Annons

Ser så töntigt ut...att vara fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har numera slutat att bry mig om huruvida jag ser cool ut eller inte.

Jag tar min kamera i en rygga, på axeln, eller på ett stativ över axeln och går genom stan.

Jag vill göra min grej. Om andra har problem med det så är det inte min sak.
 
En rätt skruvad tråd det här. Men Caffes bild ger ju inspiration att föra in lite klass och kultur här. En limerik kanske? Se upp nu - alla blyga bör blunda


Det var en man från Fotosidan
som fotade runt hela stan
men när modellerna tog av sina kläder
fick de se på se en rolig cylinder
För fotografen hade satt motljusskyddet på sitt organ
 
Gatufoten skrev:
En rätt skruvad tråd det här. Men Caffes bild ger ju inspiration att föra in lite klass och kultur här.

Äntligen början slantarna trilla ner. Det är en sjuk tråd och min humor är nog sjukast av allas :) Jag menade såklart inte att förnärma någon i 50 års-åldern med kameran på magen. Ber i så fall om ursäkt. Här kommer mitt sista bidrag, denna snubbe skall ha credit för sina L-gluggar - då är man absolut inte töntig!
 

Bilagor

  • cameraguy.jpg
    cameraguy.jpg
    26.4 KB · Visningar: 639
Jag snurrar remmen runt handleden. Kör med E-1 och fick 54 i nerdscore.

Samla objektiv är väl en legitim hobby...

A
 
Vi är alla nördar på något sätt. Att vara nörd är att vara intresserad av något, och det är väl förhoppningsvis alla?

Enligt nördtestet fick jag 40%, och det stämmer nog rätt bra. Får man lågt så är man helt enkelt intresserad av annat än teknik, inte mer med det. Eller så är man så "cool" att man inte vågar erkänna för sig själv att man har ett intresse, och det är väl lika nördigt det.

Jag känner mig inte direkt nördig när jag bär på en kamera, men jag kan känna mig rätt obekväm med att fota bland folk. Jag skiter i vad folk tycker om mig när jag bara bär på kameran, men att slita upp den och fota kan jag ha svårt för. Antagligen för att jag är lite för blyg eller feg.

Något som avnördifierar är att inte ha nördiga kläder. Om man inte har onödigt "sportiga" eller naturmässiga kläder så ser man inte nördig ut, oavsett om man bär kamera eller ej. "Bra" kläder är tyvärr ofta jävligt fula, och uppfattas som nördiga, så är det bara. Antagligen för att man anses som en som inte bryr sig om sitt utseende, då man väljer bekvämlighet framför utseende. Och det är ju förståeligt.
 
scrappy skrev:
Äntligen början slantarna trilla ner. Det är en sjuk tråd och min humor är nog sjukast av allas :) Jag menade såklart inte att förnärma någon i 50 års-åldern med kameran på magen. Ber i så fall om ursäkt. Här kommer mitt sista bidrag, denna snubbe skall ha credit för sina L-gluggar - då är man absolut inte töntig!

Ha ha, ja med dom objektiven så är det respekt så det skriker om det. Själv skulle jag hålla mig undan och knäbe honom. En riktig fotograf gangster : )
 
Har aldrig brytt mig, trots massor med prylar runt hela kroppen, bakvänd keps, "bekvämma" kläder i skogen... Och inte tala om alla konstiga slash roliga ställningar medans man fotar, särskilt macro.

Numera får man iofs besöka kiropraktorn lite oftare, man vad gör det när man har så många sköna prylar med sig ;)
 

Bilagor

  • nq.gif
    nq.gif
    5.3 KB · Visningar: 514
bättre att ha kameran på magen om man inte vil tappa den, ser cool ut att ha den på axlen men stor risk att den trillar i backen.
Töntig eller ej jag brir mig ite dugg.
 
Danyael_X skrev:
Ja du Eero jag tänker inte gå in i en digi vs. analog debatt igen någonsin då den debatten alltid slutar i flamewars och den seriösa debatten blir lämnad innan den ens startat.

...vilket skulle bevisas!



Danyael_X skrev:
men jag ger dig den poängen att övning ger färdighet. Men vem har sagt att man inte kan öva sig med analogt?

Tja, inte jag i alla fall!
 
Joi skrev:
bättre att ha kameran på magen om man inte vil tappa den, ser cool ut att ha den på axlen men stor risk att den trillar i backen.
Töntig eller ej jag brir mig ite dugg.

Det första jag gjorde när jag köpt mitt 50mm 1,8 II var att hänga kameran på axeln likt en handväska och snabbt snurra runt för att låsa dörren.

Kameran nådde dörrhandtaget innan min hand och som tack fick jag ett jack i glaset. Men det syns som tur var inte, satt länge och väl och testade olika bländare på mörkt & ljust tyg.

Edit: Behöver jag säga att jag har filter på alla objektiv numer?
 
Danyael_X skrev:
Att man får en känsla av vad som är rätt eller fel det betvivlar jag, då det kräver ett aktivt analytiskt ställningstagande om estetisk komposition, tema och uppsåt vilket är något som många fotografer helt saknar.

Du är lustig du Chris, du säger att du inte vill diskutera analogt vs. digitalt, men likväl är det precis vad du gör. ;)

När du ändå är inne på ämnet, skulle du då kunna förklara för mig varför man inte kan göra "ett aktivt analytiskt ställningstagande om estetisk komposition, tema och uppsåt" om man fotar digitalt? Jag som i min enfald trodde att man kunde göra det med båda teknikerna.

Danyael_X skrev:
...vilket är något som många fotografer helt saknar.

Nja, jag tror däremot att det är knappast någon som saknar det helt. Att vissa är mer begåvade och/eller mer rutinerade än andra, är en annan femma.
 
Anders Östberg skrev:
Intressanta generaliseringar... :)

Hur ser du på dom att dom just köpt en digitalkamera, hur ofta de har kameran med sig på stan, och hur ofta dom är där utan kamera?

Hur kan du veta vad som rör sig i deras huvuden och vad skälen är till att de fotograferar?

Vad är det som gör att du iakttar, eller ska jag säga studerar, andra som fotograferar, är det någon sorts upplevt hot eller identifierar du dig på något sätt med andra personer som bär kamera? Tycker du att du eller ditt sätt att vara är bättre än dessa personer på något sätt?

Kanske det vore läge för en studie med "socialpsykologisk vinkel" över människor som lägger märke till vad andra gör på stan och ironiserar över detta på Internet? ;-)

För övrigt så är jag 45-55, har relativt nya digitalkameror och ses ibland fotograferande på stan. Oftast är jag dock i skogen, ibland utan kamera för att uppleva naturen direkt, ibland med kamera för att försöka ta bilder. Om du har problem med det så har *du* problem, inte jag. :)

För att svar på frågorna

1. Ingen aning, konstigt formulerad frågor. Vad är du ute efter igentligen?

2.Ingen aning hur deras huvuden fungerar, men då jag har sett detta beteende väääldigt ofta i min yrkesroll, har jag dock lagt märke till ett mönster. Det är detta mönster som jag finner gulligt och underhållande.

3. Hot? nej för fasiken och definitivt ingen identifiering heller. Mest uttråkad på jobbet som gör att jag iaktar folk i allmänhet. Jag har iaktagit flera andra grupper av mänskligt betteende på jobb. Sånt faschinerar mig.

4. Nope känner mig varken bättre eller sämre. Jag är jag. Vill även påpeka att jag sa att jag inte tyckte att de var töntiga. Mest underhållande.

5.Finns redan flera studier på detta och liknande områden när det gäller subkulturer på nätet. En av de mer underhållande handlar om genderhacking på forum.

6.Jag har inte problem med dig eller andra 45-55 åringar. Ni är bara gulliga =P och tog du illa vid dig ber jag om ursäkt det var inte meningen att förolämpa dig och din generation. Var mest faschinerad av en viss grupp människors beteende.

till Eero vill jag säga:

Nej jag diskuterar inte digi vs. analog du misstar dig.
Det jag ifråga sätter är ett påstående om att ett stokastiskt fotograferande i extrema volymer ger ett automatiskt inlärande av estetik. Detta är ett teknik oberoende påstående som jag svarar på.

Jo det finns folk som totalt saknar känsla för estetik, det lär man sig om man försöker lära ut det till folk. Har träffat fler människor med total avsaknad för estetik och kreativitet än jag trodde var möjligt.

Här är förövrigt en riktigt dålig bild på mig tagen med en sunkig digitalkamera som av någon konstig anledning ansåg att bokhyllan bakom mig var det dominerande objektet i centrum =) och lade fokusen där... känner mig hedrad att även en kamera delar min uppfattning om att böcker är coola. Tagen med självutlösare.

Som avslutning vill jag säga:
Livet är förkort för meningslösa saker som att oroasig för om man är cool eller töntig för det är man ändå. Det viktigaste som finns i livet är att inte ta sig själv på så stort allvar, och ta livet med en klackspark.

Lifes a crocka shit when you look at it so always look on the light side of life [insert vissling].. And remember the last laught is on you... Incidently this is the last scene of the movie...you can buy the record in the foyer on the way out... They never make a penny on this film, I told em' "Bert" I said "You'll never make your moneys worth"....
 
Danyael_X skrev:
...
Som avslutning vill jag säga:
Livet är förkort för meningslösa saker som att oroasig för om man är cool eller töntig för det är man ändå. Det viktigaste som finns i livet är att inte ta sig själv på så stort allvar, och ta livet med en klackspark.
...

Men det är alltså inte för kort för att du ska hinna bry dig om huruvida andra människor på stan är coola eller "gulliga"?

:)
 
Är det bara jag som känner mig riktigt tuff när man har kameran hängandes över axeln med feting motljusskyddet på? :D

Ne, jag känner mig verkligen inte töntig när jag går runt med kameran. Men sen har jag ju den inte hängandes runt halsen heller. ;)
 
Kameran hängandes diagonalt över axeln är klart skönast, men som någon påpekade så slår man lätt i saker när man vänder sig om... Dessutom är kameraremmen oftast på tok för kort för att man ska kunna få upp kameran i en bekväm ställning!

Ska nog konstruera mig en egen rem en vacker dag när jag har symaskin, som man enkelt kan knäppa upp till lagom längd när man ska fota, men som sitter tight när den är knäppt... Finns det ingen sådan redan?
 
Danyael_X skrev:
Det jag ifråga sätter är ett påstående om att ett stokastiskt fotograferande i extrema volymer ger ett automatiskt inlärande av estetik. Detta är ett teknik oberoende påstående som jag svarar på.

Vem har påstått att den hypotetiska fotografen skulle ta dessa 20000 bilder slumpmässigt? Inte jag, så lägg inte in orden i munnen på mig, då flyter diskussionen smidigare.


Danyael_X skrev:

Jo det finns folk som totalt saknar känsla för estetik, det lär man sig om man försöker lära ut det till folk. Har träffat fler människor med total avsaknad för estetik och kreativitet än jag trodde var möjligt.

Nåja, det är trots allt din högst subjektiva mening. Någon annan kan tycka att samma människa, som du dömt som en med total avsaknad för estetik och kreativitet, är i själva verket ett konstgeni som sprudlar av kreativitet. Man ska ö.h.t. vara lite försiktig i att döma folk på det sättet, det uppfattas ofta att man försöker höja sig själv över dessa. Inte fint i Sverige. ;)

Dessutom, lyckas man inte lära ut något till eleverna, så är det väl inte sagt att det är eleverna som det är fel på, eller?
 
Eeros skrev:
Fast han som tar 20 000 bilder kommer att få en känsla ända in i ryggmärgen på vad som är rätt och fel. Det är på intet sätt negativt för inlärningen att man generellt med digital teknik tar mycket fler bilder än med analogt. Tvärtom, all erfarenhet pekar på att ju mer man övar, desto djupare sätter sig kunskapen.

Det är ju bara att kolla inflödet tex här, hur många fler FANTASTISK duktiga fotografer och FANTASTISKA bilder det dykt upp iom att inflödet mångfaldigats.

Om man gör fel 19998 av de 20000 så torde det vara ett känt fenomen att risken är stor att man lär in det "felaktiga" beteende, som beror i att man tar för många bilder utan att tänka och inte ens vet hur man bar sig åt de två slumpskotten som blev bra ;o)

Man blir som bekant inte en bättre författare av att planlöst hamra på ett tangentbord.

En bra bild uppstår först i huvudet på fotografen, och har man inga bilder där spelar det nog ingen roll hur mycket man trycker på avtryckaren.

Detta gäller oavsett vilken teknik som används, tekniken skall alltid vara underordnad bilden, och tar man bra bilder med an digitalkamera tar man förmodligen även bra bilder med en analog.

För att återigen göra jämförelsen med författare så skriver en bra författare bra litteratur oavsett penna, skrivmaskin eller ordbehandlare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.