Annons

Sensorrengöring på verkstad. Varning!!

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Skickade in min kamera ( Canon 10D ) till verkstaden i Växjö för sensor rengöring. Kameran är vidareskickad från Växjö till Malmö.

Nu har de totalt plockat ner kameran och det hela kommer att kosta 2278 kr (78 kr för byte av avtryckaren som jag inte upplevt problem med) Jag skrev i felanmälan att jag ville ha skräpet på sensorn borttaget och inget annat.Skulle jag nu inte vilja ha jobbet utfört (2278 var alltså ett kosnadsförslag som jag skulle godkänna) så utgår en undersökningsavgift på 900 kronor.För ett drygt år sedan var jag in på canons serviceställe i Sthlm och de fixade dammet på 10 min.

Eftersom kameran är nerplockad och jag nu väntat 5 veckor iställer för utlovade 2-3 veckor (fick första meddelandet om att den skulle bli klar den 11/11) och jag ska åka utomlands i slutet på nästa vecka så har jag inget val än att låta dem göra det jobbet. Sjuttioåtta kr för avtryckaren känns som en droppe i havet och de får fixa det med.Är det möjligt att det ska få gå till såhär??!! Har ju uttryckligen skrivit vad jag ville ha hjälp med.En kompis har precis skickat sin kamera med samma problem till er verkstad i Mölndal och fått löfte om att de fixar det omedelbart och till en kostnad av 500 kr.Helt sanslös skillnad på verkstäder.

Tilläggas bör att jag vid inlämnadet frågade vad det skulle kosta och då svarade de att de inte hade något fast pris på detta men att en sensorrengöring inte blir så dyrt.
Jag är oerhört besviken!!!! Hört om skojerier men då i bilbranchen. Kommer verkligen inte att sprida någon positiv reklam för Växjö. Jag hävdar med bestämdhet att de gjort fel!! Måste ha kameran innan min resa så jag känner mig maktlös....

Har kontaktat Canon och de tar kontakt med verkstaden i Växjö för att se vad som hänt. Väntar på svar därifrån nu...

Carola Lundmark som höjer ett varningens finger för InfoCare Service AB i Växjö
 
Verkar som om man ska passa sig noga för InfoCare Service AB i Växjö.

Om de har utlovat ett pris eller givit en vägledning vid första kontakt så tycker jag att det slutliga priset inte kan skilja sig så pass mycket.

Skamligt av dom!

Robert
 
Jag har iofs. bara goda erfarenheter med dem. Har fått utbytes skärm ifrån Sony genom dem mm. Men det låter som om de ska låta bli kameror...

Mvh // Martin
 
Jag kommer att kontakta Plus om detta.

Har just pratat med Infocare på telefonen och de backar inte trots att det står klart att de missat i att ge mig information om kostnaden innan jag skickade kameran.

När jag pratade med dem i förrgår så lovade de mig att jag skulle ha den hemma på onsdag nästa vecka och då skulle den både vara rengjord och avtryckaren bytt. Idag sa kvinnan jag pratade med att avtryckaren är beställningsvara och ville jag ha den bytt får jag vänta ännu en vecka SUCK!!!
Åker ju utomlands nästa vecka så jag känner panik.Jag vill ha den rengjord och att den ska vara hemma på onsdag..Frågan är ..kommer detta att ske???.....
 
På Infocare sa de att i Malmö plockar de ner kameran totalt vid sensorrengöring. Kan detta vara möjligt??
Någon som anlitat dem direkt för sensorrengöring??
 
Så här får det naturligtvis INTE gå till! Du har klart specifierat vad du vill ha hjälp med, och det gäller alltså en åtgärd en seriös verkstda klarar på 10min (+ ev kötid, så klart).

Verkstaden får, så vitt jag vet, inte ta några "egna initiativ" (så länge det inte gäller att verkstaden under andra åtgärder hittar något rent farligt, som t.ex. ett läckande bromssystem på en bil. I det fallet tror jag verkstaden får laga på eget initiativ, men något liknande kan knappast finnas på en kamera). Skulle dessa "undersökningar" vara tillåtna, skulle de ju kunna göras på precis allt kunder skickar in -- och verkstaden skulle ju då kunna försörja sig på enbart dessa "undersökningsavgifter".

Kontakta din konsumentvägledare för vidare råd och lagtolkning och anmäl sedan till Allmäna Reklamationsnämnden om du/ni tycker det är lämpligt. Har man torrt på fötterna, så brukar det gå fort efter det att ARN blivit inblandat...
 
Tack Jörgen!

De har nu ringt igen och nu fanns helt plötsligt ett fast pris på sensorrengöring 1660 kr??!! Helt otroligt detta alltså.

Kontaktar ARN.
 
Canon gör skillnad på sensorrengöring och filterrengöring. För att rengöra sensorn krävs att filtren framför sensorn tas av vilket är kostsamt.

Det ska dock tilläggas att nästan aldrig är nödvändigt att rengöra själva sensorn. Det ska mycket till för att få skit mellan sensor och filter.

Jag beställde filterrengöring och fick betala 300 kronor plus moms.
 
redrosie skrev:
Jag kommer att kontakta Plus om detta.

Har just pratat med Infocare på telefonen och de backar inte trots att det står klart att de missat i att ge mig information om kostnaden innan jag skickade kameran.

När jag pratade med dem i förrgår så lovade de mig att jag skulle ha den hemma på onsdag nästa vecka och då skulle den både vara rengjord och avtryckaren bytt. Idag sa kvinnan jag pratade med att avtryckaren är beställningsvara och ville jag ha den bytt får jag vänta ännu en vecka SUCK!!!
Åker ju utomlands nästa vecka så jag känner panik.Jag vill ha den rengjord och att den ska vara hemma på onsdag..Frågan är ..kommer detta att ske???.....

Starta en ny tråd, berätta om ditt problem & hör om nån i din närhet som är medlem på FS vill låna dig en bra digital kamera över din semester, det finns säkert någon, några vänliga som hjälper dig ur knipan mot en limpa cig eller en flaska gott gott?
Lycka till!
 
Har redan fått ett fantastiskt erbjudande av Margareta Cortés om att låna hennes kamera.Ett fång rosor åt henne för detta!!!!
Hoppas dock att kunna åka med min egen.
 
froderberg skrev:
Canon gör skillnad på sensorrengöring och filterrengöring. För att rengöra sensorn krävs att filtren framför sensorn tas av vilket är kostsamt.
Och denna teknikalitet är, enligt Canon, något den genomsnittslige 10D-ägaren förväntas att: a) veta skillnaden emellan, och: b) tillämpa strikt i dagligt tal och vid beställning av tjänster?

Naturligtvis avses nästan uteslutande "filterrengöring", och tycker nu verkstaden att något annat behövs, så tycker jag att de bör fråga kunden om detta.

Kanske skrev Carola "sensorrengöring" i beställningen, men här får faktiskt några enskilda servicetekniker på Canon ursäkta -- i stort sett *alla* kallar rengöring av "glas"-skivan framför sensorn för just "sensorrengöring". Tills för 5min sedan har jag *aldrig* hört någon annan benämning på detta förfarande. Men, det är klart, jag använder ju Nikon...
 
jorgene skrev:
Och denna teknikalitet är, enligt Canon, något den genomsnittslige 10D-ägaren förväntas att: a) veta skillnaden emellan, och: b) tillämpa strikt i dagligt tal och vid beställning av tjänster?

Jag tycker det är tokigt. Det är inte rätt att utföra en serviceåtgärd som inte behövs. De borde upplysa kunden om att det inte behövs.

Enligt Nikons tekniker räcker det med filterrengöring i 99 fall av hundra.
 
redrosie skrev:
Har redan fått ett fantastiskt erbjudande av Margareta Cortés om att låna hennes kamera.Ett fång rosor åt henne för detta!!!!
Hoppas dock att kunna åka med min egen.

Det är härligt att se att det finns snälla och hjälpsamma människor, fint Margareta!
 
Jag skrev faktiskt att jag har skräp som syns på mina bilder och att jag ville ha detta årgärdat.Alltså att jag ville få kameran rengjord från detta damm. Tror inte att jag ens skrev sensorrengöring.
(Saknar kopia av det jag skrev eftersom man gör anmälan direkt på Infocares hemsida)
 
När jag lämnade in tidningen D60 på rengöring påstod Canon IT-service i Skärholmen att det bara fanns sensorrengöring á 1600 kr i prislistan. Nästa gång jag lämnade in kollade jag med Canon som visst sa att det fanns filterrengöring för ca 300 kronor. På verkstaden behövde jag hänvisa till Canon för att få den enklare servicen.
 
Varför inte göra ren sensorn själv?

Jag har gjort ren min sensor själv ett antal gånger utan problem, även kompisars kameror, köpte ett kit på B&H i New York med en speciell vätska och spatlar med en speciell duk på som inte repar sensorn. Har även sett dessa grejer hos Kameradoktorn. Hur enkelt som helst och mycket billigare.
/Bosse Hedman
 
Jag beklagar verkligen Carola!
Så här ska det inte gå till, tycker absolut att du ta kontakt med Plus.
Vill inte strö salt i såret men rengöra sensorn kan man ju göra själva, billigt och lätt(tar ca:5min)
Hoppas det löser sig för dig!

Mvh/Jari
 
Re: Varför inte göra ren sensorn själv?

Bosse_Hedman skrev:
Jag har gjort ren min sensor själv ett antal gånger utan problem,
Javisst! Absolut en av de bästa investeringar i kunnande man kan göra i sin fotografering. Och du får en rengöring som är perfekt och klarar även f45 med ett makroobjektiv (vilket tyvärr inte alltid är fallet, ens när man betalar för tjänsten).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.