Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Selentonare

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag har tidigare slängt selenet efter varje session i mörkrummet men det slog mig häromdagen att jag kanske skulle kunna spara till nästa vecka om det fortfarande finns kapacitet kvar. Vad tycker ni?

/Niklas

Eftersom det handlar om en jonbytarprocess, så kommer tonaren att efter användning ha en hel del silver i sig, vilket gör den mindre aktiv. Men så länge det finns selen kvar kommer den att ha en viss verkan, och den går att spara kort tid. Däremot blir det ju lite osäkert hur lång tid som det är meningsfullt att använda den, när den successivt innehåller mindre selen och mer silver, och toningstiden kan förlängas väldigt mycket, så att det kanske inte går att få den att "gå hela vägen". Jag kan tänka mig att en behandling i två bad kanske kan spara tonaren lite grann, dvs att man börjar tona i den gamla lösningen, slår bort den, och fortsätter med färsk, som man spar och därefter använder nästa gång som första bad, och att man kanske därigenom kan få både djupare och jämnare toning. När man lägger i en otonad bild, innehåller den ju bara rent silver och inget selen, och då kommer ju också en delvis förbrukad lösning att vara hyggligt aktiv. Om man gör så, så kommer ju åtgången ändå att vara densamma, men möjligen kan man få bättre resultat.

Kodaks Rapid selenium toner, som jag använder, kan sparas ganska länge. Dock avtar effekten och man får förlänga tiderna efterhand. Att slänga efter varje session är slöseri, den fungerar så länge tonaren inte är förbrukad.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Jag har tidigare slängt selenet efter varje session i mörkrummet men det slog mig häromdagen att jag kanske skulle kunna spara till nästa vecka om det fortfarande finns kapacitet kvar. Vad tycker ni?

/Niklas

Hej !

Jag brukade köra mina Emaks i Kodak Selen för att få djupare
svärta, 1-10 ca, jämför med ett otonat, ryck så fort man såg minsta
förändring, fortsatte med samma eller kortare tid på följande kopior.

Den fick hänga med så länge den fungerade, 2-4 gåner, 1-2v mellan,
men resultatet kunde
ibland kräva starka nerver, inte alls säkert att det blev vad man trodde.
Givetvis hände nått med den i flaskan.
Nu vet jag inte om det jag använde, Emaks K888 var särskilt känsligt,
kanske, ( säkert hade även Nils skiftat i grön eller lila ut av den ).

//MW

Tack för svaren.

Nu kommer jag att spara tonaren i flaska efter en session, det är ju dumt att kasta något som fortfarande fungerar...

En eventuell oxidering är alltså inget problem.

Tack för svaren.

Nu kommer jag att spara tonaren i flaska efter en session, det är ju dumt att kasta något som fortfarande fungerar...

En eventuell oxidering är alltså inget problem.

Jo visst kan den oxidera. Själv brukar jag därför vänta att tona tills flera bilder är färdigsköljda. Sen häller jag tillbaka tonaren från skålen till flaskan direkt, och när jag fått några bilder till färdigsköljda så häller jag upp och tonar igen. På så sätt blir oxidationen minimal.

Jo visst kan den oxidera. Själv brukar jag därför vänta att tona tills flera bilder är färdigsköljda. Sen häller jag tillbaka tonaren från skålen till flaskan direkt, och när jag fått några bilder till färdigsköljda så häller jag upp och tonar igen. På så sätt blir oxidationen minimal.

Så gör jag också, dvs att jag blandar upp tonaren i slutfasen medan alla bilder håller på att bli färdigsköljda, fast med den skillnaden att jag hittills slängt tonaren efteråt.

Jag har säkert använt samma selentonarlösning under ett år och det har fungerat bra. Så länge det finns kraft kvar och lösningen inte möglar. (beror på spädningen, och jag vet inte hur vänlig den är mot organismer och därmed OM den möglar ;-) )

Vilken spädning kör du på då? Låter bra och risken för mögel är nog ganska liten, skulle jag tro... :)

De senaste gångerna har jag nog bara hällt upp lite mer än en deciliter och sedan fyllt upp till en liter. Så någonstans mellan 1+5 och 1+10. Sedan tonat kanske en eller två minuter efter att jag sett att färgförändringen påbörjats.

Sedan sköljning någon minut, HCA-bad (ett par matskedar natriumsulfit till en liter vatten), och därefter slutsköljen på minst 45 minuter.

Glöm inte bort kortskölj 30-60sek samt HCA-bad och därefter sköljning 20 min (för Fiberpapper) efter fixeringen (och innan toningen). Använder du HCA även efter toningen (för att korta slutsköljningstiden) se till att inte använda samma HCA som du använde innan toningen, annars kommer du få ton/färgstick i pappersbasen. Första HCA (efter fixeringen) får nämligen inte vara kontaminerad med tonare. Kodak rekommenderar sköljning 60 minuter för fiberpapper, efter toningen, om inte HCA används emellan. Borde bli kortare än 45 minuter om HCA används, eller? Hittar inget om det hos Kodak, de skriver bara att om HCA används efter toningen, ska man följa rekommendationen för sköljtid på förpackningen. Och där står det iofs 20 minuter.

Fast sköljning innan toning ska väl inte vara nödvändigt om man, som jag, kör med neutralt fix enligt uppgifter från Andersson och Osvalds bok; Mörkrumsteknik sidan 118

"Ibland kan det hända att selentonaren blir svart när man för över den direkt från fixet till tonbadet. Det beror på att fixbadet varit för surt och bör inte vara något problem för den som använder ett neutralt fixbad av den typ vi tidigare rekommenderat.

Fast sköljning innan toning ska väl inte vara nödvändigt om man, som jag, kör med neutralt fix enligt uppgifter från Andersson och Osvalds bok; Mörkrumsteknik sidan 118

"Ibland kan det hända att selentonaren blir svart när man för över den direkt från fixet till tonbadet. Det beror på att fixbadet varit för surt och bör inte vara något problem för den som använder ett neutralt fixbad av den typ vi tidigare rekommenderat.

Nej det steget kan man i så fall förmodligen hoppa över. Bara en kort mellanskölj (för att inte förorena tonaren med allt för mycket fix) är kanske nödvändigt? Fast jag vet ärligttalat inte. Photax skriver ju t.ex att kopior som ska tonas bör vara absolut fria från fixrester. Har också skaffat neutralt fix och håller på att forska kring hur processen bäst genomförs med det.

De senaste gångerna har jag nog bara hällt upp lite mer än en deciliter och sedan fyllt upp till en liter. Så någonstans mellan 1+5 och 1+10. Sedan tonat kanske en eller två minuter efter att jag sett att färgförändringen påbörjats.

Lite mer rock 'n' roll än vad jag har in min process, ändå är jag en gammal punkare.... :-D

Nej det steget kan man i så fall förmodligen hoppa över. Bara en kort mellanskölj (för att inte förorena tonaren med allt för mycket fix) är kanske nödvändigt?

Nej, det bör man nog inte göra. De rekommendationer jag sett är att antingen tona direkt efter fixet, eller skölja bort fixet helt innan toning, för att undvika risken för ojämn toning. Selentonare innehåller fix själv, så den blir inte förorenad.

Fast jag vet ärligttalat inte. Photax skriver ju t.ex att kopior som ska tonas bör vara absolut fria från fixrester. Har också skaffat neutralt fix och håller på att forska kring hur processen bäst genomförs med det.

Innan jag började "läsa på" så lade jag de färdigfixerade bilderna i en skål med vatten, och där fick de ligga innan jag tonade dem. De blev inte flammiga i tonaren, kanske beroende på att vattnet i uppsamlingsskålen hade en jämn mängd fix?

Jag har *host* fortsatt att göra så. Det har fungerat. ;-)

Lite mer rock 'n' roll än vad jag har in min process, ändå är jag en gammal punkare.... :-D

Åh, jag började digga Sex Pistols och sedan Public Image Ltd på 80-talet. PiL är dock så långt från rock man kan komma. (ibland väldigt långt från vad som kallas "musik".). Så coolt alternativ smak som jag hade, så hade jag en lång period då jag så gott som bara lyssnade på klassisk musik. Jag är en rebell. ;-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar