Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för småbild+mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Just det.
Vill man skanna in dia och neg från 135 mm. så bör man satsa på bättre grejor.
Många rekommenderar Minolta Dual III, jag är en av dem.

Sen kan man ju ha en vanlig flatbäddskanner till sina papperskopior, teckningar etc...

Jag är skeptisk till kombinationsskannrarna, när man arbetar med småbildsformatet. Ofta lockar fabrikanterna med hög upplösning, fantastiska siffror. Men skärpan är sämre och återgivningen i mörka respektive ljusa partier blir aldrig bra.

Tackar, det var bra jag fråga för det hade varit ödesdigert att köpa en filmscanner när jag mestadels har papperskopior och dia.

Då ska jag bara hitta nån bra flatbäddsscanner som är bra till papperskopior men även kan scanna dia hyffsat smidigt.

Menar du i Scan Dual III? 3 mm går för enstaka bilder, men det krävs så mycket våld så det är inget man håller på med i längden.

Lionheart skrev:
Hejsan

Nu måste jag fråga, blev så nyfiken när jag såg denna tråd. Hur går man bäst tillväga om man har flera tusen pappersbilder och flera tusen diabilder som sträcker sig från början av 50-talet fram till år 1995 ungefär.
På vilket sätt scannar man in dom? Jag har ju en HP ScanJet 5370C men att scanna in varje bild och dia en och en gör mig fysiskt illamående =)

Tack!

Dennis, kika in följande produkt som jag iofs inte sett i Sverige. Det är en skanner på 3600dpi som matar fram bilderna som en diaprojektor, använder tom vanliga diaslädar. Borde i alla fall lösa ditt ena problem på ett smidigt sätt. Upp till 100 diabilder skanner den i ett svep.

http://www.braun-phototechnik.de/E/Products/scanner/scanner.htm

/e

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar