Det finns sk torkböcker att köpa för att plana bilder. Har provat det och det fungerar skapligt. Men jag har gått tillbaka till min gamla beprövade metod som jag tycker är bättre.
1. Bilden rullas mellan gummivalsar så att vattnet pressas ur (finns speciella handvevade maskiner för det, vi hade en i fotoklubben). Alternativt sätter man den sköljda bilden på en stor och ren glasskiva (med bildsidan utåt) och rullar med en vals över bilden så att vattnet pressas ur. En gummiskrapa för änmdamålet fungerar också bra.
2. Bilden hängs på tork i en klädnypa någon timme eller så. Bildytan bör vara skapligt torr.
3. Den lätt fuktiga bilden läggs på golvet mellan absolut rena frottéhanddukar. Man stryker med handen över den översta hannduken och planar ut bilden så bra man kan. Sedan får den ligga där över natten tills den torkat.
4. Bilden är nu torr men inte helt plan, dock betydligt mera plan än om ingen hannduk skulle legat över bilden, eller om den hängt i klädnypan hela tiden. Tillsammans med andra nytorkade bilder läggs den nu i press mellan syrafria kartongskivor. Bilderna läggs med bildsidorna mot varandra. Ovanpå lägger man en plan skiva, t.ex plywood, och på skivan en bunt med lexikon. Efter en vecka är de så plana de kan bli utan värmepress.