Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring 5D - det här med kanterna

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fungerar fint att göra ren spegeln. Mattskivan är värre för det är svårt att komma åt. Den kan jag å andra sidan plocka loss på mina kameror och då fungerar penseln utmärkt.
Visible Dust rekommenderar inte att man använder sensorpenseln till något annat än sensorn.
Misstänker man menar att den då kan bli kladdig och sätta avtryck på sensorn. Eller så vill de kränga sina andra varianter också.
 
Körde nyss arctiv butterfly borsten på min 5D.

jag såg till att inte penselspröten tog i kanterna bara..
blev mycket bättre iaf, fick inte bort ett störande dammkorn i ena kanten.. men det i mitten som syntes på bl. 5.6 är borta iaf.. :)
 
Hejsan,

Jag har funderingar på att köpa en Arctic Butterfly 724 men så läser man om alla som fått olja på sensorn och då blir man lite nervös. Jag har tidigare fått sensorn rengjord med spadar och Eclips vätska, är då den eventuella olja borta för gott? Eller måste man använda någon annan vätska som är speciellt gjord för att ta bort oljan?

Hoppas på ett snabbt svar då sensorn nu verkligen behöver rengöras.

Jonas
 
Okej, jag är inte speciellt händig alltid. Köpte både vätska/pads och borste. Fick göra flera försök innan det blev tillräckligt bra alltså. Först offrades ett par pads för att ta kanterna på sensorns sida samt utymmet utanför (ville få bort ev olja). Sedan gick säkert ett par pads till för själva sensorytan. Som avslutning butterfly-borsten för att få de sista små retliga kornen som jag bara inte fick bort med pad. Det blev tillräckligt bra i alla fall. Men inget jag känner mig duktigt på.

Tur jag har milda användningsförhållanden, så det är inte ofta jag behöver damma av. Bara gjort det en gång ännu, å kommer nog klara mig med 1, max 2 ggr per år. Sitter inte och kikar i 100% crop med bländare 16, utan gör det först när det uppenbart stör min normala bildkvalitet.

/Danne
 
Som (gammal) modellflygare har jag förstås en tunna ren metanol i källaren. Jag gör en slags spatel med en tillklippt bit fin mikrofiberduk (claes ohlsons svarta tunna) och en tunn plywoodbit. Dopp i metanolen och stryk med ett försiktigt svep. Det blir så dammfritt att man knappt tror det är sant. Eventuellt fett försvinner helt med.

Pensel skulle jag aldrig använda. Chansen att den fixar dammet är noll. Tar man i penseln en enda gång är den körd dessutom (fett!).
 
är det någon som vet om nya 5d mark II också har problem med olja på kanterna av sensorn? Köpte en visible dust arctic butterfly 724, men har inte behövt använda den än.
 
Har köpt visible dust svabbar och jag får inte bort skiten ifrån kanterna. Har läst att en del köer tops ifrån elfa. En tanke var att man svabbar med visible dust svabben först och sen i kanterna tar man en tops och drar i kanten fast lodrät.
Eller är det någon som har någn bättre lösning?
 
Är det inte så att oljan på kanterna av sensorn ska fånga upp damm inne i huset och på så vis hindra det från att fastna på sensorn?
 
Jag har ett sjukt irriterande damm mellan fokusskivan och mattskivan som jag trodde var skit som satt på mattskivan. jag var klåfingrig och nuddade lite med mitt lillfinger på mattskivan och nu ser det såklart värre ut. Vad jag förståt så är det inget större problem och går att fixa? använder man samma lösning till mattskivan som till t.ex sensorrengöring, jag har alltså nån form av fettfläck.

Ska jag lämna in den eller är det väldigt lätt att fixa? skiten mellan fokusskivan och mattskivan kan vara kvar om det ska vara så bara jag får bort fettfläcken :)
 
Tänkte skriva ett inlägg med såg att ämnet var på tapeten ;-)

Har idag försökt rengöra sensorn på min 5D med blåsbälgen som vanligt men det gick inte denna gången.
Har fått två pads av en fotograf som varit aktiv i herrans många år. och han rekommenderade mig att bara torrsvabba utan vätska, får man torkfläckar är det inte roligt och vätska är det absolut sista utvägen man vill ta säger han.

Sagt och gjort så torrsvabbade jag senorn 2-3 vändor, och inte en enda mörk fläck är nu synlig.

Men nu då till min egentliga fråga.

Han sa att den padsen man använt bara var att kasta, även vid torr rengörning.

Men kan man inte åtminstone använda den 1 gång till om man direkt lägger tillbaka den i originalplastpåsen?

MVH Julle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.