eh ja eller hur?
Peter.H skrev:
Att vakter får ingripa är en sak, men att dom agerar som poliser är INTE acceptabelt överhuvudtaget. Detta är säkerligen inget specifikt för enbart Göteborg, men som jag skriver så förekommer det så gott som varje dag.
Och hur kan jag veta detta?? Som pressfotograf, ÄR jag ganska välinformerad om vad som händer i Göteborg. Faktiskt mer informerad än någon annan. Det ingår i mitt jobb. Om jag skall ge dig ett exempel, så räcker det med att du inhandlar en polisradio, sätter dig ner och lyssnar på den. Men för att ge dig ett "färskt exempel" så utan att nämna en specifik plats i göteborg, så hade vi ett butiksrån igår (där vaktbolag deltog i sökande efter rånare!?!?), detta trots att vaktbolaget inte hade med butiken att göra (finns som bekant fler än 1 vaktbolag).
Jag har sett STORA stöddiga vakter agera i grupp mot spensliga småflickor, och bojat dom, tills polisen kommer. Detta trots att det skulle räckt med att 1 person pratat sans och förnuft med personen.
Jag säger INTE att vakter skall göra sitt jobb och agera, för de skall dom - men de skall fanimig inte leka poliser och agera på egen hand. Något som även polisen tröttnat på. [/B]
Att ordningsvakter ingriper med stöd av polislagar är ett faktum som kan te sig konstigt för den oinsatte(läs; du). Men detta faller på Rps ansvar och inte dom enskilda ordningsvakterna som ju arbetar som dom ska utefter dom lagar som görs tillgängliga för yrkesgruppen.
Och hur kan jag veta detta?? Som ordningsvakt i yttre tjänst, ÄR jag mycket välinformerad om vad som händer ute i verkligheten.
Och för att ge dig färska exempel utan att nämna specifika platser och namn så har,,,
Jag har vid flera tillfällen uppmanats av polismän/kvinnor att deltaga i jakten på kriminella som begått brott.
Jag har deltagit på direkt order från en polisman vid en husrannsakan, noterbart är att mitt tjänstgöringsområde var ett köpcentrum.
Jag har upplevt fotografer svara mycket otrevligt och ibland även hotfullt på min ödmjuka fråga, om det verkligen är nödvändigt att han/hon trycker upp en kamera 20cm från mitt eller en kollegas eller en skadad persons ansikte, mitt i ett pågående händelseförlopp utan att presentera sig.
Jag har sett fotografer fokusera mera på att fota en persons lidande än hjälpa mig som ensam ordningsvakt vid personskador i samband med, tex en bil olycka, ett antal demonstrationer samt i diverse andra situationer där representanter för din yrkesgrupp har fokuserat mer på att få en snaskig bild med mycket blod än att hjälpa den/dom skadade eller vissa hänsyn mot anhöriga.
Och du Peter ,helt seriöst, jag känner också ett mycket stort antal poliser (min sandlåda är lika stor som din,,och hemma på min gata i stan,där bor det,,,osv osv) som verkligen uppskattar min yrkesgrupp och verkligen avskyr din. Ord som hyenor, parasiter och dylika tillmälen hör inte till ovanligheterna från polisers munnar om dig och dina kollegor.
Och vad det gäller att agera på egen hand så är det ju just det vi SKA göra och det är ju därför vi får arbeta utefter dom befogenheter som vissa lagar, som normalt endast är tillgängliga för poliser, ger oss.
mvh
ordningsvakt
Lo Kruth