Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av negativ större än 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lesabre

Medlem
Hej

Jag har köpt en Canon scanner 8000f.
För att enligt specarna skulle man kunna få plats med större negativ än 35mm, vilket man fysiskt gör också.
Men programvaran verkar låst till 35mm måtten, när jag försöker scanna en större bild delar den upp bilden i fler 35mm formats bilder.

FÖrsöker man skriva in större mått än 35mm för scannings område så får man felmeddelande ang storleken men lägre tall går bra att ändra till.

Enligt Canon supporten så går det inte scanna större bilder, det låter inte korrekt?!

Någon här som har erfarenhet av denna scanner eller något tips, borde man inte kunna välja att ha överljus lampan tända och göra en vanlig scanning eller liknande?

Tacksam för hjälp :)

Mvh Jonas

Jag kan inget om denna programvara, men ofta är det bättre att köa med en fristående skannerprogramvara som billiga VueScan (www.hamrick.com) eller dyra SilverFast från LaserSoft.

Canon programvaror brukar vara väldigt begränsade. Jag kör själv VueScan till min Canon FS4000US för att få fler inställningsmöjligheter och för att få ut allt ur negativet. Canonsprogram justerar automatiskt bilden och klipper bort en massa toner. Helt kasst.

Canons support har väl inte heller bästa rykte.

Jag ser ett litet ljus i tunneln ;-)
Tack!

Jag skall kasta mig på att test detta direkt ikväll efter jobbet.

Jag håller mina tummar stenhårt och hoppas det kommer att fungera,

Om någon har något mer tips så tas det gärna emot :)

MVh Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar