Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienummer på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JenyJ

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett begagnat objektiv (Nikkor AF 24-120 f/3,5-5,6D), och skulle nu notera serienummer, men hittar det verkligen inte!
Det sitter inte där det brukar, och jag har tittat runt hela objektivet och det 'finns' inte..
Det gör det ju säkert, men är det någon som vet var?

Jag köpte nyligen ett begagnat objektiv (Nikkor AF 24-120 f/3,5-5,6D), och skulle nu notera serienummer, men hittar det verkligen inte!
Det sitter inte där det brukar, och jag har tittat runt hela objektivet och det 'finns' inte..

Vissa objektiv har det präglat på bländarringen. Brukar stå med små siffror. Titta under objektivet när det är monterat på kameran. Allra närmast kameran. Jag har en 18-70 där det ser ut så.
Alla äldre objektiv har mycket tydliga markeringar.

/johan

Vissa objektiv har det präglat på bländarringen. Brukar stå med små siffror. Titta under objektivet när det är monterat på kameran. Allra närmast kameran. Jag har en 18-70 där det ser ut så.
Alla äldre objektiv har mycket tydliga markeringar.

/johan

Eftersom 18-70 inte har någon bländarring medan 24-120 AF-D har det så lär det inte stå på samma ställe.

På bländarringen står det ungefär motstående spärren för bländarringen vid AF/M-spaken om objektivet sitter på kameran. Närmast huset som sagt, och siffrorna är inte värst tydliga utan typ bruna eller något åt det hållet.

Senast ändrad:

Hej!

Om du tar din 24-120 så har den på "ovansidan" (den sida som är uppåt när kameran är monterad) märkningen VR i stora röda bokstäver. På samma ställe men på motsatt sida (dvs "undertill") står serienumret, inklämt mellan "Made in Japan" och avsatsen där objektivet smalnar av.

Tack för era tips, men jag har tittat just runt bländarringen.. och runt övriga delar av objektivet med. Nada!
Jag får ta med det till nästa fikaträff här i Göteborg och se om någon klok kan hitta något! ,-)

Jag tittade just på min Nikon 12-24 och finner att den också saknar serienr. Det är inte så att Nikon slutat att märka objektiven, utan bara skriver ut numret på kartongen?

Per

På alla mina objektiv sitter serienumret på undersidan närmast bajonetten. På ett av dem var det verkligen inte lätt att se, präglat men i samma färg/yta som objektivet och väldigt smått. Fick ta på mig dubbla glasögon för att upptäcka det. Jag har två objektiv som nyligen har släppts och hittar det på samma ställe.

/FW

Hej!

Om du tar din 24-120 så har den på "ovansidan" (den sida som är uppåt när kameran är monterad) märkningen VR i stora röda bokstäver. På samma ställe men på motsatt sida (dvs "undertill") står serienumret, inklämt mellan "Made in Japan" och avsatsen där objektivet smalnar av.

Det är ett äldre objektiv, och utan VR, så din teori stämmer tyvärr inte heller.....

Tittade på mina tre D-objektiv, på samtliga stod det (litet och "tunnt") på underkanten av bländarringen, ungefär mittemot "bländar skalan"....

// Magnus;

Oj oj oj.... Jag bör nog skaffa glasögon.... *rodnar.. nästan*
Jag har synat och synat och klämt och känt och inget hittat.. förrän nu..!
Men till mitt försvar, det är verkligen små och synnerligen oansenliga siffror på just det här objektivet!
Tack alla för er outtröttliga hjälp i alla fall! :)

Bilagor

• 20090510_0154.jpg
    20090510_0154.jpg
    9.6 KB · Visningar: 272
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar