Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerfråga - modellval

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeb Macahan

Medlem
Hej!

Vi släktforskar och gräver fram en hel del gamla foton och dokument. Ett par gånger har vi varit hos fotoaffären och fått bilder digitaliserade. Det kostar dock 60 kr/bild och blir dyrt i längden.

Nu har jag kikat på följande apparater och undrar om någon här har lust att tycka till om dem:

Canon CanoScan 5600F
Epson Perfection V350 Photo

Vilka fördelar och nackdelar ser ni med dessa?

Martin
 
Hej,

Jag har själv börjat titta på en skanner för gamla bilder.
Har en del glasplåtar som måste skannas!

Dina alternativ verkar likvärdiga på papperet, men märk väl att dessa två skanners bara verkar klara småbildsformat! Om du har äldre bilder i 6x6 eller 6x9, eller ännu större, får du nog lov att gå upp en hel del i prisklass. (Ex: Epson Perfection V750 Pro Photo för c:a 9000:- hos CyberPhoto)

/prylnissen
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, mer än att berätta att jag är i en liknande situation. Jag tänker dock satsa på en Epson V700. När släktbilderna ska in, så gäller det att det blir så bra som möjligt med en gång. Man kanske inte får en chans till. Jag fick denna rekommenderad av en person jag litar på, och går på det. Dessutom tar den negativ, även 120-film, vilket är viktigt för mig. Men det är klart, den är en slant dyrare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.