ANNONS
Annons

Sepiatoning med kaffe?

Produkter
(logga in för att koppla)
Te har jag hör man kan tona med, men tycker själv inte det ger lika bra effekt som de vanliga toningsvätskorna man kan köpa i fotobutiker.
Te eller kaffe för den delen påverkar ju inte silverkristallerna utan bara de ljusa partierna i form av papret.
För att få en snygg toning måste det som är svart också ändras i färg. En vanlig kemikalie som ingår i toningsvätska är svavel (luktar skit) men den reagerar med silverkristallerna och får dem att byta färg från svart till brunaktigt. Alternativt kan man köpa varmtonat papper direkt.
Eller fota digitalt och skriva ut exakt i den ton man vill. Med toning är det alltid svårt att få till just den ton man vill ha.

Ok. Men hur gör man?
Ska man ha ett bad med utspätt kaffe som man doppar kopian i direkt efter stoppbadet, eller efter fixbadet, eller när?

Alla efterbehandlingar görs på fixerade och väl sköljda kopior. Med fixrester kvar i pappret riskerar du missfärgningar och flammig svärta. Inte vackert och definitivt inte arkivbeständigt. Sedan är det bara att köra ner kopian i kaffet (men testa med några provbitar först!). Är bilden torr bör du blöta den i vanligt vatten först för att det inte skall bli ojämnt färgat.

Kaffe och te är egentligen inte toning utan färgning, precis som Niclas skriver går de på pappersbasen och inte silvret i emulsionen så vänta dig inte något resultat som liknar det du ser om du söker på sepia-toning (så det fungerar inte på RC-papper eftersom pappersbasen är inkapslad mellan plastlagren).

För att få en högblank bild måste den glansas men jag tycker själv att MGIV blir snyggast lufttorkat, det blir mer sidenblankt då. Det måste dock ligga i press för att bli plant men det kan man göra lite senare, efter att ha lufttorkat bilden först.

www.apug.org finns det förmodligen tonvis med information om kaffe- och te-färgning.

Ok. Men hur gör man?
Ska man ha ett bad med utspätt kaffe som man doppar kopian i direkt efter stoppbadet, eller efter fixbadet, eller när?
Nu är jag inte helt 100, men jag har för mig att det görs efter kopian torkat så att vätskan sugs in i pappret.
Jag har även hört om någon som gjorde en "selentoning" med urin på det sättet.
Kanske då att man får sätta kopian i frysen ett tag så den inte luktar;-)

Att använda te eller kaffe för att tona ett så fint papper som galleri tycker jag låter vansinnigt. Använd det hellre som det är till andra bilder. Selentoning är den förnämsta metoden att tona, men jag vet inte hur det funkar ihop med galleri. Jag föreslår att du köper en ett varmtonspapper istället. Se t ex vad Photax har att erbjuda.

Ok. Jag skulle ha köpt speciell vätska för sepiatoning. Såg en bild här på FS som var så himla fin, den var tonad i glögg och kaffe:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1156600.htm?set=mp

Men det lilla jag läst om extrabaden med sepiatoning har verkat invecklat.
Jag föredrar sidenmatt, så då slipper jag krångla med att glansa bilderna.

Men då kan jag vänta med att tona bilderna tills de är färdiga, om jag har lust med det då förståss;)

Hur lägger man bäst bilder i press för att få dem plana?
Räcker det med att lägga dem på ett bord med en tung bok på, typ?

Efter lufttorkningen fuktas de lätt på baksidan med en svamp och lägges i press, var för sig mellan syrafri kartong med en bunt tunga böcker över sig. Låt dem ligga där några dagar.

Blir inge bra.
Till slut blev det plant, men nu har bilden torkat fast i kartongen så den blev fördärvad..

Hjälp mig..

Usch! Vad har jag nu ställt till med...

Det får absolut inte komma vatten på bildsidan. Det är a och o! Lätt fuktad på baksidan, och inget droppande är vad som gäller. Kartongen ska också vara syrafri och blank, det är sådan som proffs använder vid inramning. Jag köpte mina i en vanlig affär. Det finns också affärer med sk konstnärmaterial, men de är antagligen dyrare.

Det finns sk torkböcker att köpa för att plana bilder. Har provat det och det fungerar skapligt. Men jag har gått tillbaka till min gamla beprövade metod som jag tycker är bättre.

1. Bilden rullas mellan gummivalsar så att vattnet pressas ur (finns speciella handvevade maskiner för det, vi hade en i fotoklubben). Alternativt sätter man den sköljda bilden på en stor och ren glasskiva (med bildsidan utåt) och rullar med en vals över bilden så att vattnet pressas ur. En gummiskrapa för änmdamålet fungerar också bra.

2. Bilden hängs på tork i en klädnypa någon timme eller så. Bildytan bör vara skapligt torr.

3. Den lätt fuktiga bilden läggs på golvet mellan absolut rena frottéhanddukar. Man stryker med handen över den översta hannduken och planar ut bilden så bra man kan. Sedan får den ligga där över natten tills den torkat.

4. Bilden är nu torr men inte helt plan, dock betydligt mera plan än om ingen hannduk skulle legat över bilden, eller om den hängt i klädnypan hela tiden. Tillsammans med andra nytorkade bilder läggs den nu i press mellan syrafria kartongskivor. Bilderna läggs med bildsidorna mot varandra. Ovanpå lägger man en plan skiva, t.ex plywood, och på skivan en bunt med lexikon. Efter en vecka är de så plana de kan bli utan värmepress.

Senast ändrad:
Måste det här papperer glansas förresten?
För ca 5 år sedan så försökte jag under ett par år att glansa papper men det funkar inte.

En del säger att dagens populära papper har trängt undan de som man kan glansa. Det har, om jag har förstått rätt när jag har sökt information, inte funnits papper som kan glansas sedan slutet på 80-talet.

Papper med variabel kontrast funkar i alla fall inte.

Alla efterbehandlingar görs på fixerade och väl sköljda kopior. Med fixrester kvar i pappret riskerar du missfärgningar och flammig svärta. Inte vackert och definitivt inte arkivbeständigt. Sedan är det bara att köra ner kopian i kaffet (men testa med några provbitar först!). Är bilden torr bör du blöta den i vanligt vatten först för att det inte skall bli ojämnt färgat.
Emil har helt rätt.

Gör bilderna ena dagen & tona en annan, blöt bilderna innan du tonar.´

När du sedan tonar så gör du det med fördel om du har en kopia liggandes bredvid och en kopia i toningsbadet. Ta upp bilden när du är nöjd & skölj.

INGA FINGRAR I TONINGSGBAD! skölj bort vätska direkt från huden vid kontakt!

Fiberpapper blir alltid lite buckliga.

Jag lufttorkar mina.
Ska de bli plana måste man montera dem.

Vill man ha dem hyfsat plana och snabbt så kan man lägga dem i en värmepress i ett par minuter (Seal-press, Seal är ett fabrikat). Får sedan kopian ligga lite i press så blir bara kanterna buckliga.

Själv använder jag gamla hyllplan som bilderna läggs emellan, bilderna ligger i bakplåtspapper.

Selen som ngn skriver använder du ALDRIG utan att ha läst instruktionerna till toningsbadet noga.

Ofta får man ett flammigt eller direkt dåligt resultat om du försöker tona en selentonad bild.

Ett 30s selendopp skyddar kopian mot luftföroreningar (och toning). Ökar till viss del också svärtan i bilden. Det görs alltså ALLTID SIST.

Ett långt selendopp kan ge färgning, själv tycker jag oftast inte att det är snyggt när den blå-lila-aktiga färgen sätter in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar