Annons

Sensorproblem 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Dragit ett par hundra bilder idag. Tycker mig se att detta "streck" försvinner ibland när jag tar i höjdformat...

Kört iso 3200 idag för att få fram fenomenet så tydligt som möjligt.

När jag tagit 15-20 bilder inom loppet av någon minut finns inte strecket på vissa höjdbilder. På resten av bilderna är det där mycket tydligt.

Lite knepiggt, eller?

Ska försöka leta upp ett annat cf-kort och testa det, utesluta det billigaste först...

Mvh
 
Hej!

Min gamla datorj..el genererar sådana sträck i bland när jag jpegkomprimerar en behandlad rawbild. Fruktansvärt irriterande. Det är dock enkelt att åtgärda när inte felet ligger i RAW-filen. Har du provat om problemet även finns i raw?


MVH Uffe
 
Varit i kontakt med technikdirekt om problemet.

De gav mig 3 alternativ; Sända åter till dem och få en ny produkt, pengarna åter eller lämna in på reparation i Sverige.
 
Köpte precis ett Sandisk 256mb ultra 2 och tagit 50-60 bilder på iso 3200 och skadan består så antar det är sensorn det är fel på...

Kolla med Canon RCC imorgon om reparation eller skicka tillbaka för utbyte...
 
Ett sätt att testa om det är kortet i kameran som strular så kan man alltid plåta med programvaran EOS Capture. Då är det datorn som tar bilden via kameran.

Canon i Sverige har inget som helst problem med att hjälpa dig med detta problem. De skickar dig en förbetald adresslapp så att du kan skicka in den. Då byter de sensorn åt dig. Hade liknande problem med en av mina gamla 10D, den fick jag byta sensorn på två gånger innan de bytte hela huset åt mig.
Då hade jag "heta pixlar" på sensorn.

Lycka till!
 
Förbetald adresslapp till serviceverkstaden i sverige menar du, inte för min ev. retur till technikdirekt?

Canonverkstaden ligger 1½-2mil hemifrån så det är inga problem...
 
Ja, Canon i Sverige skickar dig en adresslapp, eller rättare sagt Centralservice, då Canon själva inte längre har någon egen serviceverkstad.

Jag vet inte om verkstaden i GBG reparerar 20D, troligtvis inte. Inte alla verkstäder som kan göra det. Du har säkert ett Canon Service Center nära dig, finns nästan i alla städer. De skickar den bara vidare till Hägersten.

Upplands-Väsby ska numer visst klara mindre reparationer på 20D också, för att avlasta Hägersten.
 
Vad säger Ni då? Reparera eller sända åter till technikdirekt.de?

Får jag vänta en månad till på nästa 20D tror Ni? Och är den hel? ;-)
 
om man bortser från hur lång tid de olika alternativen tar... skulle jag nog satsa på reparation ändå. Då vet du ju att den funkar sen...
Sen skulle jag lita mer på en ETA från Canon-reperatören än en från Technikdirekt.
 
Hur tar du bilder med lock på??
Min blixt på eos 20 får firspel(börjar knastra som tusan) så jag vågar inte trycka av en bild.?
Offtopic hur ställer man om iso osv...??
 
Om jag inte är helt felinformerad normalt gäller Canons garantiregler... År 1 ska du kunna skicka till Canon i Sverige på deras Worldwide warranty, år 2 så måste det gå genom försäljningsstället
 
Ulf...

ok.. jah la till ett *L* .. för det var menat med glimten i ögat... RTFM är något jag säger till mina kunder när dom är lata och inte orkar läsa... dom som hört det tidigare brukar oftast bara garva... och sen slipper man påpeka att det finns lektyr att förkovra sig i...
 
Re: Ulf...

BoSamuelsson skrev:
...RTFM är något jag säger till mina kunder när dom är lata och inte orkar läsa...
jag gillar att hjälpa när jag kan, men ibland känns det ganska löjligt.
Lite får de försöka själva...

Jag har en hel del scouter på min MSN-lista, och det är skitkul när de frågar mig saker, ofta datarelaterat.
Jag försöker hjälpa dem att själva hitta lösningarna, och jag märker hur de blir duktigare och duktigare.

Men som du sa, RTFM gäller ibland. En del är sjukt lata och orkar inte ens leta efter de enklaste saker :-(
 
Tillbaka till tråden

Lämnade in 20D och 16-35 f2.8 till Canon RCC här i Göteborg (nåja, krokslätts fabriker).

20D pga sensorn och objektivet pga ev. felfokusering i 35mm läget...

MYCKET trevlig personal. Kunnig och trevlig.

"-Vi prioriterar nya kameror som krånglar men har tyvärr mycket att göra så inte snabbare än en vecka... "

-Räcker gott för mig.

Inte en sur min åt att det var köpt i Tyskland, kopierade kvittona och kollade garantilappen.

Mvh

Tobias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.