ANNONS
Annons

SDK/API för pluginer till Canon DPP

Produkter
(logga in för att koppla)

ulkis

Medlem
Jag har förstått att man kan göra pluginer till Canons DPP. Dock lyckas jag inte hitta någon information om hur man gör. Jag är en van programmerare och söker någon form av SDK, API, servicebeskrivning eller vad de nu har för system.

Någon här som kan peka mig rätt?
 
Har faktiskt aldrig hört talas om att man skulle kunna använda pluginer till DPP. Vart har du läst det? Det låter väldigt olikt Canon. Till Lightroom och Aperture så är det dock möjligt.
 
Plugginer till DPP hade varit något. Tror inte Canon har SDK till DPP, men de har till att kommunicera med kamerorna.

DPP har ju ett antal tillkortakommanden, med SDK hade Canon och dess användare kunnat få sånt åtgärdat utan att Canon hade behövt lyfta ett finger. Som t.ex. att man inte kan spara Collections eller samarbeta med något databasprogram så man kan organisera bildarkivet med keywords och liknande. Eller för den delen rotera bilden för att justera horisonten. Den länkade roteraren är nog bra men det är en Jpeg bild som sparas roterad, det är ju iofs praktiskt när man skall skriva ut eller producera en webbild från DPP men man hade ju helst sett att den producerat åtminstone ett tiff "orginal".
 

Ja, det var den jag hittade och blev nog lite för överentusiastisk. Efter att ha läst lite mer om den och provat den så tror jag att jag hade förstått fel. Det verkar vara ett helt externt program som tar sig friheten att rita i DPP:s fönster och läsa dess bildfilnamn snarare än att integrera på ett sätt som Canon tänkt sig.

Jag kämpar med att få till ett arbetsflöde som passar mig när jag jobbar med mina bilder. DPP:s funktioner för att hantera färger, nivåer, brus, råkonvertering m m skulle jag vilja ha tillgång till från egna verktyg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.