitt AF-S 35/1,8 och böjde armen till blandaren en gång, det blev precis samma symptom. Det var bara att böja tillbaka den så löste det sig.

Lirka lite med armen så känner du om den går lättare när du böjer den åt något speciellt håll.

Ja om service ändå går på nästan lika mycket som att köpa ett 50mm 1.4G (om än begagnat) har du i mina ögon inte mycket att förlora på att försöka fixa det själv. I värsta fall pajar du något och köper nytt istället (som du ju överväger ändå) och i bästa fall löser du problemet :)

Tack för tipsen. Den lilla armen verkar inte vara böjd. Det känns som om den kärvar någonstans inne i objektivet. Jag får lust att droppa en droppe olja ned i hålet där armen sitter. Jag ska kanske prova det, jag har ju inte så mycket att förlora. Service och frakt kostar väl nästan som ett nytt objektiv.

Tack för tipsen. Den lilla armen verkar inte vara böjd. Det känns som om den kärvar någonstans inne i objektivet. Jag får lust att droppa en droppe olja ned i hålet där armen sitter. Jag ska kanske prova det, jag har ju inte så mycket att förlora. Service och frakt kostar väl nästan som ett nytt objektiv.

Olja skulle jag avråda från. Du vet inte var det hamnar och det gör nog inte någon nytta där heller. Till slut hamnar det bara på bländarlamellerna.
Om du är modig så börjar du med att skruva loss bajonetten. Sitter 3-4 kryss skruvar där.
Har du rätt storlek på skruvmejseln och är försiktig ska det nog gå bra.

Med reservation för att jag alltså bara skruvat i AI objektiv, utan autofokus. Men i dessa, i varje fall, sitter mekanismen som bländar ner fast i bajonetten. Sen är utformning olika beroende på om det är en vidvinkel eller ett tele det handlar om.

Leta lite på internet så hittar du säkert hjälpsamma websidor.
Här är en länk som ett exempel
http://www.jedi.com/obiwan/photo/nikon55-28.html

Handlar förstås om ett annat objektiv men ger dig en idé om vad det kommer att handla om.

Lycka till!

Hälsningar
Johan

Armen var inte böjd för mig heller, inte så att det syntes. Det var bara det att jag märkte att när jag tryckte åt ena sidan gled den tillbaka själv så jag tryckte till lite hårdare och då ordnade det sig. Det var alltså där piggen böjer av inne i objektivet det kärvade så jag tror fortfarande att det kan vara värt ett försök.

Annars är det inte svårigheter att lossa på bajonetten heller! Ett tips där är att ta ett foto innan varje moment så du kan gå tillbaka och se hur allt satt innan du tog loss det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar