Knight Palm
Aktiv medlem
Varje digitalt fotograferande amatör kanske förr eller senare funderar på vad det är för ljussamlande sensor som sitter i ens kamera, samt vilka parametrar som den styr för slutresultatet i den fångade bilden. Det finns ett otal foto-siter, med Fotosidan inräknad som mer eller mindre framgångsrikt dryftat detta.
Här nedan har jag ritat upp och överlagrat ett antal populära storlekar på sensorer. Vi kan se att sidförhållandet 4:3 används av alla för digitalt nykonstruerade system, såsom dels för extremen Hasselblad H2D samt även för de minsta P&S sensorerna. Naturligtvis som namnet antyder så är även FourThirds standarden inkluderad.
Existerande sensorstorlekar
Legacy-systemen från Canon, Nikon, Minolta och Pentax använder sidförhållandet 3:2. DSLR-dominerande Canon kör ett trippel-race med sina sensorer i dagsläget, dock med spekulationer om den ovissa framtiden för APS-H (FUD?). Gapet mellan APS-C och 35mm Full-Frame skulle bli stort om APS-H försvann. Även utrymmet mellan 35mm Full-Frame och upp till Hasselblad H2D torde kunna ge plats åt ytterligare en sensorstorlek. Om den digitalt anpassade FourThirds standarden försvann, (mycket FUD har spridits om detta också), så skulle gapet mellan APS-C och P&S bli väldigt stort.
Som sagt, i egenskap av sin marknadsdominerande ställning så kan Canon alltid köra sitt race med egenutvecklade sensorer, medan den likaledes Legacy-tyngda trion med Nikon, Konica-Minolta och Pentax är hänvisade till leverantörer på den öppna marknaden eller via de nya partnerskapen med olika halvledartillverkare. FourThirds anhängarna är inte heller bundna till de nuvarande Kodak-sensorerna, utan nya sensorleverantörer uppges vara möjliga. Undrar just vad Panasonic kommer att använda för sensorer i sina kommande DSLR?
Medan Kodak är starka på stora CCD sensorer, kan man undra hur stora CMOS sensorerna kan göras med acceptabelt tillverkningsutfall. Canon imponerar verkligen med att ekonomiskt kunna massproducera dessa i storleken 35mm Full-Frame. Om kostnaden för sensorn stiger kanske exponentiellt med storleken, så drar en stor sensor även upp kostnaden för hela systemet, speciellt beträffande optiken, men även hanteringen av de mycket stora bildfilerna. Hungern efter bättre upplösning är omättlig för vissa applikationer, medan för stora konsumentgrupper räcker upplösningen hos en avancerad P&S gott och väl. Med en rimlig storlek på sensorn, blir kostnaden på hela systemet och kringutrustningen mer hanterbar. Man kan därför ställa frågan om vi kommer att få se fler sensorstorlekar i området upp emot Hasselblads areor, eller om nya sensorer för storlekar ner mot 2/3" blir populära.
ultracompact consumer-oriented SLRs
Nyligen annonserade Olympus kameradivision att med mer fokus på DSLR som idag bara utgör 3% av den egna kamera- och optik-försäljningen, att inom 3 år öka denna till 20%, samt inom 5 år DSLR kunna utgöra 30% av försäljningen. Efterfrågan på den nya marknaden för "ultracompact consumer-oriented SLRs" anser sig Olympus vara väl positionerade på att möta, genom att man redan har en konkurrenskraftig sensor-storlek i och med det egna patenterade 4/3-Systemet.
Vilka andra aktörer kommer att satsa på det nu förutspådda och starkt växande segmentet av "ultrakompakta SLR"?
Förmodligen dels Olympus partner Panasonic, dels Konica-Minolta med partnern Sony, samt Pentax med partnern Samsung. Frågan är då om inte APS-C formatet är alldeles för stort för detta segment, samt om den ännu mindre sensorstorleken 2/3" räcker till för konkurrenskraftiga prestanda? Kanske introduceras för detta segment en ny sensorstorlek med variabelt sidförhållande mellan 16:9 och 3:2 i storleken under 4/3-Systemet? Vem kommer först med en sådan ny sensorstorlek? Nikon, Canon eller någon av de två parhästarna Konica-Minolta & Sony eller Pentax & Samsung? Vilka har vi inte nämnt? Kodak, Fuji, Leica, Sigma?
16:9, HDTV och WUSB
Populära längd/bredd format förutom 4:3 och 3:2 är även videoformatet 16:9. Ur optiskt perspektiv, torde det vara betydligt enklare att konstruera kompakta och högpresterande optiska system för sidförhållandet 1:1, än för 16:9. Har någon kanske sett optik med en frontlins utformad som en superellips? Alla historiskt belastade DSLR system kör idag 3:2, medan de nya systemen såsom Hasselblad och Olympus använder 4:3 sidförhållandet, för vilket det senare torde vara enklare att konstruera optik med färre kompromisser.
En sensor i 16:9 formatet har tidigare i år introducerats för digitala kompaktkameror i Panasonic Lumix DMC-LX1, samt nyligen i Leica D-LUX 2. Om vi får se det populära sidförhållandet 16:9 i kommande ultrakompakta SLR, så öppnas på sikt nya möjligheter till videoklipp anpassade till HDTV, förutsatt att man klarar av den resurskrävande kodningen till antingen 720p (progressive-scan 1280x720) eller till 1080i (interlaced 1920x1080). Mycket troligt är att de kommande ultrakompakta SLR även kommer att förses med Wireless USB. WUSB, baserad på tekniken UWB, kommer att bli billigare än Wi-Fi 802.11b/g/n, men inte så billig som Bluetooth, samt att ha den snabbaste bithastigheten av de alla över korta avstånd. Just digitala kameror förutspås vara en av de tidigaste applikationerna där WUSB kommer att implementeras, för anslutning till massminnen, PC, och skrivare. Det vore inte förvånande om vi redan vid nästa års PMA i Orlando 28/2-1/3 hör talas om tillämpningar baserade på UWB (Wireless USB, MBOA) för kameror.
Sökarbilden
Nackdelen med små sensorer är att sökarbilden blir i motsvarande grad mindre. För hur små sensorer kan man praktiskt göra optiska sökare ? Vänder man på steken, kan man istället fråga om trenden med elektroniska sökare som funnits i kameror med sensorstorleken 2/3" och nu introduceras i det större APS-C formatet med Sony Cyber-shot DSC-R1 kommer att ta över ?
I nedanstående figur har jag ritat upp ett antal överlagrade rektanglar visande på olika populära sensorstorlekar och dess inherenta inverkan på sökarbildens storlek. Den svarta rektangeln illustrerar en 20% ökning av sökarbilden för en E-1, vilken ju har 100% sensortäckning, och som hypotetiskt skulle erhållas om den nya ögonmusslan ME-1 används. ME-1 är dock anpassad för E-300 och E-500, men inte för E-1.
Ref:
P.S: Tänkvärt på Fotosidan
Shakespear:
Upp stiga orden, tanken stilla så, ord utan mening, himlen aldrig når.
Wittgenstein:
Det som kan sägas alls, kan sägas tydligt.
Här nedan har jag ritat upp och överlagrat ett antal populära storlekar på sensorer. Vi kan se att sidförhållandet 4:3 används av alla för digitalt nykonstruerade system, såsom dels för extremen Hasselblad H2D samt även för de minsta P&S sensorerna. Naturligtvis som namnet antyder så är även FourThirds standarden inkluderad.
Existerande sensorstorlekar
Legacy-systemen från Canon, Nikon, Minolta och Pentax använder sidförhållandet 3:2. DSLR-dominerande Canon kör ett trippel-race med sina sensorer i dagsläget, dock med spekulationer om den ovissa framtiden för APS-H (FUD?). Gapet mellan APS-C och 35mm Full-Frame skulle bli stort om APS-H försvann. Även utrymmet mellan 35mm Full-Frame och upp till Hasselblad H2D torde kunna ge plats åt ytterligare en sensorstorlek. Om den digitalt anpassade FourThirds standarden försvann, (mycket FUD har spridits om detta också), så skulle gapet mellan APS-C och P&S bli väldigt stort.
Som sagt, i egenskap av sin marknadsdominerande ställning så kan Canon alltid köra sitt race med egenutvecklade sensorer, medan den likaledes Legacy-tyngda trion med Nikon, Konica-Minolta och Pentax är hänvisade till leverantörer på den öppna marknaden eller via de nya partnerskapen med olika halvledartillverkare. FourThirds anhängarna är inte heller bundna till de nuvarande Kodak-sensorerna, utan nya sensorleverantörer uppges vara möjliga. Undrar just vad Panasonic kommer att använda för sensorer i sina kommande DSLR?
Medan Kodak är starka på stora CCD sensorer, kan man undra hur stora CMOS sensorerna kan göras med acceptabelt tillverkningsutfall. Canon imponerar verkligen med att ekonomiskt kunna massproducera dessa i storleken 35mm Full-Frame. Om kostnaden för sensorn stiger kanske exponentiellt med storleken, så drar en stor sensor även upp kostnaden för hela systemet, speciellt beträffande optiken, men även hanteringen av de mycket stora bildfilerna. Hungern efter bättre upplösning är omättlig för vissa applikationer, medan för stora konsumentgrupper räcker upplösningen hos en avancerad P&S gott och väl. Med en rimlig storlek på sensorn, blir kostnaden på hela systemet och kringutrustningen mer hanterbar. Man kan därför ställa frågan om vi kommer att få se fler sensorstorlekar i området upp emot Hasselblads areor, eller om nya sensorer för storlekar ner mot 2/3" blir populära.
ultracompact consumer-oriented SLRs
Nyligen annonserade Olympus kameradivision att med mer fokus på DSLR som idag bara utgör 3% av den egna kamera- och optik-försäljningen, att inom 3 år öka denna till 20%, samt inom 5 år DSLR kunna utgöra 30% av försäljningen. Efterfrågan på den nya marknaden för "ultracompact consumer-oriented SLRs" anser sig Olympus vara väl positionerade på att möta, genom att man redan har en konkurrenskraftig sensor-storlek i och med det egna patenterade 4/3-Systemet.
Vilka andra aktörer kommer att satsa på det nu förutspådda och starkt växande segmentet av "ultrakompakta SLR"?
Förmodligen dels Olympus partner Panasonic, dels Konica-Minolta med partnern Sony, samt Pentax med partnern Samsung. Frågan är då om inte APS-C formatet är alldeles för stort för detta segment, samt om den ännu mindre sensorstorleken 2/3" räcker till för konkurrenskraftiga prestanda? Kanske introduceras för detta segment en ny sensorstorlek med variabelt sidförhållande mellan 16:9 och 3:2 i storleken under 4/3-Systemet? Vem kommer först med en sådan ny sensorstorlek? Nikon, Canon eller någon av de två parhästarna Konica-Minolta & Sony eller Pentax & Samsung? Vilka har vi inte nämnt? Kodak, Fuji, Leica, Sigma?
16:9, HDTV och WUSB
Populära längd/bredd format förutom 4:3 och 3:2 är även videoformatet 16:9. Ur optiskt perspektiv, torde det vara betydligt enklare att konstruera kompakta och högpresterande optiska system för sidförhållandet 1:1, än för 16:9. Har någon kanske sett optik med en frontlins utformad som en superellips? Alla historiskt belastade DSLR system kör idag 3:2, medan de nya systemen såsom Hasselblad och Olympus använder 4:3 sidförhållandet, för vilket det senare torde vara enklare att konstruera optik med färre kompromisser.
En sensor i 16:9 formatet har tidigare i år introducerats för digitala kompaktkameror i Panasonic Lumix DMC-LX1, samt nyligen i Leica D-LUX 2. Om vi får se det populära sidförhållandet 16:9 i kommande ultrakompakta SLR, så öppnas på sikt nya möjligheter till videoklipp anpassade till HDTV, förutsatt att man klarar av den resurskrävande kodningen till antingen 720p (progressive-scan 1280x720) eller till 1080i (interlaced 1920x1080). Mycket troligt är att de kommande ultrakompakta SLR även kommer att förses med Wireless USB. WUSB, baserad på tekniken UWB, kommer att bli billigare än Wi-Fi 802.11b/g/n, men inte så billig som Bluetooth, samt att ha den snabbaste bithastigheten av de alla över korta avstånd. Just digitala kameror förutspås vara en av de tidigaste applikationerna där WUSB kommer att implementeras, för anslutning till massminnen, PC, och skrivare. Det vore inte förvånande om vi redan vid nästa års PMA i Orlando 28/2-1/3 hör talas om tillämpningar baserade på UWB (Wireless USB, MBOA) för kameror.
Sökarbilden
Nackdelen med små sensorer är att sökarbilden blir i motsvarande grad mindre. För hur små sensorer kan man praktiskt göra optiska sökare ? Vänder man på steken, kan man istället fråga om trenden med elektroniska sökare som funnits i kameror med sensorstorleken 2/3" och nu introduceras i det större APS-C formatet med Sony Cyber-shot DSC-R1 kommer att ta över ?
I nedanstående figur har jag ritat upp ett antal överlagrade rektanglar visande på olika populära sensorstorlekar och dess inherenta inverkan på sökarbildens storlek. Den svarta rektangeln illustrerar en 20% ökning av sökarbilden för en E-1, vilken ju har 100% sensortäckning, och som hypotetiskt skulle erhållas om den nya ögonmusslan ME-1 används. ME-1 är dock anpassad för E-300 och E-500, men inte för E-1.
Ref:
P.S: Tänkvärt på Fotosidan
Shakespear:
Upp stiga orden, tanken stilla så, ord utan mening, himlen aldrig når.
Wittgenstein:
Det som kan sägas alls, kan sägas tydligt.