Annons

Sdm

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvetoft

Medlem
Jag har läst en hel del om problem med SDM, vad är era erfarenheter?
Varför jag undrar är att jag börjat fota igen efter 20 år och optiken jag har passar inte min K20D så bra och är ute efter nya objektiv.

Låter konstigt. De allra flesta pentax linser med K fattning ska passa på Pentax K10,K20,k-X,k-7 osv.

Är det m42 gänga på dina gluggar finns det konverteringsring.

Låter konstigt. De allra flesta pentax linser med K fattning ska passa på Pentax K10,K20,k-X,k-7 osv.

Är det m42 gänga på dina gluggar finns det konverteringsring.

Jag tror han syftar till vad våra erfarenheter är av gluggar med SDM-motorn då han vill uppgradera sin "gluggpark".

Jag har bara en glugg med SDM, DA* 50-135´an och den är finfin. Den gnisslar lite när den finjusterar sig, men det är tydligen vanligt när det gäller just den gluggen. Annars är den exakt och tyst.

Ja det var just erfarenher av sdm ja menade. Jag har läst mycket om DA* som har problem med sdm och just på 50-135. Det är av den orsaken jag vill höra vad ni har för erfarenheter. Jag vet inte om det är några få som skriver mycket eller om det är ett vanligt problem att sdm lägger av.

Här är en länk till ämnent.
http://www.pentaxforums.com/forums/...81128-mer-supersonic-drive-motor-problem.html

Och en till.
http://www.pentaxforums.com/forums/...e-motor-petition-låt-oss-starta-en-brand.html

Har tänkt att köpa 3stDA* men vil inte köpa något som inte fungerar i längden.

Hej!
Jag har både 16-50 och 50-135. Bägge fungerar fint!
Min 50-135 är knäpptyst.
Gnisslandet hörs ibland på 16-50, men jag ser inte det som något som helst problem. Det är absolut inte ngt starkt ljud. Den enda anledning att man hör det är väl att man har kameran upptryckt i ansiktet... ;-)

Jag har två sdm, 300 och 55 och ingen av dem har några problem. Tysta och fina utan gnissel. 300:at fyller två år och är välanvänt.

Ja det var just erfarenher av sdm ja menade. Jag har läst mycket om DA* som har problem med sdm och just på 50-135. Det är av den orsaken jag vill höra vad ni har för erfarenheter. Jag vet inte om det är några få som skriver mycket eller om det är ett vanligt problem att sdm lägger av.

Här är en länk till ämnent.
http://www.pentaxforums.com/forums/...81128-mer-supersonic-drive-motor-problem.html

Och en till.
http://www.pentaxforums.com/forums/...e-motor-petition-låt-oss-starta-en-brand.html

Har tänkt att köpa 3stDA* men vil inte köpa något som inte fungerar i längden.

Jag tror det var problem med tidiga exemplar. Borde inte vara något problem längre, har inte sett något färskt på säkert ett är eller mer.

Jag skulle nog inte kalla gnisslet för "problem" då det inte hindrar funktionen, prestandan eller bildresultat på något sätt alls.

Jag kör med DA 17-70 SDM och det har ett svagt högfrekvent surrande när AF arbetar. Det kan höras inomhus i ett väldigt tyst rum, fast om man bor i lägenhet och grannen går i trappuppgången så hör man inte surrandet längre för då har det drunknat i annat buller. Utomhus hörs vinden och fåglarna och binas surrande, eller iaf vinden, mycket mer...
Objektivet fungerar utmärkt.

Jag har också sett rapporter om SDM problem och det har främst gällt objektiv med dubbla AF system, som just 16-50 som verkar ha varit värst drabbat. Ett fåtal 50-135 har också varit drabbade.

Tycker det mest verkar vara samma människor som skriver rätt mycket om det, och då ser det ut som det är många exemplar som är drabbade fast utanför denna grupp människor som skriver om och om igen om sitt problem, så tycks SDM fungera utmärkt.
Är det problem så tar ju garantin hand om det.

Jag har pratat med säljare av SDM*, en svarade att han inte hade råd att äga optik med sdm. Andra svarade problem med sdm, tydligen är det ett problem. Jag har sett ett antal sdm på tradera idag, 50-135 och 60-250. Det får mig att vänta med köp tills pentax visat att dom fixat problemen. Får nog köpa tamron o sigma tills vidare.

Det bör poängteras att det fåtal exemplar som haft problem, har varit de med dubbla autofokussystem - inte de som enbart har haft SDM. Objektiv med dubbla autofokussystem är objektiv med både skruvfattad autofokus och SDM. Detta är en mer komplicerad konstruktion än objektiv med enbart SDM.
Tyvärr kallas detta för SDM problem av de som skriver om det vilket gör att många tror att objektiv med enbart SDM också är drabbade. Detta är alltså felaktigt.

Det är känt att Pentax hade problem i början med främst 16-50 och även några 50-135. De tillverkades i en ny fabrik och till en början var kvaliteten skakig, det har representanter från Pentax sagt i japansk media.

Pentax har 7 objektiv med SDM i någon form. Några men inte alla tidiga exemplar av två av dessa 7 har drabbats av problem.

Att man säljer objektiv på Tradera behöver inte innebära att man är missnöjd med dem. Jag har själv sålt objektiv och de har varit väldigt välfungerade. Jag sålde dem för jag inte använde dem så mycket som jag trott och jag behövde pengarna.

Tamron 17-50 är drabbad av problem med fokusproblem och att det ger fel signaler till kameran så kameran felexponerar. Det finns även rapporter om decentreringsproblem. Att detta inte orsakar lika mycket rabalder eller skriverier beror nog på att man förväntar sig att tredjepartsobjektiv ska vara lite halvtaffliga, plus att man betalar ju så lite för dem så det gör inte lika ont om de inte har högsta kvaliteten.
Sigma 17-70 är ett annat objektiv med flera felaktiga exemplar, och utan rabalder. Man tar fel bättre från tredjepartstillverkare.

Ska man bry sig om allt i forum så skulle man ju inte våga köpa något alls. Forum är problemorienterade. Den som har ett problem har mer drivkraft att skriva av sig än den som är nöjd och glad.

FotoZ bra inägg, men jag avstår att köpa SDM tills vidare pga den info jag skaffat mig. Det finns de som försvarar sitt "märke" genom att ha skygglappar och de som smutskastar bara för sakens skull.

Jag testade ett DA* 50-135 på Scandinavian Ph i Stockholm straxt efter K20D kom ut på marknaden. Den var gluggen var stendöd, sannolikt SDM-problemet. Vi gjorde rent kontakterna utan resultat.
Jag köpte ändå en DA* 300 nyligen och är inte speciellt orolig.

//Lars

Stendöd DA* 50-135 SDM

Är klart besviken, En månaders gammal 50-135 glugg som bara slutade att fungera idag i -0,5 grader :-( en glugg för över 10 000 kr som inte funkar. Fick gå över till manuel fokus för att ta bilderna senare när jag kom in och försökte analysera vad det är som felar så börjar den plötsligt att leva igen, Vilket skräp.... Till saken är att jag har bara den gluggen ill K-7 an och kan inte tänka mig att problemet skall ligga i kontakterna.

Är klart besviken, En månaders gammal 50-135 glugg som bara slutade att fungera idag i -0,5 grader :-( en glugg för över 10 000 kr som inte funkar. Fick gå över till manuel fokus för att ta bilderna senare när jag kom in och försökte analysera vad det är som felar så börjar den plötsligt att leva igen, Vilket skräp.... Till saken är att jag har bara den gluggen ill K-7 an och kan inte tänka mig att problemet skall ligga i kontakterna.

Om den bara är en månad gammal har du ju garanti. Se det ljusa i det hela. Produktkontrollen hos Pentax är inte vad den varit, tyvärr.

Krånglande DA* 50-135 SDM

Om den bara är en månad gammal har du ju garanti. Se det ljusa i det hela. Produktkontrollen hos Pentax är inte vad den varit, tyvärr.

Jo visst har du rätt, men det är tråkigt när så dyra och "proffisiga" grejer inte funkar. Det blir en massa merjobb samt tid som går åt då man ínte kan använda grejerna.

Det jag känner oro för är ju om det är en tidsfråga bara innan dom dör.
Verkar ju som de flesta dör när dom inte används.
Så frågan är ju om man skall sälja av dom innan 1 3 eller 5 år?

Mina FA* känner jag ingen oro för dom fortsätter fungera.

Någon som vet vad det är egentligen som får sdm motorn att lägga av?
Och isåfall varför?

Kjelle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar