Det handlade inte om att någon uppkoppling förfallit utan att Google chock-höjde med 1400% (om det nu stämmer enligt källa) priserna för användandet av deras kart-API.
Ja och då lät Adobe den api som kopplar upp Lightroom mot Google Maps förfalla och skapade en ny till de produkter som uppdateras. Byter du själv ut den mot en egen så fungerar det. De första 200 dollarna per månad behöver man inte betala. // Jörgen
[/QUOTE]
En fråga: Funkar det nu med nya Lightroom och Google Maps-visningen och utläggning av GPS-koordinater manuellt på Google Maps kartorna?
Jag tycker det är konstigt att det gnisslat med Adobe och Google och denna typ av funktion när exv. Photo Mechanic som ju tillverkas av en liten skitfirma (Camera Bits) i sammanhanget kan ha funktionen (som f.ö. är toppen).
För de som är intresserad av en helt gratis mycket kompetent viewer som stöder både GPS-mappning på karta och visning och redigering av XMP- och IPTC-metadata, så finns ett väl fungerande stöd även i XnViever MP version 1.4.3 (25 feb 2023). Den stöder f.ö. Geohack, Google Maps, Open Street Map och även Google Earth (men den sistnämnda funkar inte för mig av någon anledning även om det finns ett menyval att välja). Man kan välja att se IPTC, XMP, EXIF och GPS-data och i det sista fallet visas uppenbarligen idag även GPS-koordinaterna på karta.
Carl Seibert har gjort video i två delar över XnView. I övrigt är inte dokumentationen den bästa men annars är själva programmet programmet suveränt och Seibert kallar XnView MP för ett Photo Mechanic Light. Man kan som sagt även sätta både XMP- och IPTC-metadata med det. Prova gärna. Kan även användas till bildspel och att exv. exportera ut både PDF:er med bilder och valda metadatametadata. Utvalda bilders metadata kan även exporteras i exv. tabseparerad text som exv. kan tas in i databaser eller öppnas i Excel, för vidare hantering.
När jag testat Open Street Map, så har jag inte blivit särskilt imponerad. Se nedan: Utmappningen är för en bild tagen i Kabul i Afghanistan.
Som ni ser så är texten skriven på pashto i den mån det överhuvudtaget finns någon text. Möjligen kan man få annan text men jag ser inte hur jag ska få till det.
Nedan Google Maps med samma bilddata:
Så om jag får välja så blir det Google och det är även det som är default i XnView.
XnView funkar dessutom lika suveränt bra ihop med DXO Photolab som Photo Mechanic och jag föredrar faktiskt att använda XnView framför Photo Mechanic om jag bara ska titta på bilder och data, så på så sätt är programmet ett bra komplement till PM Plus och Photolab.
Ett urval från XnView som skickas till Photolab kommer precis som med Photo Mechanic automatisk upp i Photolab och där sparas det som en "External Selection" som sedan när som helst kan aktiveras igen eller göras om till ett "Project". det är lätt att se om data kommer från XnView eller PM då de märks med programmens start ikoner.
Tyvärr så har Photolab inget som helst stöd för kartmappning även om koordinaterna hanteras korrekt i flödena och jag skulle bli förvånad om DXO skulle ge oss det. De har säkert annat som har högre prio än sånt. Jag tycker det vore olyckligt om Google lägger sig som en blöt filt över användarnas möjligheter att dra full nytta av platsdata om man vill använda detta. Det borde ju ligga även i Googles intresse att deras kartdata kan användas av så många som möjligt.