Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Schablonbild av en pressfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus

Ja vist det stämmer det du säger och vist alla är nybörjare någon gång. Men "rena" fotografer försvinner mer och mer från tidningar och ersätts utav inköpta bilder och bildjonalister.

För mig innebär det att jag får gå som frilans pga min Dyslexi så blir bildjonalist en omöjlighet. Jag vet att den utbildningen kommer att "hitta" fotografer som annars aldrig skulle ha tagit en bild men på det totala kommer nog bildkvaliten sänkas ganska drastiskt. bara för att man vet hur man håller i en kamera tycker inte jag att man kan kalla sig fotograf...

Nu går jag på mina egna åsikter och erfarenheter innom ämnet jag vet att andra har motsatt åsikt med kanske andra erfarenheter.
 
Jag såg dokuserien om Dala Demokraten igår.

Hon Elin var nog en rätt schablonmässig pressfotograf. Reportern satt med armarna bakom nacken och talade om vad hon skulle ta för bild medan hon stod upp och inte visste skillnaden mellan en buske och en häck.

Nu är jag elak men jag har ibland svårt för pressfotografer, det är nog tiden med Kvällsposten som spökar.
 
>>John!

Förre redaktionschefen för Sydsvenskans Malmöredaktion är fotograf, dyslektiker och stammar. Bara för att man är bildjournalist måste man inte kunna stava.

Det är skillnad på bildjournalist och multijournalist. En bildjournalist berättar med bilder, en multijournalist med ord, bild, ljud och film.

Multijournalister innebär alltid en kvalitetssänkning - att det sedan finns reportar och fotografer som inte håller särskilt hög kvalitet är en annan fråga.

Jag tycker inte att du ska dömma ut bildjournalistutbildningen för snabbt. Den kommer nog att få en högre kvalitet så småningom. Det krävdes väldigt lite för att komma in i den första årskullen och kursen var knappast inkörd. Det är först när eleverna gått ut skolan som man kan säga något. De hinner nog lära sig en hel del under tiden - men visst vore det bra att ha tester som kollar om de har bildseende och formkänsla - tekniken kan alla lära sig. Biskops-Arnö kör ju med tester...


>>Mikael

Jag tyckte väl inte heller att Elin gjorde ett så starkt intryck som fotograf. Men man får väl ge henne en chans. Det kan ju finnas en del systemfel i bildtänkandet på tidningen som hon i det läget inte orkar käfta emot.

Håller med om att Kvällsposten lämnar en del att önska. De kör på med sin 60-70-tals stil i upplägg och bildstil. Mr X känns ju såååå nyskapande och kul... En del tidningar borde göra revolution på bildavdelningen. Bra bilder säljer - fel fotografer och chefer omöjliggör en utveckling. Bra bilder lockar till läsning. Fler läsare ger både lösnummer och mer annonspengar,
 
Bara för att vara lite petig. Fotografen som var med på den där dokuserien "Tidningsliv"om "livet på" Dala-Demokraten heter Ida och inte Elin. :) Hon hamnade på DD mest för att hon var i behov av ett jobb efter gymnasiet (där hon läste medieprogrammet med inriktning på fotografering). *bara lite kuriosa hämtat från DD's webbsida*
 
Med den konkurrensen som det är idag om jobben undrar man hur man kan bli pressfotograf bara för att ha ett jobb. Låter inte heller så smart att uttrycka sig så offentligt, låter ju inte som hon skulle ta jobbet på allvar.

Jag har ett långtidsvik som pressfotograf - det kom 150 ansökningar. Annonsen var ute i tidningen Journalisten tre dagar innan sista ansökningstid. Det är bara redan yrkesverksamma som läser Journalisten. Kan det verkligen vara mycket mindre konkurrens å landsorten?
 
Kan väl avslöja att det på vissa lokaltidningar kan vara ganska lätt att få jobb som fotograf. Speciellt med kontakter. Jag har sett det mer än en gång. Och förfasats!

Och det är väl också en sorglig anledning till varför bildjournalistiken är så totalt frånvarande på många lokaltidningar. Släktskap går före kunskap, tyvärr!

/Joakim
 
mipert skrev:
Hon Elin var nog en rätt schablonmässig pressfotograf. Reportern satt med armarna bakom nacken och talade om vad hon skulle ta för bild medan hon stod upp och inte visste skillnaden mellan en buske och en häck.
Jag ser fasiken inte skillnad på buske eller häck heller.

Sen är det ju så att vissa jobb ÄR så basic som att plåta en häck och ett staket. På en lokaltidning blir det inte alltid roligare än så. Eller en fin, stor rikstäckande heller. De fick ju inte kombatanterna att ställa upp vid varsin sida av staketet, som de pratade om.
Det är ju inte alla jobb där ambitionen är att skapa stor, fantastiskt och ambitiös journalistik. Det handlade om ett staket, basta. Intressant för invånarna i Falun. Frågan är vad hon skulle ha plåtat istället.

Senare plåtade hon ju två som hade helt olika uppfattningar i vargfrågan, och det såg väl ok ut?

Det är lätt att tro att reportarna/nyhetscheferna/fotograferna är slöa, sega och oengagerade tidningsuvar som inte gör mer än vad som krävs. Men faktum är att det tas en hel del bra bilder på våra tidningar.
Precis som det finns ganska många trista grejer oxå, tagna av typiska lappfotografer som helst vill åka hem eller fika.
 
BÄTTRE MED TECKNARE ÄN FOTOGRAF IBLAND
Det hade nog varit bäst att lösa staket-bilden genom att låta en tecknare göra en lite rolig illustration istället. Det är ju inte häcken eller staketet handlar om utan om grannosämja. Att gå och plåta ett staket i det läget känns lite feltänkt. Kontentan är att det måste tänkas mer innan man bestämmer att skicka ut fotograf.

HÖG LÄGSTA NIVÅ
Precis som Calle skriver är en del jobb basic. Sedan finns det tillfällen där inte tiden räcker till för storverk. Men det gäller att försöka att hålla en hög lägsta nivå trots att jobbet kan vara basic eller svårjobbat. Man kan inte bara ge energi på guldjobben och inte heller bränna ut sig på skit. Jag kan inte avgöra om den här fotografen gjorde det bästa av situationen.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
BÄTTRE MED TECKNARE ÄN FOTOGRAF IBLAND
Det hade nog varit bäst att lösa staket-bilden genom att låta en tecknare göra en lite rolig illustration istället.
En "rolig" illustration låter i mina öron som ett förlöjligande av två individer, må vara att konflikten ter sig fånig för oss fjärdehandsbetraktare, men för de inblandade är det viktigt. Får lokaltidningen prata med de inblandade ska man akta sig för att göra sig lustig över dem. Är dessutom texten seriöst, allvarligt och sakligt skriven är lustigheter i form av en skojig illustration ännu värre.
Det är ju inte häcken eller staketet handlar om utan om grannosämja. Att gå och plåta ett staket i det läget känns lite feltänkt. Kontentan är att det måste tänkas mer innan man bestämmer att skicka ut fotograf.
Ja, det handlade om grannosämja och det skulle säkert gå att lösa det bildmässigt på ett bättre sätt. Men staketet och dess placering och kostnaden runt det hela är ju en följd av bråket. Hellre en bild på staketet än en kommungubbe på något gatukontor:)
 
Normalt sett gillar jag inte att beskriva ”vanligt” folk offentligt men Ida var trots allt med i en dokumentär på TV.

Jag har ingenting emot att det togs bilder på en häck, jag vill inte ha en fotograf som ser sig som kreativitetens siste utpost på jorden.
Håret på ryggen reser sig ofta när jag hör fotografer prata om hur de är missförstådda och att ingen respekterar deras konst.
Faktum är att för mig finns det en glädje i att fotografera brödbilder. Jag har ett vist rykte hos en del kunder som en kille som kan leverera produkter mot vit bakgrund som är bättre än en del andra fotografers. Och jag jobbar på att bli ännu bättre på det.
Dessutom tror jag Ida fortfarande var ganska malligt stolt över att vara fotograf på riktigt och åka på uppdrag i egen bil med kameror. Den där sköna känslan som man nästan förlorat.

Att hon var en oerfaren, ny fotograf syntes ju rätt tydligt, ingenting märkligt eller fel med det. Men bilden som ges av en pressfotograf är just schablonen. Hon fick ett uppdrag av en skrivande journalist och nästa gång man ser henne i bild är vid bordssamtalet där hon sitter tyst i bakgrunden. Det verkar ibland som att de framsteg som gjorts är att fotografen inte längre måste ta köksvägen medan ”redaktören” tar huvudingången.

Jag bryr mig inte så mycket om fotografrollen, i morgon kanske jag jobbar som kock istället.
Jag vet att bilden av en fotograf hos gemene man inte går att påverka, min mor förstår fortfarande inte att jag kan klara mig utan att ha fotoaffär.
Men, när bilden som visas alltid är schablonen (även om den i detta fall är sann) blir jag lite trött. Fotografer jobbar på tidning och skickas på uppdrag av reportern, fotografen är en sliskig modefotograf som lever för snabba bilar, brudar och klär sig slappt med skäggstubb. Eller har fotobutik och fotograferar konfirmander.


Jag saknar ofta i min kontakt med fotografkollegor en person som Per-Anders Jörgensen. Han slutade på Kvällsposten efter att ha blivit årets fotograf som 19-åring. Han behandlades inte väl av kollegorna och han visade nog rätt tydligt vad han tyckte om de som inte alltid gör sitt bästa på varje jobb, glassigt eller ej.
Istället blev han framgångsrik inom reklamvärlden med personbilder som specialitet.


Jag vill betona att jag inte vill att pressfotografer skall vägra göra tråkiga jobb eller bli kreativa bara för att få snyggare bilder till en utställning eller vinna årets bild. De har ett jobb att sköta och skall åka och fotografera nedkörna lyktstolpar och sådant.
Min syn på pressfotografrollen är inte naiv, jag har trots allt jobbat på bidredaktionen på en av Sveriges största (och bildmässigt bästa) dagstidningar.
Men jag är trött på fotografer som inte alltid gör sitt bästa och egentligen inte är intresserade av sitt jobb. ”...jag läser aldrig tidningen, jag tittar bara på bilderna ibland...” eller vad Ida sade.
När jag började på Sydsvenskan -99 hade chefredaktören stormöte med alla nyanställda och vikarier. han visste vad alla hette och vad de hade för bakgrund. ”Och vad säger du Mikael om detta, du som har erfarenhet av reklambilder men inte av pressbilder..?” Otroligt.
Han var också tydlig med vad som förväntades av en, alla fick en liten tidning där man fick läsa om all personal, tidningens målsättning och ståndpunkter samt hur hela arbetet från idé till tryckning gick till. Om man inte läste Sydsvenskan varje dag skulle man fundera allvarligt på om man verkligen skulle jobba där.

Jag har mer att skriva om detta men jobbet kallar.
 
I den lilla informationstidningen fanns tio små budord som jag gärna tittar på ibland. Jag ger rubrikerna:

01. Tro inte att du är något bara för att du fått jobb här.

02. Tro att du är något. Du har ju fått jobb här.

03. Kom inte till jobbet utan att ha en idé om vad du vill göra av din dag.

04. Läs tidningen.

05. Läs på den lokala geografin. Det gäller även dig som redan bor här.

06. Ha kul.

07. Klaga om du inte har kul.

08. Diskutera journalistiken på Sydsvenskan.

09. Läs den här tidningen. (Informationsbladet.)

10. Du skall inga andra gudar hava jämte läsaren.
 
froderberg skrev:
Håller med om att Kvällsposten lämnar en del att önska. De kör på med sin 60-70-tals stil i upplägg och bildstil. Mr X känns ju såååå nyskapande och kul... En del tidningar borde göra revolution på bildavdelningen. Bra bilder säljer - fel fotografer och chefer omöjliggör en utveckling. Bra bilder lockar till läsning. Fler läsare ger både lösnummer och mer annonspengar,
Jag kom att tänka på något som jag skrev i en annan diskussion. Vad hände med ETC? Det var i diskussionen om världens bästa naturfotograf och man kan dra paralleller till den här diskussionen. Vad är en ''bra'' bild?

Om jag inte har fel för mig så startade Kvällposten före andra världskriget någon gång. De måste gjort något rätt för att kunna överleva alla dessa år och deras bildredaktion har varit en del av det.
 
jpersson skrev:
Om jag inte har fel för mig så startade Kvällposten före andra världskriget någon gång. De måste gjort något rätt för att kunna överleva alla dessa år och deras bildredaktion har varit en del av det.

Jovisst,men om KP gått bra på senare tid utan det avslutade försöket med Idag till exempel, så hade det varit Kvällsposten som köpt upp Expressen - och inte tvärtom.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar