Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Se antal exponeringar med 400d
- Trådstartare Miss_A
- Start datum
lars2
Avslutat medlemskap
Osäker på om det är rätt men det finns en Canon Exif – Maker tag som heter "FileIndex", det verkar som den registrerar antal filer som skapats men jag har inte provat om den nollställs om man nollställer filnumren. Det finns även en tag som heter "DirectoryIndex" vad den räknar vet jag inte.
PFH
Avslutat medlemskap
Programmet PhotoMe bör kunna fungera, det kan hämtas gratis här:
http://www.photome.de/
Miss_A
Aktiv medlem
Programmet PhotoMe bör kunna fungera, det kan hämtas gratis här:
Laddat ner, vart hittar jag siffrorna om exponeringen?
Miss_A
Aktiv medlem
Till min Pentax hittar jag antal exp under "Manufacturer notes"--"Shutter count".
Skumt, hittar ingen shutter count..
lars2
Avslutat medlemskap
Prova ExifToolGUI, nu vet jag iofs inte om det blir någon "File Index" tagg i eos 400D jag har en 1000D och där verkar det stämma med antal exponeringar. Jag har bara haft kameran några veckor och om jag haft tex Kodachrome 64 i den hade jag redan spenderat drygt femtusen på film enligt priset på Amazon.
Miss_A
Aktiv medlem
Prova ExifToolGUI, nu vet jag iofs inte om det blir någon "File Index" tagg i eos 400D jag har en 1000D och där verkar det stämma med antal exponeringar. Jag har bara haft kameran några veckor och om jag haft tex Kodachrome 64 i den hade jag redan spenderat drygt femtusen på film enligt priset på Amazon.
Hittar fortfarande ingen information om exponeringar?
Nån som har en 400d som vet??
lars2
Avslutat medlemskap
Det verkar inte som om Canon vill att kreti & pleti skall kunna se sådana intrikata data, enligt en del är den enda möjligheten att skicka in den till ett Canon serviceställe så kan de se detta.
Men sådant nöjer sig förstås inte dagens foto och data entusiast/amatörer med och som inbillar sig att de är ”riktiga” fotografer och dessutom datorexperter. En generation fostrad i piratandan och har noll respekt för att klampa omkring där de inte har lov att vara.
Men tyvärr inte på 400D:
----------------
En annan variant som kanske kan fungera på 400D men denna kräver lite mer datorkunnighet.
Men sådant nöjer sig förstås inte dagens foto och data entusiast/amatörer med och som inbillar sig att de är ”riktiga” fotografer och dessutom datorexperter. En generation fostrad i piratandan och har noll respekt för att klampa omkring där de inte har lov att vara.
Här är ett verktyg som kan se Shutter Count i:
“This works on any of the Canon DIGIC III/IV DSLRs except the 1D* series. This means it will work for the 40D, the 50D, the 450D, and the 1000D. I'm still not sure about the 5DMkII, as I'm getting conflicting reports.”
Men tyvärr inte på 400D:
“It will not work on the 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D. It's not that I have anything against the owners of those cameras, but simply that the Canon SDK does not support retrieving the shutter count for them.”
...
“4a) Seriously. Are you looking in the EXIF data?
No. It doesn't matter if there are any images on the camera or not, or even if there's a CF card inserted - the camera just needs to be connected.”
...
“5) I've heard that only Canon can extract this number, so you must be lying. Are you lying?
No, I'm not lying. I've heard the "Canon service center" mantra too - but there are thousands - well, hundreds - okay, at least *3* people I know of who believe this number to be a relatively accurate count of shutter actuations.”
...
“This is a simple utility to retrieve the number of shutter actuations on a Canon Digic III DSLR (40D, 450D, 1000D).
Written by David Polivka - [email protected]. All rights reserved - no warranty, express or implied, yada, yada, yada.”
----------------
En annan variant som kanske kan fungera på 400D men denna kräver lite mer datorkunnighet.
“Canon EOS 20d shutter count
For the EOS Canon users. You can see how many times the shutter actuated using a hex editor and a RAW file.
Tools needed:
- Hex Editor (XVI32 Preferred You can download it here FOR FREE!)
- RAW Image file from your camera
Baiscly what your doing is getting the number located at 95D and 95E and converting it from HEX to DECIMAL. If you do not know exactly how to do this. I will show you below …”
Miss_A
Aktiv medlem
Det verkar inte som om Canon vill att kreti & pleti skall kunna se sådana intrikata data, enligt en del är den enda möjligheten att skicka in den till ett Canon serviceställe så kan de se detta.
Men tyvärr inte på 400D:
----------------
Men hej och hå och det där ska jag kunna?.. jisses!
Haraldus
Aktiv medlem
En förutsättning för att kunna läsa ut antal exponeringar ur filinfon är att kameran lagrar sådan info där. Vad jag vet så lagrar INTE bl a 400D, 5D, 5D Mark II, och 1Ds Mark III sådan info i filinfon. Däremot lagras sådan info alltid i själva kameran men den är svårläst. Den är inte bara hexadecimal utan troligen krypterad.
Att försöka få fram antal exponeringar ur filen från en 400D kan därför aldrig lyckas…
/Harald
Att försöka få fram antal exponeringar ur filen från en 400D kan därför aldrig lyckas…
/Harald
Miss_A
Aktiv medlem
En förutsättning för att kunna läsa ut antal exponeringar ur filinfon är att kameran lagrar sådan info där. Vad jag vet så lagrar INTE bl a 400D, 5D, 5D Mark II, och 1Ds Mark III sådan info i filinfon. Däremot lagras sådan info alltid i själva kameran men den är svårläst. Den är inte bara hexadecimal utan troligen krypterad.
/Harald
Va synd.. vad kan dom begära för pris för att ta reda på det då om man lämnar in den?
xrp
Aktiv medlem
Nu går jag lite OT eftersom denna tråd ursprungligen gällde en 400D, men som upplysning i alla fall:
Eftersom min 30D köptes i väl begagnat skick och jag är nyfiken så provade jag ovanstående, då det [där länken pekar] påstods kunna fungera även på min modell. Men det gör det inte! Värdena på positionerna 95D+95E är konstanta i åtminstone tre RAW-filer som jag kollade, och det glädjer mig faktiskt ändå i viss mån att det var fel eftersom värdet annars motsvarar lite knappt 65000 exponeringar...
Nåja, lite googlande om saken fick snabbt fram fler rapporter om att det faktiskt inte heller ens fungerar som påstått på en 20D, så tycker man att metoden verkar besvärlig eller känner att man inte riktigt förstår hur det är tänkt att gå till så går man alltså inte miste om något.
Men en HEX-editor är kul, det borde ju alla ha som leksak på sin dator!
lars2
Avslutat medlemskap
Nu går jag lite OT eftersom denna tråd ursprungligen gällde en 400D, men som upplysning i alla fall:
...
Men en HEX-editor är kul, det borde ju alla ha som leksak på sin dator!
Kan ju inte skada att bredda ämnet en aning det kanske kommer fram något allmänt nyttigt som någon annan sen kan hitta, som tex din research att hex- värdena inte var något att ha.
Klart att man inte kan vara säker på att det fungerar folk inbillar sig så mycket. Men den andra som påstods skulle klara att läsa i kameran (40D, 50D, 450D och 1000D) verkade i vartfall ge rätt värde på min 1000D, jag har i och för sig inte kollat så noga mer än att värdet stämde bra med filnumreringen. Men den var ju gjord med hjälp av Canons SDK.
Jag förstår inte varför antalet exponeringar skulle var något speciellt hemligt andra kamerafabrikanter delger ju detta till användarna i bildfilsinformation. Att de inte vill att man skall kunna mixtra med räkneverket kan man förstå. Antalet exponeringar är ju väsentligt för andrahandsvärdet på kameran och konsumenterna borde kräva att detta var allmänt tillgängligt. Ingen skulle väl acceptera att man behövde be märkesverkstäderna snällt för att få reda på hur långt ens bil rullat.
Där är ju en del användning av Hex-editor, tex någon hade enligt utsago lyckats komma fram till hur man ändrade i hex-värden på vanliga minneskort för att kunna använda dem som Olympus kort med panorama funktion om detta gällde gamla Smart Media låter jag vara osagt.
Det finns många entusiaster som lägger hur mycket tid som helst för att knäcka olika grejer för att inte tala om DIY (Do it yourself) lösningar:
DIY Ring Flash Cheap!
Studio Lighting - Flash Mounted homemade DIY Softbox
Studio DIY - softboxing the world
PeterWem
Aktiv medlem
http://stilbild.nu/fotograf/2009/09/hur-du-hackar-din-canon-eos-400d/ fungerar för att se antal exponeringar i 400D.
Till 20D fick jag länken till Xvi32 att fungera bra.
Till 20D fick jag länken till Xvi32 att fungera bra.
PeterWem
Aktiv medlem
Hur pass bra funkar iso-16?
Inte bra, men det var länge sedan och jag testade aldrig fullt ut innan jag sålde den för en 7D.
jelu1661
Aktiv medlem
Jag kan konfirmera att HEX-värdet på 95D-E från 20Ds rawfiler tycks beskriva antalet exponeringar (det stämmer överens med mina förväntningar på nya bilder och bilder tre år bakåt i tiden samt ökar med 1 mellan på varandra följande bilder).
Kameran var 17459 exponeringar gammal när jag köpte den för lite mer än
tre år sedan, och har nu blivit hela 38154 exponeringar gammal.
Med tanke på hur frikostig jag varit med exponeringar känns det som att det kommer ta en evighet innan jag tagit 61846 exponeringar till och nått gränsen för slutarmekanismens uppskattade livslängd.
Med tanke på hur frikostig jag varit med exponeringar känns det som att det kommer ta en evighet innan jag tagit 61846 exponeringar till och nått gränsen för slutarmekanismens uppskattade livslängd.
PeterWem
Aktiv medlem
Jag kan konfirmera att HEX-värdet på 95D-E från 20Ds rawfiler tycks beskriva antalet exponeringar (det stämmer överens med mina förväntningar på nya bilder och bilder tre år bakåt i tiden samt ökar med 1 mellan på varandra följande bilder).
Har inte 20D en livslängd på 50000 exponeringar?
jelu1661
Aktiv medlem
Har inte 20D en livslängd på 50000 exponeringar?
Det stämmer nog, jag blandade kanske ihop det 5D som har MTBF på 100000, tror jag Nåja, det kommer ta mig ett par år att nå 50k så håller den dit är jag rätt nöjd