Annons

Separera färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Eden

Medlem
Jag ska försöka screentrycka utifrån ett av mina fotografier. Har hört att jag måste separera färgerna i min bild till ca fyra "färgpunkter" (?) för att på ett någorlunda enkelt sätt kunna framhäva min bild via screentryck. Finns det någon som förstår vad som menas och kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga? /Tack

Jag är inte helt säker.. men jag gör en gissning.

Om du använder Photoshop CS (funkar ev. i Elements med) så konverterar du bilden till CMYK-mode (via Image->Mode->CMYK). CMYK är en färgmodell baserad för tryck i färgerna Cyan, Magenta, Yellow och Black.

Nu kan du via "kanaler" välja ut de olika färgkanalerna separat.

Var det nåt sånt du var ute efter?

Man kan också i PS spara bilden som en DCS fil. En EPS variant som spar ner CMYK i separata filer tillsammans med en eps-fil. Totalt antal filer blir 5.

Vad du också kan göra är att snacka med screentryckaren och fråga honom hur han vill ha det mer exakt.

Leif

Jag har egentligen bara erfarenhet av kommersiellt screentryck och serogarfi för kostnärer.
Då används betydligt mer sofistikerad utrustning än du förmodligen har tilgånng till.
I princip måste du som Göran var inne på separera bilden i CMYK och skapa en lithfilm för varje färg.
Sedan används lithfilmen för att belysa schablonen som kan vara belgd med ett ljuskänligt skikt eller man ar en speciell schablon film.
Efter belysning tvättas den yta som skall tryckas bort och den yta som blivit belyst och härdat blir kvar i ramen och icke tryckande yta.
Sedan är det bara att trycka ram för ram.
Till sist återstår den slabbiga rengöringen av färg i ramar och att tvätta ur schablonerna. Ett riktigt slabbigt jobb.
Det bästa är nog att gå till någon som sysslar med serografi och be att få hjälp.Det fanns åtminstone förr flera som sysslade med detta i STHLM.

Tack!
Tanken är att själv screentrycka och slabba och dona (roligt!). Men personen som jag får hjälp av har aldrig utgått från ett foto. Därav får jag mecka lite själv i datan. Men gissningen var så som Mats sa att det behövdes en lithfilm för varje färg.
Så nu jag ska testa alla rekommenderade sätt och hoppas komma fram till en fint resultat.
Tusen tack för Ert engagemang!!

Har nu färgseparerat bilden. Via Image>Mode>cmyk
Sparade respektive kanal för sig (trodde jag?) Men när jag går till den sparade mappen ligger det 4st filer sparade som är precis som originalet jag började att utgå ifrån? Hur kommer detta sig? Måste jag spara på något annat vis än vanligt?
När jag separerade färgkanalerna från ett färgfotografi visades ju tydligt de olika kontrasterna kanalerna emellan. Detta i svart/vitt. Öppnade upp respektive kanal och tryckte'save as'placerade därefter bilden i lämplig mapp osv. Men detta visar sig inte funka?
Vad gör jag för fel?
Behöver hjälp att få veta hur jag sparar ner kanalerna separat!

Testade även att spara bilden som en DCS fil. Fick totalt 5 filer. Men kan bara öppna en? Den som det står .eps på?

Tacksam för hjälp
//Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar