ANNONS
Annons

Ser inga rawbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiona

Aktiv medlem
Jag har mest fotat i Jpeg bara ibland i Raw men nu tänkte jag börja med Raw. Men för tillfället har jag ingen riktig dator utan bara en netbook. Så jag använder den när jag för över bilderna som jag lagrar på min externa hårddisk. Jag tar nu Jpeg+Raw för att ha Jpeg nu i min datorsvacka men vill ha rawfilerna till senare när jag skaffat en riktig som jag kan ha Photoshop på.och som har en ordentlig bildskärm så man ser vad man gör.

Nåväl. Grejen är den att jag inte ser några rawfiler alls när jag för över. Förut när jag hade en stor dator syntes de i alla fall som filer i utforskaren även fast jag inte kunde se tumnaglar. Men här syns de inte alls. Men programmet som för över bilderna säger när överföringen är klar att rawfiler inte kan visas och den frågar om jag vill hämta codecen. Jag klickade på länken men sidan finns inte. Strunt samma tänker jag då för jag behöver inte kunna se mina rawbilder förrän jag skaffar en riktig dator men jag vill ju kunna se dem som filer. Så att jag vet att de finns där. Så nu undrar jag om den struntat i att föra över dem.

Nu kollade jag i utforskaren direkt och i kameran ligger ett gäng bilder som har tillägg jpeg. Däri ligger även några utan tillägg. Så dessa måste ju vara mina Raw-bilder tänker jag. Så för över dem själv då men kopiera och klistra in. Fint. De flyttas. Men när de har flyttats får de tillägget jpeg.

Jag fattar inget. Ska jag inte kunna föra över dem även fast jag inte har photoshop eller nån codec? Jag vill inte titta på dem utan bara lagra dem tills jag kan köpa mig en dator som jag kan arbeta med dem på.

Jag har en Canon 550d, datrn är en Compaq mini. Programmet som används vid överföring är det som windows föreslår vad det nu hette. Jag kan inte ladda kamerans programvara eftersom det inte finns nån cdspelare på datorn.

installera canons drivrutiner eller använd kortläsare

utan Canons mjukvara installerad på din dator syns inte Raw bilder vid överföring från kameran

Upplösning

Tack du är en ängel. Men jag ger nog upp ändå.

Nu laddade jag ner codecen men den klagar på upplösningen så nu måste jag ändra den också. Jag blir så trött på att så fort man ska göra nån liten pyttegrej med en dator så måste man göra tusen andra saker först som man fattar hälften av och så tar det en vecka eller åtminstone en hel dag. Om man har tur. Så jag tror jag skiter i rawbilder tills jag skaffat en dator som har en skärm som har rätt upplösning, cdspelare och sånt. Annars måste jag väl hålla på och ändra upplösningen fram och tillbaka varje gång jag ska föra över bilder. Orkar inte. Vill bara föra över de sabla bilderna smidigt. Hatar datorer och älskar dem. Komplicerat förhållande det här. Jpeg har funkat hittills så jag kan nog fortsätta med det ett tag till. Det blir nog lugnast för kropp o själ.

paus...

Försökte ändra bildskärmsupplösningen men det går inte. Eller så är jag dum i huvudet. Man kanske måste ha en extern till en sån här liten minidator. Men jag vill ju inte kolla på dem! Struntar i skärmar och upplösningar! Vill bara föra över dem o se dem som filer i utforskaren. Suck suck suck suck. Nu går jag på födelsekalas istället och tar kort i jpeg ;-)

Hejs svejs & trevlig helg.

RAW är inte bilder i datorn, utan det är enbart filer, och de flesta programmen för bilder kan inte läsa dem och ser dem inte heller som bildfiler. Därför ska du inte använda ett program som för över bilder när du vill lägga dina RAW-filer i datorn. Du ska använda en vanlig filhanterare och leta upp filerna på kamerans minneskort och föra över dem till den mapp där du vill lägga dem i datorn.

Canons råfiler har tillägg .CRW eller .CR2, och de ligger i samma mapp på kortet som jpeg-bilderna om du inte har ställt in kameran till att lägga dem i olika mappar. När du ser dem i datorns filhanterare kommer de alltså att ha samma första åtta tecken i namnet som jpeg-bilden, men i stället för tillägget .JPG kommer de att ha tillägg .CRW eller .CR2

Så om man har en bild som är sparad både i jpeg och RAW, och som till exempel heter IMG_2304.JPG, så finns en annan fil som heter IMG_2304.CR2 i samma mapp. Det är den senare som är råfilen, och den kan omvandlas till en bild med råkonverteraren. Program som för över foton kan inte alltid se de filerna, även om vissa av dem kan. Du kan dock alltid se dem i datorns filhanterare. För att minska förvirringen över filtyper bör du ställa in Windows till att visa tillägg för registrerade filtyper, så att du ser vilket tillägg bilder har. Det är en inställning som görs någonstans i Windows, jag gissar att den heter "Mappalternativ". Om man har både .JPG och .CR2 registrerade för olika program, så kommer annars båda filerna att se ut att heta likadant.

Så, ställ först in Windows till att visa filtyp för kända filformat, och sedan använder du filhanteraren för att titta på innehållet i ditt minneskort. Där finns en mapp som heter DCIM, och under mappen DCIM ligger ytterligare mappar där dina filer finns. Namnen på mapparna där det ligger bilder följer mönstret 101CANON, 102CANON, 103CANON och så vidare upp till 999CANON, då man får börja på ny kula. Om det finns en mapp som heter CANONMSC så är den i regel tom och du behöver inte bry dig om den, det är mapparna DCIM\101CANON och de med högre nummer som innehåller dina bilder. Du drar bara in exempelvis mappen 101CANON till din mapp Mina Bilder, så kommer du att få in alla bilder som ligger där i datorn, jpeg och råfiler.

Hoppas att du grejar det.

Ska testa

Åhå, tack. Ni är också änglar.

Dewi: Jag har använt utforskaren. Ska testa det där du skriver. När jag har klickat på kameran och DCIM så ser jag filer som heter jpg och filer som inte har ngt tillägg vilka jag antog var raw. (På min gamla dator visades de som .cr2, inga problem) När jag sedan testade att kopiera och klistra in dem i en mapp på datorn så kopierades de till mappen men fick tillägget jpg. Det var det jag tyckte var så konstigt och jag hajade inte varför. Ska testa att göra som du säger imorgon eller på måndag.

Magnus: tack ska testa din variant om inte jag lyckas med Dewis.

Bockar o bugar.

Senast ändrad:
Uppstår problemet när du ansluter kameran till datorn via USB? Har du isåfall istället testat att använda en kortläsare? Då borde du få över alla filer utan några speciella drivrutiner eller upplösningar på skärmen.

Hej Robert

Ja, jag ansluter kameran via USB. Har inte provat kortläsare. Har ingen sån (tror jag) men då har jag en till grej att prova. Tack tack.

Hej Robert

Ja, jag ansluter kameran via USB. Har inte provat kortläsare. Har ingen sån (tror jag) men då har jag en till grej att prova. Tack tack.

Många kameror visar inte kortets alla mappar, utan de funkar som en server, där mappen DCIM är den lägsta, så man ser i så fall bara mapparna 101CANON och så vidare i filhanteraren. Det är inget problem när man ska tanka ner bilder, eftersom bilderna bara ligger i de mapparna. Mappstrukturen kan alltså se annorlunda ut när man ansluter kameran, jämfört med om man har kortläsare.

När man har laddat in bilderna i datorn och säkrat dem med backupp, så ska man helst varje gång formatera kortet i kameran. Man bör aldrig någonsin radera bilder från kortet och sedan fortsätta fotografera med kortet, utan det ska helst alltid formateras i kameran innan man börjar använda det, för att undvika fel i filsystemet. Kameror har ett ganska begränsat operativsystem och orsakar ofta fel när man har raderat enstaka bilder från kortet, och det kan man undvika genom att aldrig radera och alltid formatera kortet när man börjar använda det efter att ha fört över sina bilder.

När man har laddat in bilderna i datorn och säkrat dem med backupp, så ska man helst varje gång formatera kortet i kameran. Man bör aldrig någonsin radera bilder från kortet och sedan fortsätta fotografera med kortet, utan det ska helst alltid formateras i kameran innan man börjar använda det, för att undvika fel i filsystemet. Kameror har ett ganska begränsat operativsystem och orsakar ofta fel när man har raderat enstaka bilder från kortet, och det kan man undvika genom att aldrig radera och alltid formatera kortet när man börjar använda det efter att ha fört över sina bilder.

Okeej. Ja man lär sig något varje dag. Ska tänka på det. Jag raderar ju hej vilt.

Hej !

Det är inte så enkelt att du stäng av Raw i kameran ?

Ett annat att filtypen cr2 har blivit satt till dold , kolla i visningsalternativ att
"Visa dolda filer" i satt.

//MW

Tack alla. Funkar med minneskortläsaren.

Nu funkar det.

När jag kom hem nu stoppade jag i kameran med usb. Ändrade till att visa dolda filer och mappar. Ändrade så att den ska visa filnamnstillägg för kända filtyper men jag kanske misslyckades att lägga till CR2 och CRW som filtyp. Jag lade till dem i listan över filtyper men har inte associerat dem med något program för att öppna dem eftersom det ju är ointressant för mig.

Så vad händer? Jo följande:
Jag har idag fotat med raw + jpeg
kameran i datorn med usb-sladd
Jag ser bildfilerna direkt under "mappen" CANON EOS 550d. Alltså inte någon undermapp DCIM.
Det finns två av varje fil. men de är av olika typ. Det står i kolumnen TYP. Den ena JPEG-bild och den andra inget angivet. Men båda får .jpg i filnamnet.
Ex
IMG_0991.jpg TYP JPEG-bild
IMG_0991.jpg

Jag vill att det ska vara typ
IMG_0991.cr2 TYP CR2-fil
Så såg det iaf ut förut med gamla kameran (Powershot g9) och gamla datorn

Okej så jag provade sedan det där med kortläsaren, datorn har ju ett litet platt minneskortläsarhål som jag inte ens tänkt på, och det funkade desto bättre!
Jag fick upp de där mapparna där DCIM finns med och med undermappar 102 CANON, 103 CANON. I dessa ligger filerna så fint och ser ut som jag vill ha dem enligt ovan.
JIPPI JIPPI JIPPI

Nu håller den på och för över. Och sen ska jag formatera kortet.

Man bör aldrig någonsin radera bilder från kortet och sedan fortsätta fotografera med kortet, utan det ska helst alltid formateras i kameran innan man börjar använda det, för att undvika fel i filsystemet. Kameror har ett ganska begränsat operativsystem och orsakar ofta fel när man har raderat enstaka bilder från kortet, och det kan man undvika genom att aldrig radera och alltid formatera kortet när man börjar använda det efter att ha fört över sina bilder.
Detta måste vara en av de mest spridda myterna om digitalkameror.

Jag raderar direkt i fält ibland, när jag ser att det blev skrot av bilderna, ibland senare, ibland när jag fört över bilderna. Aldrig någonsin (praktiskt taget) formaterar jag korten. Aldrig någonsin har det hänt att det blivit något konstigt med korten för det. Hade det funnits någon sanning i ovanstående skulle det hänt i alla fall någon gång. Dessutom fungerar inte skyddet av vissa värdefulla filer om man formaterar kortet.

Visst blir det fel på korten ibland, men det blir det även om du formaterar då och då.

Så en del av det man lär sig varje dag kan man glömma på direkten.

Detta måste vara en av de mest spridda myterna om digitalkameror.

Jag raderar direkt i fält ibland, när jag ser att det blev skrot av bilderna, ibland senare, ibland när jag fört över bilderna. Aldrig någonsin (praktiskt taget) formaterar jag korten. Aldrig någonsin har det hänt att det blivit något konstigt med korten för det. Hade det funnits någon sanning i ovanstående skulle det hänt i alla fall någon gång. Dessutom fungerar inte skyddet av vissa värdefulla filer om man formaterar kortet.

Visst blir det fel på korten ibland, men det blir det även om du formaterar då och då.

Så en del av det man lär sig varje dag kan man glömma på direkten.

Då har du nog haft tur, och det kan tänkas att din kamera har bättre felkontroll än många andra. Det är inga problem med radering om man endera raderar alla bilder, eller om man raderar de sist tagna exponeringarna. Problemen som uppstår kommer när man har raderat enstaka filer mitt i, och de inte längre ligger i följd på kortet. När ett kort är fragmenterat kan man sällan få ut alla filer om filsystemet blir korrupt, och ett annat problem som alltför ofta uppstår med fragmenterade kort är att om det har formaterats av misstag, vilket dessvärre händer, särskilt med ett korrupt kort och en ovan användare, så kan bilderna inte återställas av återställningsprogram när filtabellerna är borta.

Så det är en bra rutin att se till att filerna är säkert förvarade och därefter alltid formatera. Då finns normalt inte några filer att skydda på kortet. Undantaget är kanske om man har CHDK eller liknande som man i så fall får kopiera in igen.

Det handlar inte om en myt, utan det handlar om en rutin som är bra för att vara hyggligt säker på att få ut bilderna från kortet om det skulle bli knas. Alla filer kan för det mesta återställas om inget har raderats från kortet sedan det sist formaterades. Om man däremot har raderat enstaka filer, så kan man troligen inte rädda alla filer från ett kort där det har blivit fel i filsystemet, av det enkla skälet att ett filräddningsprogram inte kan koppla ihop spridda sektorer till rätt fil, medan filer som ligger i följd och är hela kan plockas ut.

Att ge hela förklaringen är lite komplicerat, så det är enklare att helt enkelt rekommendera att man alltid tömmer kortet ordentligt genom att formatera när man har fört över sina filer till en säker plats (hårddisk+backupp). Då kommer alla filer att lagras i sekvens, och det går att plocka ut dem från kortet också om de har raderats eller kortet har formaterats eller om det har blivit fel i filtabellen.

Nu funkar det.

När jag kom hem nu stoppade jag i kameran med usb. Ändrade till att visa dolda filer och mappar. Ändrade så att den ska visa filnamnstillägg för kända filtyper men jag kanske misslyckades att lägga till CR2 och CRW som filtyp. Jag lade till dem i listan över filtyper men har inte associerat dem med något program för att öppna dem eftersom det ju är ointressant för mig.

Så vad händer? Jo följande:
Jag har idag fotat med raw + jpeg
kameran i datorn med usb-sladd
Jag ser bildfilerna direkt under "mappen" CANON EOS 550d. Alltså inte någon undermapp DCIM.
Det finns två av varje fil. men de är av olika typ. Det står i kolumnen TYP. Den ena JPEG-bild och den andra inget angivet. Men båda får .jpg i filnamnet.
Ex
IMG_0991.jpg

Jag vill att det ska vara typ
IMG_0991.cr2 TYP CR2-fil
Så såg det iaf ut förut med gamla kameran (Powershot g9) och gamla datorn

Okej så jag provade sedan det där med kortläsaren, datorn har ju ett litet platt minneskortläsarhål som jag inte ens tänkt på, och det funkade desto bättre!
Jag fick upp de där mapparna där DCIM finns med och med undermappar 102 CANON, 103 CANON. I dessa ligger filerna så fint och ser ut som jag vill ha dem enligt ovan.
JIPPI JIPPI JIPPI

Nu håller den på och för över. Och sen ska jag formatera kortet.

Hej !

Vad har du använt för program att föra över filerna från Kameran med ?
Jag brukar använda EOS-util som jag tycker fungera utomordentligt, iof för en 40D , men det bör inte ha någon betydelse.

//MW

Då har du nog haft tur, och det kan tänkas att din kamera har bättre felkontroll än många andra.

Jag har haft 'tur' med att ta +40k bilder med 4 kameror och 6 olika CF-kort. Aldrig formaterat. Inga problem någonsin.
Men vill man återskapa data kan det som sagt vara till fördel att ha datan sparad i sekvens på kortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar