Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se upp med åsknedslag

Produkter
(logga in för att koppla)

inge

Aktiv medlem
Har precis fått igång internet igen efter ett åsknedslag i fredags som tog nätverkskortet. Som tur var klarade datorn sig, men för grannen var det värre, där slog det ut rökmoln ur datorn och förstörde allt. SÅ EN LITEN VARNING; KÖP ÅSKLEDARE FÖR BÅDE STRÖM OCH NÄTVERKSKABEL, det skall jag göra imorron, om det nu är effektivt.
 
He, min far ringde lite förtvivlad i lördags och sa att deras dator hade fått sig en törn efter blixten varit nere. Utanför Örebro till.
 
Min papps har också fått två modem uppbrända. Det verkar vara nåt med fäder och modem som inte går ihop :-/

Nu är han totalparanoid och drar ur alla sladdar när han inte använder maskinen. Med resultat att han inte använder den längre till annat än att dona med banken en gång i månaden. Det tar för lång tid att göra den körduglig.
 
Med risk för att verka besserwisser/moralfarfar, så är det väl rätt självklart att INTE ha datorn igång när åskan går ;-) Såvida man inte har ett mycket bra åskskydd vill säga.
Det räcker med statisk elektricitet för att slå ut komponenter i datorn.

mvh
moralputte ;-)
 
Sledgehammer skrev:
Med risk för att verka besserwisser/moralfarfar, så är det väl rätt självklart att INTE ha datorn igång när åskan går ;-) Såvida man inte har ett mycket bra åskskydd vill säga.
Det räcker med statisk elektricitet för att slå ut komponenter i datorn.

mvh
moralputte ;-)
Datorn var inte igång, och dra ut alla sladdar året om när man går hemifrån det gör inte jag, så vi får se hur det blir med åskskydd inkopplat
 
jimh skrev:
Min papps har också fått två modem uppbrända. Det verkar vara nåt med fäder och modem som inte går ihop :-/

Kanske beror på att jag är far till 3 men för ett par veckor sedan så brände vi vårt 5:e modem på 3 år, nätdelar har det gått åt 2 + lite annat småkrafs som min son fått byta ut! Då ska det nämnas att vi alltid haft åskskydd & så fort vi ser/hör en tillstymmelse till åska genast drar ur alla kablar till datorn.

Min äldste son har samlat på sig ett gäng begagnade modem som han köpt mkt billigt av kompisar som skaffat sig bättre uppkopplingar, att behöva byta modem 1-2 ggr per år har av någon anledning blivit fullt normalt hemma hos oss.

Larsa
 
Var på en föreläsning som en kille från avdelningen för högspänningsforskningen här i Uppsala gav. Han berättade att de kraftiga strömmar som hastigt byggs upp vid ett åsknedslag skapar magnetfältsvariationer som inom en radie av 75 meter kan inducera tillräckligt starka strömmar i elektronik för att förstöra halvledarkomponenter även om apparaterna inte är anslutna till elnätet/telenät eller dylikt. Det enda som hjälper lär vara att ha ledare symetriskt placerade runt elektroniken för att släcka ut magnetfälten. lite kuriosa bara ;).

Att dra ur kablage skyddar mest mot strömspikar när blixten slagit ner lite längre bort kan jag tänka.

/Richard
 
har inte med datorer att göra men väl åska. blev i en kraftig smäll av med digitala dekodern som tar emot parabolsignalerna från viasat. fast det var allt som förstördes. trots att ena datorn var på hände inget med den. vi har jordfelsbrytare.

någon som har nån teori om varför just dekodern förstördes? parabolen, sladdarna och all annan elektronisk apparatur i huset klarade sig.

ps. min pappa har blivit av med ett modem i åska. :)
 
Módem & Åska

Tjena!
Som gammal servicetekniker kan jag informera er om att datorn kopplad till elnätet i stadsområde i de flesta fall klarar sig vid ett åsknedslag, vare sig den är på eller inte. Däremot modemet, som är kopplat till telejacket, är mycket känsligt vid åsknedslag....just för att det sitter i telejacket. Tänk därför på att dra ut telekabeln också..
Har man ett internt modem och åskan går i modemet...ja då är datorn i fara också.
 
jag har kört med ups i flera år och vågar nuförtiden alltid ha på datorn då det åskar =)

"strömspik 30000volt kl13:57" osv :)

självklart är det dock bäst att alltid dra ur sladdarna.

När vi lix är inne på ämnet så är en extern hårdisk ett bra köp, maxtor t.ex. har externa usb2/firewire diskar för rimliga pengar. Största modellen på 250gb ligger kring 3000:-, känns som väl investerade pengar för en extern backup.
 
uninterrupted power supply, något man använder för att försäkra sig om strömförsörjning vid ett strömavbrott om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Forslund skrev:
Finns det modem fortfarande?

Det är faktiskt så att större delen av sveriges befolkning inte har tillgång till någon bättre uppkoppling än modem över telenätet, åtminstone inte till en rimlig kostnad.

Larsa
 
Ojdå..

Här åskade det i söndags (dock inte alldeles i närheten utan en bra bit bort) och helt plötsligt slocknade min dator. Även stereo och andra elektroniska prylar "reagerade" på åskan.

Dock hade jag inga problem med att starta upp datorn igen..och har heller inte märkt några effekter av det så här i efterhand.

Finns det risk att något ändå har skett med datorn? Vad bör jag speciellt kolla upp?


Jo - modem finns tyvärr fortfarande. Kan vara lite segt ibland, men å andra sidan är risken för intrång betydligt mindre.. :=)
 
Senast ändrad:
Forslund skrev:
..För att man inte är inne lika mycket då eller?;)
På vissa bredbandsanslutningar delar man bredbandet med andra internetanvändare. Med modem använder man sin helt egna telefonlinje, som ingen annan har tillgång till.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.