PMD
Aktiv medlem
Jag är lika försiktig som Nikon med mina kvantitativa bedömningar.Det ska nog mycket till för att få en förlustfritt komprimerad råfil att bli så stor som en okomprimerad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är lika försiktig som Nikon med mina kvantitativa bedömningar.Det ska nog mycket till för att få en förlustfritt komprimerad råfil att bli så stor som en okomprimerad.
Tack för det Martin ! En följdfråga; Hur stor minneskapacitet (tycker ni) att man skall skaffa ? Finns ganska stor minneskapacitet till synnerligen fördelaktigt pris.
Det är feltryck. Prova själv.
I motsats till vad ditt inlägg antyder så har jag ju just påpekat att det inte stämmer. Något feltryck är det dock knappast eftersom det är likadant i manualen till D810, fast helt andra siffror i och med att ett större kort använda som exempel. Varför man valt att lägga in så extremt missvisande siffror begriper jag inte, men man kan säkert som vanligt skylla på att de är rädda för att blir stämda om det skulle gå in färre än vad som står.
Jaja, det är väl ett icke-problem, som jag förstått det.Det är ju det som är osäkerhetsmomentet i denna fråga, men ni tycks inte ha några (upplevda) problem med era kort, så varför skulle jag ha det (om det inte vore det där med Murphys lag, förstås). Skojar bara !!
Om det inte är feltryck så stämmer det i alla fall uppenbarligen inte. Kalla det vad du vill.
Filstorleken är nog ett snittvärde som beror på bildinnehållet, och antagligen har de garderat sig så att inte någon som råkar ta bara bilder som inte går att komprimera över huvud taget blir besviknen när det inte får plats fler än det angivna värdet
Jo, de flesta kameror burkar kika på hur mycket ledigt utrymme det är kvar på korten, och sedan så delar de det på en snittstorlek på bilder, ...
Tousché.Hur långt är ett snöre?
Jo, det är sant. Jag kommer att ha med mig en laptop (införskaffad särskilt för att ha med mig på resande fot), så det hela blir avhängigt på tillgången på elektricitet (även om det också kommer att finnas tillgängligt där jag kommer att vistas).Det beror ju lite på hur långt det är mellan möjligheten till tömning och hur mycket man tänker plåta.
Nja, detta kortet är specificerat till skrivhastighet 40 MB/ sek. Eftersom jag är em slow-photographer, lär det räcka, med marginal.Tänk på att Ultra-korten såvitt jag har sett har ospecificerad skrivhastighet. 80 MB/s är läshastigheten. eventuellt så kan skrivhastigheten variera mellan olika exemplar/serier eftersom de inte specificerar något (förutom märkningen på kortet).
Nja, detta kortet är specificerat till skrivhastighet 40 MB/ sek. Eftersom jag är em slow-photographer, lär det räcka, med marginal.
Jodå, jag kan använda både CF och SD kort i kameran. Jag har två (2) CF-kort (8 GB/st), men att köpa några fler (med hög lagringskapacitet), är inte gratis om man säger så.Kör, om kameran har möjlighet för det, med dubbla minneskort.
Jodå, jag kommer nog bara att "köra på" och i möjligaste mån, kopiera över bilderna till den (sedan tidigare) inköpta externa hårddisken. Alla bilder (även om kvaliteten kommer att vara av skiftande kvalitét ;-)) är och lär bli viktiga, då denna resa inte kommer att genomföras någon mer gång i mitt liv. Skulle bli mäkta förvånad om jag skulle göra om den någon gång i framtiden.Annars så är det bara att köra på (du kan ju ta backup någon gång om du är extra orolig och extra viktiga kort).
Jaha, där ser man. Inte lätt detta med de olika etiketteringarna. Är det senare vassare än det förra eller ? Känns så i a f... :-/.Nu länkar du till ett helt annat kort, Extreme, och inte Ultra. Självklart gäller min kommentar det kortet jag kommenterade och inte andra valfria kort.
Jag har en äldre version av Extreme i min Ricoh GR, för övrigt.
Det fanns en not i manualen om just det, att lagringskapaciteten är beroende på motivet. Borde nämnt det. Mitt fel...Filstorleken är nog ett snittvärde som beror på bildinnehållet, och antagligen har de garderat sig så att inte någon som råkar ta bara bilder som inte går att komprimera över huvud taget blir besviknen när det inte får plats fler än det angivna värdet
Det fanns en not i manualen om just det, att lagringskapaciteten är beroende på motivet. Borde nämnt det. Mitt fel...
Jo, det förefaller rimligt, att mer detaljrika motiv tar upp mer lagringsutrymme. Men, det hela är en akademisk fråga (för mig), och jag tycker mig nog ha fått svar på min fråga.Kollade igenom 1000 bilder. Den största var 61MB och snittet 53-54MB. Motiv blandat gatufoto och bibliotek. Man kan se att bilderna med detaljerade böcker blir större.
Jaha, där ser man. Inte lätt detta med de olika etiketteringarna. Är det senare vassare än det förra eller ? Känns så i a f... :-/.
Kollade igenom 1000 bilder. Den största var 61MB och snittet 53-54MB. Motiv blandat gatufoto och bibliotek. Man kan se att bilderna med detaljerade böcker blir större.
Med vilken kamera, bitantal och eventuell komprimering?