Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se upp för STFs fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Svenska turistföreningen har just utlyst en tävling på temat bästa badbild. http://www.svenskaturistforeningen.se/badbild

Vinnaren får 5000 kr, vilket säkert lockar många. Men läs reglerna innan ni deltar:

"STF äger rätt att publicera och använda inskickade bilder i sin verksamhet nu och i framtiden utan att betala någon ersättning till fotografen/copyrightinnehavaren."

Det gamla vanliga tricket, alltså. För en struntsumma på 5000:- hoppas man kunna fylla på sitt bildarkiv med massor av bilder.

Min rekommendation: Skänk inte bort era bilder gratis till STF!
 
Det verkar finnas en färdig mall för fototävlingar där sådan text alltid ingår. Flera gånger tidigare har arrangören backat när det absurda i skrivningen påpekats, de menar egentligen inte vad de skriver.

Tar du upp saken med STF?
 
Mmmm det var riktigt dåligt. Att det kan gälla det vinnande bidraget har jag sett men alla inskickade bilder....nej tack.
 
Jag har mejlat STF angående de oseriösa tävlingsreglerna. Har också skickat dem en länk till denna tråd, så fortsätt gärna att spy galla. ;-)
 
Av mig kommer de inte få en bild. Hoppas att ingen annan heller skickar in så länge de har dessa regler.
 
Är vårt arbete som fotografer endast värt 5000kr per publicerad bild, kan man undra.
Vi seriösa fotografer (på alla nivåer) vill ju att vårt arbete uppskattas och respekteras. Det finns tyvärr flera exempel på denna attityd när det gäller foton och fotografer. Det borde inte vara möjligt att avtala bort rådande lagar och regler med dolda hot som jag upplever att detta är. Vill du synas på STF måste du avstå din rätt. Det är så fult gjort av STF!
 
Blir tyvärr allt vanligare, drog själv igång en annan tråd för några månader sedan i samma ämne.
Som medlem i BLF kommer jag att ta upp frågan i föreningen i höst.
Om någon SFF-medlem läser tråden kan ni väl göra samma sak.
Om fotografernas två branschorganisationer tar avstånd till sättet att stjäla bilder tror jag det väger tyngre.
 
Ser inget fel i det så länge man gör klart för vad det är för regler.
Sen får man ju själv göra sitt val.
 
Jag förstår inte riktigt bestörtningen över det här.
Om jag förstår det rätt så är det ingen som hymlar med vad som gäller för regler. Om de är klara med reglerna så förstår jag verkligen inte vad felet är, det är ju upp till var och en att deltaga i tävlingen.
Och sen får ni ursäkta, men det tas upp ungefär som om någon anlitat er för att fota ett uppdrag. Och jag tävlingen är väl faktiskt mest riktad till "vanligt folk" som har en fin bild att bidra med, inte professionella fotografer som fiskar efter en publicering och 5000 spänn.

Förresten, priset om 5000kr,
"Priset består av 5 000 kr i värdecheckar som kan användas till boende, upplevelser och aktiviteter inom STFs verksamhet."

Jag förstår att reglerna kanske är lite i "ocker" anda men det är ändå frivilligt att delta.

/Fredrik
 
Svenska turistföreningen har just utlyst en tävling på temat bästa badbild. http://www.svenskaturistforeningen.se/badbild

Vinnaren får 5000 kr, vilket säkert lockar många. Men läs reglerna innan ni deltar:

"STF äger rätt att publicera och använda inskickade bilder i sin verksamhet nu och i framtiden utan att betala någon ersättning till fotografen/copyrightinnehavaren."

Det gamla vanliga tricket, alltså. För en struntsumma på 5000:- hoppas man kunna fylla på sitt bildarkiv med massor av bilder.

Min rekommendation: Skänk inte bort era bilder gratis till STF!
Det är väl frivilligt att delta? Gillar du inte upplägget så är det ju bara att avstå. Och tror man sig sitta på en fantastisk bild som man kan tjäna mer än 5000 på skickar man väl inte in den till STF?
 
Exakt...

Moster Ulla och hennes väninna tycker nog det är kul om någon av deras "kort" skulle komma med.

Men förstår att många tycker att de känner sig snuvad på jobb, om folk skickar in gratis. Förståeligt... visst!

Den lokala fotoaffären känner sig också snuvad, när vi beställer våra grejjer på postorder. Egentligen handlar det väl inte om att en kund skall göra rätt för sig, utan att vi skall få ut något.

Tänker på iStock mfl, där kunderna betalas skit och ingenting för bilderna och det är helt ok.
Ok bara för att vi har en förhoppning om att vi skall få in pengar från många kunder. Om jag får 10-20 spänn för en bild, kan jag lika gärna ge den gratis. Tycker egentligen att dagstidningarnas rekommendationslista också är snålt skriven. Inte orkar då jag skicka iväg en bild för 750:-

Men det är väl kanske riktat till dem som levererar lite mer bilder till tidningarna kanske.
 
Det är väl frivilligt att delta? Gillar du inte upplägget så är det ju bara att avstå.

Absolut. Jag avstår definitivt eftersom jag inte gillar reglerna. Och jag är inte säker på att alla hobbyfotografer inser fullt ut att deras bilder har ett värde.

Mitt egentliga syfte med inlägget var alltså att göra folk extra uppmärksamma på reglerna. I slutänden är det naturligtvis upp till var och en att avgöra om de vill delta. Det viktiga är att man förstår att ens bild kan poppa upp i alla möjliga sammanhang i många år framöver, utan att man får ett nickel. Tycker man att det är fair, så OK, kör på bara.
 
Nej det känns ju hemskt jobbigt ???

Tur att inte alla deltidsarbetande tänker så..

Haha... Nej inte är det väl speciellt jobbigt, men speciellt bra betalt är det väl inte heller???

Förstår inte hur du menar nu? Är väl ändå frivilligt att sälja eller ge bort sina alster. Klart om man får sälja mycket till en tidning att det blir en annan femma.
 
Jag har fått svar från STF, se nedan. Kommentarer?

**************************************************

Hej Ulf,

Det är tråkigt att du tycker att vår tävling är oseriös. Vårt syfte är absolut inte att lura av amatörfotografer sina bilder, utan vi vill med denna aktivitet uppmuntra våra medlemmar att bjuda på sina härliga och roliga badminnen från sommaren.

STF är en ideell förening, med små ekonomiska medel, och det är till stor del medlemmarnas engagemang och aktiviteter som utgör föreningen och som driver föreningen framåt.

Vi tror att de medlemmar som deltar i våra bildtävlingar tycker att det är roligt att få se sina bilder publicerade, t ex på föreningens hemsida, och gärna vill hjälpa andra att upptäcka nya delar av vårt land. Vi försöker vara så tydliga som möjligt med vilka regler som gäller eftersom vi inte vill att någon ska få en chock i efterhand eller bli besviken.

Med andra ord - våra bildtävlingar vänder sig inte mot fotografer som tar bilder i förhoppningen att tjäna pengar, utan mot medlemmar som tycker att det är roligt att fotografera, som vill delta i en rolig tävling och som kan tänka sig att hjälpa föreningen i uppgiften att få människor att upptäcka Sverige.

Vi hoppas självklart att många medlemmar vill delta i bildtävlingen, men vi hoppas också att de ska förstå tävlingens förutsättningar. För oss är det en tankeställare att du reagerade så negativt. Tack för att du berättade det för oss och på så vis hjälper oss att bli tydligare framöver.

Bästa hälsningar och trevlig sommar!

Maria Skarve
Kommunikationsavdelningen
STF
 
Tycker det var ett ok svar. Jag förstår allas tankesätt, men som sagt tycker man att villkoren är ok för sin egen del så är det väll bara att köra. tycker man inte det så låter man bli. För min egen del som är ren amatörfotograf och räknar inte med att tjäna några pengar på min hobby så hade det varit ett roligt erkännande att vinna tävlingen eller att få sin bild publicerad någonstans i framtiden. Lite som att få ett gäng femmor här på FS.
 
....För min egen del som är ren amatörfotograf och räknar inte med att tjäna några pengar på min hobby så hade det varit ett roligt erkännande att vinna tävlingen eller att få sin bild publicerad någonstans i framtiden. Lite som att få ett gäng femmor här på FS.

Men tänk om FS hade krävt fri förfoganderätt över alla dina uppladdade bilder. Hade det då varit lika lockande att få ett gäng femmor?
 
Att de skriver att de skall använda bilden du skickar in är jo som sagt helt okej, inget lurenderjeri med det. Det är ett kontrakt mellan fotografen och svenska turuistföreningen.

En sak som de kanske inte räknat med är modelrelease, då bilden skall sälja turistföreningen måste de ha modellrelease på varje inskickad bild där man ser personer på bilden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.