Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scouglugg Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Undrar hur bra Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC är för funderar på att skaffa mig en sådan. Skulle vara skönt med en superzoom när man är ute i skogen man blir väldigt handikappad när man har med siga hela väskan. Hur pass bra är den i jämförelse med Canon ef-s 18-55?

Robin Gyllander skrev:
Undrar hur bra Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC är för funderar på att skaffa mig en sådan. Skulle vara skönt med en superzoom när man är ute i skogen man blir väldigt handikappad när man har med siga hela väskan. Hur pass bra är den i jämförelse med Canon ef-s 18-55?

Dom här gluggarna är ungefär som kitgluggarna men med mycket mer zoom, roliga att ha när man vill packa lätt men ha mycket möjligheter. Begräsningar i ljusstyrka och kantskärpa får man vara beredd på.

Sigman har ju os så den kan ju kompensera för dålig ljusstyrka. I alla fall på saker som e stilla.

Vad har ni som har sigmas 18-200 os för synpunkter på den?? Finns det några konkurrenter till den?

Men för en som är nöjdf med canons (s)kitglugg så är det väl inget större fel på 18-200?

Jag tycker den är helt OK som "walkaroundglugg". Mest nöjd med byggkvalitet (som är riktigt bra!) och bra skärpa för zoomomfånget. Mest missnöjd med ful oskärpa, naturbilder blir inte så snygga, inga vilsamma bakgrunder. Se för övrigt min recension.

Här är Fotozone's test (stämmer bra med mina observationer). Där finns bra exempelbilder tagna med objektivet också!
http://www.photozone.de/Reviews/Can...-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review

Här en egen bild som har utmärkt skärpa i centrala bilddelar trots full öppning (glasögon och hår vid hitre ögat är knallskarpt på fullstora bilden, vet inte hur bra det framgår på nedanstående lilla bild). Brännvidd runt 80 mm om jag inte missminner mig.

mvh / Matti

Bilagor

• camjul.jpg
    camjul.jpg
    90.7 KB · Visningar: 346
Senast ändrad:
Har något ett exempel på grymt dålig kantskärpa så man kan se hur dte ser ut. Har aldrig uppmärksammat hur dålig kantskärpa ser ut.

Robin Gyllander skrev:
Har något ett exempel på grymt dålig kantskärpa så man kan se hur dte ser ut. Har aldrig uppmärksammat hur dålig kantskärpa ser ut.

Jag har dessvärre inget bra exempel....fotar sällan helt platta objekt såsom tidningar uppnålat på väggar odyl ;-)

Ha'de / Matti

Robin Gyllander skrev:
På sigmas sida fanns det en version med HSM det är väl samma som USM?

Ja. Men vissa av Sigmas gluggar har bara HSM för Nikon, inte för Canon, tex nya EX 18-50/2,8 (har väl nåt med patent odyl att göra tänker jag). Kolla att den glugg du sett verkligen finns till Canon och inte bara till Nikon.

mvh / Matti

Robin Gyllander skrev:
Är det "riktig" USM/HSM då? Eller MicroUSM som de flesta canotister klassar som fusk USM?

Ja, Sigmas HSM är en ultraljuds ringmotor liknande Canons USM. Dvs den tillåter alltid "direkt manuell fokus" :) Var in och kollade och 18-200:an finns med HSM dock enbart till Nikon.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar