ANNONS
Annons

Scannerhjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Johannesson

Avslutat medlemskap
Ni alla som har koll på tekniken...hjälp mig...

En scanner står i tur på min inköpslista...men vad ska jag välja...

Min budget ligger på runt 3000:- men max 4000:-...ungefär.

Förlora jag mycket i kvalité vid scanning av dia/neg om jag väljer en flatbädd istället för tex Dual III:an?

Är lite inne på flatbädd då budgeten är begränsad och man så att säga får lite bredare användningsområde...
Samtidigt vill jag ju ha så bra neg-scanner som möjligt...jag begriper att man inte kan få allt...men ni som kan det här, ge mig råd...

Tar tacksamt emot direkta märkes/modell-rekomendationer...

Ja, du förlorar mycket i kvalitet. Kör du småbild är inte flatbäddarna något riktigt alternativ om du skall ha ut grejerna på papper i vettiga storlekar.

Mitt förslag som förvisso spränger din budget med några hundralappar är att du köper en Scan Dual III och en flatbäddsskanner för 600-700 kronor för påsiktsskanningen.

Kör du mellanformat är det en annan historia. Då skulle jag vänta till årsskiftet och köpa efterföljaren till Epson 2450 som är en mycket bra flatbäddsskanner. Håller den maskinen vad den lovar så är det frågan om den inte kommer att vara ett någorlunda alternativ för småbild också. Har du tid att vänta, så avvakta tester av den. 3200 eller nåt sånt tror jag den kommer att heta. Men den lär nog hamna någon tusing över din budget misstänker jag.

På ScandinavianPhoto kan du nu köpa föregångaren, Scan Dual II, för 2695:- och vad jag har hört ska även den vara en hyfsad filmscanner.

Samuel Johannesson skrev:
Ni alla som har koll på tekniken...hjälp mig...

En scanner står i tur på min inköpslista...men vad ska jag välja...

Min budget ligger på runt 3000:- men max 4000:-...ungefär.

Är lite inne på flatbädd då budgeten är begränsad och man så att säga får lite bredare användningsområde...
Samtidigt vill jag ju ha så bra neg-scanner som möjligt...jag begriper att man inte kan få allt...men ni som kan det här, ge mig råd...

Tar tacksamt emot direkta märkes/modell-rekomendationer...

Själv så har jag en Hewlett Packard S20 Photosmart och är rätt nöjd med den. Den scannar negativ, dia och papperskopior upp till 13x18 cm.
Någon jämförelse med övriga bildläsare tänker jag inte göra, jag känner till dem för dåligt. Men jag har för mig att Photo Smart-scannern finns recenserad här på fotosidan. Prisklass då? Kommer inte ihåg exakt vad jag gav för den för tre år sedan, men det var nog ungefär 3500. Kan kolla om det är intressant, fast egentligen borde ju dagens pris vara mer intressant.

Tack för all hjälp....

Köper nog en filmscanner trots allt...antingen om jag kan få en hyfsad Dual II för bra pris ...eller får jag väl ta tjuren vid hornen och inhandla en Dual III....kommer inte gråta floder...:=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar