Annons

Scratch disks

Produkter
(logga in för att koppla)

Ice_Sun

Avslutat medlemskap
Vad betyder det när det här meddelandet kommer upp:

"Could not complete your request because the scratch disks are full"

Meddelandet kommer upp när jag ska beskära bilderna.

Lokal disk (C:) har 106gb ledigt innan jag börjar beskära men visar att det endast finns 4,3MB ledigt när meddelandet kommer upp.

Vad är det som är fel?
Ska jag behöva installera om photoshop eller finns det någon annan lösning?
 
Vad betyder det när det här meddelandet kommer upp:

"Could not complete your request because the scratch disks are full"

Meddelandet kommer upp när jag ska beskära bilderna.

Lokal disk (C:) har 106gb ledigt innan jag börjar beskära men visar att det endast finns 4,3MB ledigt när meddelandet kommer upp.

Vad är det som är fel?
Ska jag behöva installera om photoshop eller finns det någon annan lösning?

Det är nog det virtuella minnet som tar slut (är inte säker, men förmodligen).
Det är ett minne som används när ram-minnet inte räcker till. Det tas från hårddisken och ibland räcker det inte till.
Starta om datorn så brukar det lösa sig.
Annars får du tilldela mer virtuellt minne. I winXP:
Kontrollpanelen -> System-> Fliken "avancerat"-> Prestanda-inställningar-> Fliken "avancerat" igen-> Virtuellt minne längst ner.
 
Mitt tips är att skapa en dedikerad partition på hårddisken endast för PS scratch. Har skapat en partition på 8 Gb på min hårddisk och låtit PS använda den som scratch. Dessuton har jag ytterligare en partition för windows växlingsfil på 4Gb. På så sätt blir C: där windows och PS ligger installerat fri från växlings/scratch-filer, vilket bidrar till bättre prestanda. Att PS äter upp 100Gb utrymme bara för att beskära en bild låter väldigt märkligt...
 
Mitt tips är att skapa en dedikerad partition på hårddisken endast för PS scratch. Har skapat en partition på 8 Gb på min hårddisk och låtit PS använda den som scratch. Dessuton har jag ytterligare en partition för windows växlingsfil på 4Gb.
Fyller tyvärr ingen större funktion om du har de olika partionerna på samma fysiska disk. Vill man ha fart på PS scratch disk kör man den på en snabb disk skild från systemdisken.
 
Vad betyder det när det här meddelandet kommer upp:

"Could not complete your request because the scratch disks are full"

Meddelandet kommer upp när jag ska beskära bilderna.

Lokal disk (C:) har 106gb ledigt innan jag börjar beskära men visar att det endast finns 4,3MB ledigt när meddelandet kommer upp.

Vad är det som är fel?
Ska jag behöva installera om photoshop eller finns det någon annan lösning?

Du har inte råkat ställa in beskärningsverktyget i någon halsbrytande kombination - exempelvis storlek 100x70 cm upplösning 4000 pixlar/tum - eller så? Det torskade jag på en gång...
 
Du har inte råkat ställa in beskärningsverktyget i någon halsbrytande kombination - exempelvis storlek 100x70 cm upplösning 4000 pixlar/tum - eller så? Det torskade jag på en gång...

Hej Jan!
Nej, det är inga konstiga storlekar alls som jag använder mig av. Det är 3600x2400 pixlar/tum, precis som originalstorleken på bilderna och det har jag inte haft något problem med förut.

Det som är konstigt är att Photoshop äter upp mer än 100GB när jag beskär.. De filer som jag hittar som tar upp minnet heter något i stil med "Temp".
Någon som förstår det?
 
Nollställ verktyget

Har du försökt att nollställa verktyget? Högerklicka på ikonen och välj reset tool.

Annars är jag också lite grann inne på Jans linje - se till att rutan "Resolution" (upplösning) är tom.
Om du bara skriver värden 3600x2400 i bredd- och höjdrutorna har jag för mig att defaultenhet är cm och inte px. Om upplösningrutan är tom spelar detta ingen roll. Men står det något värde i pixlar/tum rutan kan det bli galet detta fall. (t.ex. 3600x2400 cm, 72 pix/tum = ca. 7,5 Gigapixel = stor fil)
 

Bilagor

  • crop_reset.jpg
    crop_reset.jpg
    19.2 KB · Visningar: 1,045
Under menyn "Edit" hittar du "purge", det tömmer minnet om du tex har ställt in history states på ett högt tal så sparar den många ändringar!!!
 
Du har inte råkat ställa in beskärningsverktyget i någon halsbrytande kombination - exempelvis storlek 100x70 cm upplösning 4000 pixlar/tum - eller så? Det torskade jag på en gång...

Jag vet inte om denna tråden är aktiv eller inte, men jag måste passa på att tacka dig för dagens insats!

De senaste timmarna har jag installerat om samtliga drivrutiner på skärm och kort (har precis köpt ny skärm)

Ofta är det de enklaste felen som är de troligaste, så även med mitt!!

Utav någon anledning hade tydligen mitt virtuella minne problem att skära ut en bild som var 800cm x 600cm.... *Lustigt...*


Lite utanför topic kanske: men med nya skärmen får jag ett felmedd när jag startar PS "Bildskärmsprofilen verkar defekt, kör kalibreringsprogramvaran för bildskärmen igen.." Hittar ingen sådan, ska jag leta mer i PS eller i Vista ??

Återigen tusen tack! //J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.