Annons

Scenfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

SputniQ

Aktiv medlem
Hej!
Detta är mitt första inlägg och har precis köpt en Eos 40D. Jag har Haft en Eos 5 analog förut men inte fotat så mycket. Men nu har jag satt igång.

Jag har en bekant som har en stand-up comedy klubb och vill att jag ska fota lite åt honom.
Men jag har ett dilemma som jag inte lyckats lösa.

Förutsättningarna är dessa:
- Jag kan inte använda blixt.
- Objekten rör sig och gestikulerar mycket.

Nu när jag sist fotade så var jag tvungen att använda iso 1250 för att få ner slutartiden så det inte blev för mycket oskärpa, när objekten rör på sig. Hade jag tur så blev slutartiden 1/80s. Om jag använder iso 1600 så blir det grynigt. Jag skulle vilja hamna åtminstonde på 1/125s.

Är det nån som har några tips och trixs?
//Johan
 
Ljusstark optik är ett alternativ för att få ner slutartiderna. Vet inte hur det ser ut i lokalen eller vilken belysning de kan tänkas ha. Men ett Canon 50mm f/1.8 skulle nog underlätta en hel del för dig. Skarpt och billigt är det också.

/H
 
Kör på ISO 1600, visst blir det lite brusigt men det syns knappt om du gör bilden lite mindre eller om du skriver ut den i A4-format.
 
Jag har fotograferat lite på teater (eller främst opera). Tråkigt nog har jag ofta själv ljussatt föreställningarna jag fotograferat, så det går inte att skylla på ljussättaren heller.

Ett par tips är:
* spotmätning på ansiktet
* fotografera i RAW, då kan man underexponera ett steg för att få kortare tider som man sedan kompenserar i RAW-hanteringen (funkar sämre på högre ISO)
* Använd stativ om möjligt. I regel är exponeringtider runt 1/80 så korta att den största orsaken till rörelseoskärpa ligger i kamerans egen rörelse.

Jag gjorde samma upptäckt som Martin här ovanför, kör man ISO 1600 blir det mycket grynigare på skärmen än på utskrifter, dessutom syns bruset mindre ju mindre bilden är, det är ju sällan man har bilder i 10Mpix direkt på nätet.... Jag försöker dock hålla mig på ISO 800-1250 när jag fotograferar.

Ljusstark optik är helt klart att föredra, men har man stativ går det helt OK att gå upp några bländarsteg. Jag har upptäckt att mitt Sigma 300/4 funkar helt utmärkt att fotografera på scen med, även om mitt Canon 85/1.8 är rena drömmen i sammanhanget.

De flesta av bilderna på länken nedan är tagna med mitt Sigmaobjektiv förra veckan:
www.jimmysfoto.com/cosanostra

/Jimmy
 
Väldigt mycket rörelseorskärpa i bilderna som länkas tyvärr. Slutartid?

Hittade en gammal bild som jag kan visa upp, den visar att man kan även dra fördel av den låga slutartiden.

Iso 800
F. 2.8
1/25
200mm


//Lorry
 

Bilagor

  • 8mini.jpg
    8mini.jpg
    82.3 KB · Visningar: 400
Jag ligger på slutartider mot 1/80 sekund. Prioriterade "känslan" och "händelsen" framför skärpan.
 
Det är inte väldigt mkt rörelseoskärpa tycker jag. En liten efterskärpning får nog till de bilderna. Annars håller jag med om att tillfället är viktigare än den tekniska biten. Jag går helst inte under 1/80 handhållet med 85 mm (x1.6 skenbar brännviddsförlängning).
 
det var ett tag sen jag skrev den här frågan.
Tack för alla svar..
Nu har jag förköpt mig...monopod och en tripod trådutlösare och en 70-200 l is usm så nu blir det ganska bra bilder. Men jag lider lite av den långa brännvidden. zoomen är bra men man kan inte ta en bild av scenen och publiken. Finns det nån ljusstark zoom med hyfsad brännvidd? typ 50-150

//johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.